Bifogar bild på en begagnad gammal tak lampa som verkat fått en ny koppling. Jag är osäker på el så vill dubbelkolla med er om skyddsjorden ska användas i detta fall? Jag tycker det ser ut så.

• Lampa med LED-glödlampa monterad, kopplingskontakt, delvis omsluten av brunt papper, oorganiserat, byggnadsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Det finns ingen skyddsjord? Det är bara sockerbiten som har plats för skyddsjord. Verkar vara plast det mesta. Du kan ju jorda lampan om du vill, men jag gissar att den inte behöver det. Dessutom är det rätt liten risk med nåt som hänger i taket. Även om fästet (som verkar vara av metall) skulle bli strömförande så är det ju som sagt i taket och det sitter väl nån skärm eller nåt framför också.

Tillägg: stryk ovan. Det finns en skruv till fästet för jord. Ja, den är avsedd att använda tre ledare för inklusive skyddsjord.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
BirgitS
Det beror på om du har skyddsjordade eller ojordade vägg- och takuttag. Vad gäller i det aktuella rummet?

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen skyddsjord? Det är bara sockerbiten som har plats för skyddsjord. Verkar vara plast det mesta. Du kan ju jorda lampan om du vill, men jag gissar att den inte behöver det. Dessutom är det rätt liten risk med nåt som hänger i taket. Även om fästet (som verkar vara av metall) skulle bli strömförande så är det ju som sagt i taket och det sitter väl nån skärm eller nåt framför också.

Tillägg: stryk ovan. Det finns en skruv till fästet för jord. Ja, den är avsedd att använda tre ledare för inklusive skyddsjord.
Hela fästet är metall men sedan är det en glasplafond runt om, men vi gillar att göra rätt även om risken är nära 0.. tack för svar, det är den där lilla skruven som jag såg också.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på om du har skyddsjordade eller ojordade vägg- och takuttag. Vad gäller i det aktuella rummet?
Skyddsjord alla uttag

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen skyddsjord? Det är bara sockerbiten som har plats för skyddsjord. Verkar vara plast det mesta.
Det finns jord, metallblecket med skruv sitter i "sockerbiten" i jorduttaget.
Ja den ska jordas.
EDIT: såg att du ändrat ditt inlägg medan/efter jag postade mitt.😎
Närbild på öppen elektrisk koppling med kablar och delvis synlig elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Och jordar gör man i "snabbkopplingen"

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
H Häggens skrev:
Skyddsjord alla uttag
Då ska lampan anslutas även med skyddsjorden.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på om du har skyddsjordade eller ojordade vägg- och takuttag. Vad gäller i det aktuella rummet
BirgitS BirgitS skrev:
Då ska lampan anslutas även med skyddsjorden.
Kanon. Hur hade det varit om lampan inte var renoverad med jordning? Ska man tejpa och låta skyddsjordtråden hänga fritt?

BirgitS
H Häggens skrev:
Kanon. Hur hade det varit om lampan inte var renoverad med jordning? Ska man tejpa och låta skyddsjordtråden hänga fritt?
I rum med skyddsjordade uttag får man bara använda lampor som uppfyller ett av dessa 3 villkor:
1. Lampan är skyddsjordad.
2. Lampan är dubbelisolerad.
3. Lampan går på klenspänning, t.ex. 12 eller 24 V.

En gammal lampa som är gjord för rum utan skyddsjordade uttag får alltså inte användas utan att man bygger om den så att något av ovanstående villkor är uppfyllt.

Om vi tar exemplet att lampan är dubbelisolerad och därför saknar anslutning för skyddsjord så får man låta skyddsjorden hänga fritt, även om det väl är trevligare att sätta en toppklämma, t.ex. en Wago, på ledningen i stället för tejp som gör det svårt att byta till en skyddsjordad lampa senare.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Den lampan har nog alltid haft skyddsjord.

Om lampan inte är dubbelisolerad och inte har jord och man har jord i uttaget så modifierar man om möjligt lampan och kopplar in den om det går.
Just en sådan plafond är liten risk, men det finns massor av begagnade lampor i metall med usel kabel...

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Hur hade det varit om lampan inte var renoverad med jordning?
Jag tycker inte det ser ut som att lampan är renoverad för att ha jord.
Varför tror du att så är fallet?

Dom armatur av den typen som jag under åren monterar har alla haft en anslutningsmöjlighet för jorden. Dom var en gång mycket populära i vissa lokaler tex allmänna utrymmen.

• Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker inte det ser ut som att lampan är renoverad för att ha jord.
Varför tror du att så är fallet?
Jag tyckte den där kopplingsplinten såg så ny ut i jämförelse med trådarna till glödlampan och det andra materialet. Men detta kanske är original? Bara bättre i så fall 👍

Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.