2 611 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Begagnad Tesla, fri laddning!
Sida 1 av 2
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Såklart Tesla kan bestämma sig för att ta bort detta, det var ju något dom lanserade med tidiga modeller, och innan elen blev så dyr.
Men passa på medans du har det
Men passa på medans du har det
De såldes med fri laddning som följde med bilen till runt januari 2017, inga därefter förutom att vissa har ägarbunden fri laddning. Bilar som sålts som begagnade av Tesla har oftast bortplockad fri laddning, och vissa ägare kan ha nappat på ett erbjudande där Tesla köpte ut den fria laddningen.
Om du letar på nätet kan du se hur du listar ut om du har fri laddning bunden till bilen genom att titta på bilens laddningshistorik. Eller om det bara är föregående ägare som glömt avregistrera sin betalmetod.
Har du fri bilbunden laddning så kommer den inte att stängas av, såvida inte bilen bedöms som osäker ur elsäkerhetssynpunkt (som efter olycka), något som om det inträffar kan lösas genom inspektion hos Tesla efter reparation.
Om du letar på nätet kan du se hur du listar ut om du har fri laddning bunden till bilen genom att titta på bilens laddningshistorik. Eller om det bara är föregående ägare som glömt avregistrera sin betalmetod.
Har du fri bilbunden laddning så kommer den inte att stängas av, såvida inte bilen bedöms som osäker ur elsäkerhetssynpunkt (som efter olycka), något som om det inträffar kan lösas genom inspektion hos Tesla efter reparation.
Kanon det verkar som jag ska ha fri bilbunden laddning kod SC01.D dan_norstedt skrev:De såldes med fri laddning som följde med bilen till runt januari 2017, inga därefter förutom att vissa har ägarbunden fri laddning. Bilar som sålts som begagnade av Tesla har oftast bortplockad fri laddning, och vissa ägare kan ha nappat på ett erbjudande där Tesla köpte ut den fria laddningen.
Om du letar på nätet kan du se hur du listar ut om du har fri laddning bunden till bilen genom att titta på bilens laddningshistorik. Eller om det bara är föregående ägare som glömt avregistrera sin betalmetod.
Har du fri bilbunden laddning så kommer den inte att stängas av, såvida inte bilen bedöms som osäker ur elsäkerhetssynpunkt (som efter olycka), något som om det inträffar kan lösas genom inspektion hos Tesla efter reparation.
Det är perfekt då mitt körmönster innebär att jag nog näst intill bara kommer att behöva ladda gratis på en Teslastation i fortsättningen.
Det är dumt att överföra det till ägarbunden supercharging utan att få betalt för det, för den gäller inte hela bilens livslängd utan upphör om bilen byter ägare.
Det rekommenderas nog inte att man använder snabbladdare ofta Det är nog inte så bra för batteriet ladda bilen hemma i garaget eller på laddningstolpen ute på parkeringen . Och den vill ska nog bara laddas upp till 80 % sen Hur är vidare bilden ska vara inkoppla till kabeln så mycket som möjligt Det är frågan alltså när du inte använder bilenM Mathias Nilsson1 skrev:
Du ska nog ha bilen registrerad på dig Det blir nog enklare när du behöver kontakta Tesla Verkstan eller till exempel blir sugen på att köpa en uppgradering . Eller kanske helt enkelt att kunna använda appen ? . Du ser väl vad det står i appen och på skärmen i bilenM Mathias Nilsson1 skrev:
Ja jag har tänkt på det men vet inte hur det är egentligen. Jag ska försöka ta reda på hur batteriet har påverkats av att jag nu i ca 7månader alltid bara har laddat bilen gratis på Teslas stationer.Kanske någon här som vet hur man kollar batteridegraderingen? Jag har hela tiden hållit mig mellan 20-80% på batteriet vilket jag hoppas blir bra i längden!!?A Andersljungberg1 skrev:Det rekommenderas nog inte att man använder snabbladdare ofta Det är nog inte så bra för batteriet ladda bilen hemma i garaget eller på laddningstolpen ute på parkeringen . Och den vill ska nog bara laddas upp till 80 % sen Hur är vidare bilden ska vara inkoppla till kabeln så mycket som möjligt Det är frågan alltså när du inte använder bilen
Har själv en Tesla med fri laddning.
Tror inte du behöver oroa dig för att snabbladda, har själv kört många många laddningar och har idag knappt minskad räckvidd mot för 11 år sedan.
Snabbladdningen är dessutom kraftigt begränsad på gamla bilar, du har tur om du kommer över 100kw.
Tror inte du behöver oroa dig för att snabbladda, har själv kört många många laddningar och har idag knappt minskad räckvidd mot för 11 år sedan.
Snabbladdningen är dessutom kraftigt begränsad på gamla bilar, du har tur om du kommer över 100kw.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Gå in i serviceläget i bilen så borde du se en massa info.M Mathias Nilsson1 skrev:Ja jag har tänkt på det men vet inte hur det är egentligen. Jag ska försöka ta reda på hur batteriet har påverkats av att jag nu i ca 7månader alltid bara har laddat bilen gratis på Teslas stationer.Kanske någon här som vet hur man kollar batteridegraderingen? Jag har hela tiden hållit mig mellan 20-80% på batteriet vilket jag hoppas blir bra i längden!!?