55 490 läst ·
196 svar
55k läst
196 svar
Bedragare på Blocket
En tanke som slog mig lite för sent för förra gången; Jag har inte 20.000Kr att skicka, men jag har pratat med min bank. Om jag kan presentera 10.000Kr på mitt konto är de beredda att låna mig 10.000Kr, d v s de kan hjälpa mig med hälften, så om du kan sätta in 10.000 så kommer jag att kunna skicka 20.000.C cpalm skrev:
Det är väl det bästa man kan göra med sådanahär bedragare. Ta upp deras tid o spela med en stund. Låta dom arbeta utan att förtjäna något.
Vet inte om jag själv skulle orka. Men har själv hittills haft tur nog att inte råka utför sådana.
Vet inte om jag själv skulle orka. Men har själv hittills haft tur nog att inte råka utför sådana.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Fast risken är väl att de lurar någon annan att skicka 10 000 till ditt konto.G gaidin skrev:En tanke som slog mig lite för sent för förra gången; Jag har inte 20.000Kr att skicka, men jag har pratat med min bank. Om jag kan presentera 10.000Kr på mitt konto är de beredda att låna mig 10.000Kr, d v s de kan hjälpa mig med hälften, så om du kan sätta in 10.000 så kommer jag att kunna skicka 20.000.![]()
Annars kan man göra som denna kille gjorde https://www.albinoblacksheep.com/text/thepowerbook.pdf
Helt orimligt är det inte.. Jag har köpt moped från Holland och Italien och fått dom hitskickade.E etompau skrev:Känner igen ditt första exempel. Vi råkade ut för samma sak vid försäljning av en moped.
Initialt trodde vi att det var OK, men när vi började tänka efter insåg vi det orimliga med att någon från utlandet (i detta fall Tyskland) vill köpa en beg. moped i Sverige.
En googling av köparnamnet avgjorde sedan saken. Massor av träffar på personens namn och exempel på deras agerande.
En kollega skulle köpa bil. Det ligger en V50 ute till mycket bra pengar så han kontaktar köparen och får veta att den står i England någonstans och där av det attraktiva priset.
Till saken hör att han hade en släkting som bodde i närheten. Han stämmer av med säljaren om släkten kan komma och kolla på bilen. Men det passar inte utan de får komma och kolla på bilen först när säljaren vet att köparen faktiskt har pengar. Så han blev ombedd att skaffa western union (eller något liknande) checkar och sedan ta kort på dem och skicka över först då skulle de få komma och kolla på bilen...
En dylik check är ju ganska enkel att förfalska så där slutar historien
Till saken hör att han hade en släkting som bodde i närheten. Han stämmer av med säljaren om släkten kan komma och kolla på bilen. Men det passar inte utan de får komma och kolla på bilen först när säljaren vet att köparen faktiskt har pengar. Så han blev ombedd att skaffa western union (eller något liknande) checkar och sedan ta kort på dem och skicka över först då skulle de få komma och kolla på bilen...
En dylik check är ju ganska enkel att förfalska så där slutar historien
Jag har också blivit blåst, fast på ett lite enklare sätt. J***s Rivero svarade på min önskas köpa annons och ber mej att swisha pengar. Klart jag gör. Jag va ju skitlycklig över att någon hade det jag behövde. Jag fick dock inget o efter lite googlande på hans namn så är det många som råkat ut för den här personen från Degerfors. Bara en liten varning.
Goa stories..
Ingen som är intresserad av en nigeriansk (kvinnlig!) advokat som mot den ringa summan av € 2000 är villig att släppa iväg ett herrelöst arv på € 2 000 000?
Jag kan vidaresända mailet..Gratis..
.
Ärligt talat. Vi i Sverige är nog världens naivaste folk.
Vad hände t ex med det trevliga ordet "NEJ!" ?
Skulle jag skriva vad jag tycker om många andra människors brist på logiskt tänkande i ekonomiska ting och ffa "erbjudanden" på nätet skulle jag bli bannad härifrån det närmaste seklet..
Vi ser ju samma tänkande även inom politiken både våra Ledare och väljare.
Ett absolut brist på all form av konsekvenstänk, tänkande mer än ETT steg framåt?.
Varför skulle nån från Australien köpa en bil/moped/cykel i SVERIGE?
Eller en styrman på en båt i medelhavet köpa en svensk bil?
Bara att ignorera..
(Jag vann förresten € 600 000 nyligen på ett lotteri jag inte deltagit i Euromillions..
Bad dem skicka pengarna, men ännu inget fått. Konstigt. Har jag blivit lurad?
Mailet låg i spamkorgen)
Bedragare har det för lätt i Sverige (och på nätet)
Ingen som är intresserad av en nigeriansk (kvinnlig!) advokat som mot den ringa summan av € 2000 är villig att släppa iväg ett herrelöst arv på € 2 000 000?
Jag kan vidaresända mailet..Gratis..
Ärligt talat. Vi i Sverige är nog världens naivaste folk.
Vad hände t ex med det trevliga ordet "NEJ!" ?
Skulle jag skriva vad jag tycker om många andra människors brist på logiskt tänkande i ekonomiska ting och ffa "erbjudanden" på nätet skulle jag bli bannad härifrån det närmaste seklet..
Vi ser ju samma tänkande även inom politiken både våra Ledare och väljare.
Ett absolut brist på all form av konsekvenstänk, tänkande mer än ETT steg framåt?.
Varför skulle nån från Australien köpa en bil/moped/cykel i SVERIGE?
Eller en styrman på en båt i medelhavet köpa en svensk bil?
Bara att ignorera..
(Jag vann förresten € 600 000 nyligen på ett lotteri jag inte deltagit i Euromillions..
Bad dem skicka pengarna, men ännu inget fått. Konstigt. Har jag blivit lurad?
Mailet låg i spamkorgen)
Bedragare har det för lätt i Sverige (och på nätet)
En av de bättre, bedra bedragarna är denna om Anus laptops, där bedragaren får betala frakten och får en massa skräp sänt till sig i Nigeria! Inte bara en gång, utan flera.
http://postarchives.entensity.net/040105/scam.htm

http://postarchives.entensity.net/040105/scam.htm

Blocket är nedlusat av bedragare,har själv råkat ut för samma upplägg som i fall 1 när jag skulle sälja en dyr sportbil,samt när jag svarat på köp av Iphone,över 50% är skumraskannonser,nä det gäller att utgå från att det är buffel och båg,bara synd om dom som är godtrogna
Instämmer, säkerligen runt hälften av anonnserna på senaste modellerna av iPhone är bedrägeri... Tror faktiskt på riktigt att blocket behöver öka sin säkerhet - på något sätt..C carl fabian skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag gör jättemycket affärer via blocket och råkar hela tiden ut för bedragare. Mitt företag har annonserat på blocket i över 10 år. Jag hyr ut byggställning m.m. Det är många år sedan jag slutade att sätta ut telefonnr, alla måste svara via mail, ändå vimlar det av bedragare, så jag kollar upp alla, dvs jag tar reda på deras personnr. ringer kronofogden om ev. skulder och kollar Lexbase. Ofta går det inte att hitta vem som har telefonnr på Eniro etc, så då får de uppge namn och adress, annars blir det ingen affär. Innan Blocket fick för sig att all mailkonversation ska gå genom dem, så kunde man kolla upp mailadressen och IP-adress. De ändrade det p.g.a. säkerhetsskäl ??? Risken för att råka ut för bedragare är mycket större sedan dess, eftersom man inte kan spåra vem det är.
Men även privat har jag råkat ut för flera bedrägeriförsök när jag annonserat. Om inte Blocket hade ändrat så man inte kan kolla vem man pratar med, så skulle inte risken varit lika stor
Men även privat har jag råkat ut för flera bedrägeriförsök när jag annonserat. Om inte Blocket hade ändrat så man inte kan kolla vem man pratar med, så skulle inte risken varit lika stor
Redigerat:
