Hej!

Det verkar som att min nyinköpta begagnade Tesla har gratis laddning på Teslastationer.

Är det någon som vet om det är så bra som det låter eller kan Tesla avbryta det ”när de vill”?
 
Såklart Tesla kan bestämma sig för att ta bort detta, det var ju något dom lanserade med tidiga modeller, och innan elen blev så dyr.

Men passa på medans du har det :)
 
  • Gilla
rakt09
  • Laddar…
De såldes med fri laddning som följde med bilen till runt januari 2017, inga därefter förutom att vissa har ägarbunden fri laddning. Bilar som sålts som begagnade av Tesla har oftast bortplockad fri laddning, och vissa ägare kan ha nappat på ett erbjudande där Tesla köpte ut den fria laddningen.

Om du letar på nätet kan du se hur du listar ut om du har fri laddning bunden till bilen genom att titta på bilens laddningshistorik. Eller om det bara är föregående ägare som glömt avregistrera sin betalmetod.

Har du fri bilbunden laddning så kommer den inte att stängas av, såvida inte bilen bedöms som osäker ur elsäkerhetssynpunkt (som efter olycka), något som om det inträffar kan lösas genom inspektion hos Tesla efter reparation.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Walle85
Har de stöd för V2H så kan man kanske värma huset billigt på vintern, en vända till laddstationen varann dag bara 👍
 
D dan_norstedt skrev:
De såldes med fri laddning som följde med bilen till runt januari 2017, inga därefter förutom att vissa har ägarbunden fri laddning. Bilar som sålts som begagnade av Tesla har oftast bortplockad fri laddning, och vissa ägare kan ha nappat på ett erbjudande där Tesla köpte ut den fria laddningen.

Om du letar på nätet kan du se hur du listar ut om du har fri laddning bunden till bilen genom att titta på bilens laddningshistorik. Eller om det bara är föregående ägare som glömt avregistrera sin betalmetod.

Har du fri bilbunden laddning så kommer den inte att stängas av, såvida inte bilen bedöms som osäker ur elsäkerhetssynpunkt (som efter olycka), något som om det inträffar kan lösas genom inspektion hos Tesla efter reparation.
Kanon det verkar som jag ska ha fri bilbunden laddning kod SC01.
Det är perfekt då mitt körmönster innebär att jag nog näst intill bara kommer att behöva ladda gratis på en Teslastation i fortsättningen.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Har de stöd för V2H så kan man kanske värma huset billigt på vintern, en vända till laddstationen varann dag bara 👍
Det hade varit något men den tekniken finns nog inte i den här gamla Teslan.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej!

Det verkar som att min nyinköpta begagnade Tesla har gratis laddning på Teslastationer.

Är det någon som vet om det är så bra som det låter eller kan Tesla avbryta det ”när de vill”?
Om du har lyckats få den överförd på dig så ska den ingå hela bilens livslängd
 
  • Gilla
rakt09
  • Laddar…
Det är dumt att överföra det till ägarbunden supercharging utan att få betalt för det, för den gäller inte hela bilens livslängd utan upphör om bilen byter ägare.
 
J JohanByn skrev:
Om du har lyckats få den överförd på dig så ska den ingå hela bilens livslängd
Hej
Inget som är överfört på mig utan följer bilen som det verkar.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Kanon det verkar som jag ska ha fri bilbunden laddning kod SC01.
Det är perfekt då mitt körmönster innebär att jag nog näst intill bara kommer att behöva ladda gratis på en Teslastation i fortsättningen.
Det rekommenderas nog inte att man använder snabbladdare ofta Det är nog inte så bra för batteriet ladda bilen hemma i garaget eller på laddningstolpen ute på parkeringen . Och den vill ska nog bara laddas upp till 80 % sen Hur är vidare bilden ska vara inkoppla till kabeln så mycket som möjligt Det är frågan alltså när du inte använder bilen
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej
Inget som är överfört på mig utan följer bilen som det verkar.
Du ska nog ha bilen registrerad på dig Det blir nog enklare när du behöver kontakta Tesla Verkstan eller till exempel blir sugen på att köpa en uppgradering . Eller kanske helt enkelt att kunna använda appen ? . Du ser väl vad det står i appen och på skärmen i bilen
 
A Andersljungberg1 skrev:
Det rekommenderas nog inte att man använder snabbladdare ofta Det är nog inte så bra för batteriet ladda bilen hemma i garaget eller på laddningstolpen ute på parkeringen . Och den vill ska nog bara laddas upp till 80 % sen Hur är vidare bilden ska vara inkoppla till kabeln så mycket som möjligt Det är frågan alltså när du inte använder bilen
Ja jag har tänkt på det men vet inte hur det är egentligen. Jag ska försöka ta reda på hur batteriet har påverkats av att jag nu i ca 7månader alltid bara har laddat bilen gratis på Teslas stationer.Kanske någon här som vet hur man kollar batteridegraderingen? Jag har hela tiden hållit mig mellan 20-80% på batteriet vilket jag hoppas blir bra i längden!!?
 
A
Följ det som står i instruktionsboken för skötsel/laddning av batteriet och kontroll av dess status.
De flesta el/hybrider har väl någon sorts fordonsdiagnostik där du kan kontrollera detta.
 
AXS
Har själv en Tesla med fri laddning.

Tror inte du behöver oroa dig för att snabbladda, har själv kört många många laddningar och har idag knappt minskad räckvidd mot för 11 år sedan.

Snabbladdningen är dessutom kraftigt begränsad på gamla bilar, du har tur om du kommer över 100kw.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ja jag har tänkt på det men vet inte hur det är egentligen. Jag ska försöka ta reda på hur batteriet har påverkats av att jag nu i ca 7månader alltid bara har laddat bilen gratis på Teslas stationer.Kanske någon här som vet hur man kollar batteridegraderingen? Jag har hela tiden hållit mig mellan 20-80% på batteriet vilket jag hoppas blir bra i längden!!?
Gå in i serviceläget i bilen så borde du se en massa info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.