Det finns ingen skyddsjord? Det är bara sockerbiten som har plats för skyddsjord. Verkar vara plast det mesta. Du kan ju jorda lampan om du vill, men jag gissar att den inte behöver det. Dessutom är det rätt liten risk med nåt som hänger i taket. Även om fästet (som verkar vara av metall) skulle bli strömförande så är det ju som sagt i taket och det sitter väl nån skärm eller nåt framför också.
Tillägg: stryk ovan. Det finns en skruv till fästet för jord. Ja, den är avsedd att använda tre ledare för inklusive skyddsjord.
Tillägg: stryk ovan. Det finns en skruv till fästet för jord. Ja, den är avsedd att använda tre ledare för inklusive skyddsjord.
Hela fästet är metall men sedan är det en glasplafond runt om, men vi gillar att göra rätt även om risken är nära 0.. tack för svar, det är den där lilla skruven som jag såg också.Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen skyddsjord? Det är bara sockerbiten som har plats för skyddsjord. Verkar vara plast det mesta. Du kan ju jorda lampan om du vill, men jag gissar att den inte behöver det. Dessutom är det rätt liten risk med nåt som hänger i taket. Även om fästet (som verkar vara av metall) skulle bli strömförande så är det ju som sagt i taket och det sitter väl nån skärm eller nåt framför också.
BirgitS skrev:
Kanon. Hur hade det varit om lampan inte var renoverad med jordning? Ska man tejpa och låta skyddsjordtråden hänga fritt?BirgitS skrev:

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 44 271 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 44 271 inlägg
I rum med skyddsjordade uttag får man bara använda lampor som uppfyller ett av dessa 3 villkor:H Häggens skrev:
1. Lampan är skyddsjordad.
2. Lampan är dubbelisolerad.
3. Lampan går på klenspänning, t.ex. 12 eller 24 V.
En gammal lampa som är gjord för rum utan skyddsjordade uttag får alltså inte användas utan att man bygger om den så att något av ovanstående villkor är uppfyllt.
Om vi tar exemplet att lampan är dubbelisolerad och därför saknar anslutning för skyddsjord så får man låta skyddsjorden hänga fritt, även om det väl är trevligare att sätta en toppklämma, t.ex. en Wago, på ledningen i stället för tejp som gör det svårt att byta till en skyddsjordad lampa senare.
Den lampan har nog alltid haft skyddsjord.H Häggens skrev:
Om lampan inte är dubbelisolerad och inte har jord och man har jord i uttaget så modifierar man om möjligt lampan och kopplar in den om det går.
Just en sådan plafond är liten risk, men det finns massor av begagnade lampor i metall med usel kabel...
Jag tyckte den där kopplingsplinten såg så ny ut i jämförelse med trådarna till glödlampan och det andra materialet. Men detta kanske är original? Bara bättre i så fall 👍Dan1891 skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför lyser taklampan svagt med dimmer?
Belysning -
Rätt transformator till halogenlampa
Belysning -
Begagnad taklampa löser ut jordfelsbrytaren - var sitter felet?
El -
ingen skyddsjord i takdosan, får man installera lampan?
Belysning -
Hej. Jag undrar om denna koppling ser säker ut? Jag har köpt lampan begagnad.
Belysning