Hej!
Vi har nyligen köpt hus och i vardagsrummet delar sig golvet på mitten. Ena sidan är ek-parkett och andra sidan laminat golv. (Se bilder)

Vi hittade ett begagnat ek-parkett golv på blocket för bra pris. Det blir inte riktigt samma stil men vi planerar på att sätta ett glasparti som delar upp rummet så skillanden kommer inte vara lika tydlig. Problemet vi har dock är att parketten är mycket tjockare än laminat-golvet och om vi lägger golvet kommer det då bli en höjdskillnad på golven. Vi vill helst undvika en gavel också.

En idé jag har är med hjälp av min bordssåg kapa av en del av undersidan av parketten så höjden blir samma som laminatgolvet. Det kommer kanske inte gå att klicka i golvet då men tänker det kanske inte är något större problem.
Hur tänker ni? Hade ni gjort på nåt annat sätt?

• Ek-parkett och laminatgolv möts i vardagsrum, med en tydlig färg- och strukturförändring mellan golvmaterialen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ek-parkettgolv och laminatgolv med synlig höjdskillnad mellan dem.
    Skapa konto
  • Närbild av tjockleken på två olika golvbrädor, där ett ek-parkettgolv är betydligt tjockare än ett laminatgolv.
    Skapa konto
  • Hand håller ekparkettgolv, visar tjockleksskillnad mot laminatgolv. Bakgrund visar byggprojekt med delat golv av laminat och klinkers.
    Skapa konto
Personligen skulle jag nog lägga en metallist och behålla höjdskillnaden.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Själva stabiliteten i parkettbitarna är säkerligen utprovad och testad under lång tid.
Att klyva ned kan innebära att golvet kommer att resa sig, bli ojämnt
o s v över tid.

Varför inte lägga på spånskiva på det lägre golvet? Alltså under laminatet, då troligen nytt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Själva stabiliteten i parkett bitarna är säkerligen utprovad och testad under lång tid.
Att klyva ned kan innebära att golvet kommer att resa sig, bli ojämnt
o s v.
Varför inte lägga på spånskiva på det lägre golvet?
Det skulle innebära att vi måste riva upp det lägre golvet också och eftersom det är fiskbensparkett har vi inga planer på att göra det

Aha.

Tvivlar på att det blir bra att klyva över tid. Dessutom mycket arbete för att få det jämnt.
Sälj och leta nåt passande.

Inte en chans att det går att göra som du tänkt, skaffa annat golv eller lev med skillnaden.

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
K
Stefan N Stefan N skrev:
Inte en chans att det går att göra som du tänkt, skaffa annat golv eller lev med skillnaden.
Instämmer helt.

H
yonna yonna skrev:
Personligen skulle jag nog lägga en metallist och behålla höjdskillnaden.
Det finns nivålister i trä också som jag personligen tycker är mycket snyggare än en metalllist.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det finns nivålister i trä också som jag personligen tycker är mycket snyggare än en metalllist.
Jag inbillar mig att till exempel en mässingslist är smidigare att "forma" för att undvika snubbelrisk.

H
yonna yonna skrev:
Jag inbillar mig att till exempel en mässingslist är smidigare att "forma" för att undvika snubbelrisk.
Nej, det finns för olika nivåer och metallen är hård också. Trä kan du dessutom fila lite på undersidan om det skulle behövas, har dock aldrig behövt göra det.

Misstänkte att lösningen skulle vara list men känns himla tråkigt ändå

H
E EkarnaStudio skrev:
Du måste ju ha något som döljer skarven ändå, en springa är inte snyggt heller, det ser ofärdigt ut, det blir snyggare med en list som du heller aldrig tänker på sen. Som flera har skrivit redan, att försöka göra parketten tunnare från baksidan är absolut ingen lösning, det kommer att sluta med att du får slänga allt. En list i trä kommer att bli super!

Redigerat:
BirgitS
Vad finns under laminatgolvet?
Något där som kan ändras för att få ner höjden?

E EkarnaStudio skrev:
Du kommer tänka på det första veckan och sedan ser du det inte mer.

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.