Bedragare på Blocket

14k läst  62 svar

1. G
    Medlem Nivå 5
    Har en båt till salu på Blocket och har blivit utsatt för minst ett bedrägeriförsök, troligen två, men det vet jag inte riktigt än.

Tänkte beskriva lite hur de gör och kanske höra hur vanligt det är? Jag har nog totalt haft fem annonser på Blocket varav tre har besvarats av bedragare.

Det första försöket denna gång var ganska uppenbart. Ett SMS med en fråga om båten finns kvar samt en e-postadress att svara på, troligen för att undvika att Blocket själva kan se och varna för bedrägeriet.

Efter att ha svarat att båten finns kvar får jag frågan om vad som är mitt lägsta pris. Jag svarar med 450.000kr och får strax ett svar att priset är OK och att han vill köpa båten. Annonsen är OK och om allt är som det skall i annonsen vill han slå till direkt. Bedragaren kan inte själv titta på båten då han bor i Donetsk (!) men litar på mitt ord. Inte en enda fråga om skicket eller vad som följer med, d v s de vanliga frågorna man får.

Jag inser såklart att det är ett försök till bedrägeri men vill se hur det fortlöper och vad tanken bakom är.

Efter en tid kommer ett mejl där han godkänner priset och vill ha mina uppgifter till Paypal för att betala. Jag skickar uppgifterna och efter någon timme svarar han att han betalat, och att han har betalat in 470.000kr. De resterande 20.000Kr skall jag skicka till transportören, som skall köra båten med lastbil från Jönköping till Donetsk för 20.000Kr, vilket jag tycker är ett fantastiskt pris! Det är ju ändå 1900km fågelvägen!

Till slut hittar jag ett par mejl från "Paypal" i min skräppostmapp i Gmail där det står att betalningen är gjord och att den inte är reversibel samt att den inte skickas till mig förrän jag fört över de extra 20.000kr till kontot han mejlat. Något konto i en turkisk bank. Givetvis finns det inga uppgifter om detta när jag loggar in på Paypal.

Tanken med detta bedrägeriet var alltså inte att lura av mig båten utan bara de 20.000kr som han betalt extra. Jag svarar helt enkelt att jag inte har 20.000kr förrän jag fått pengarna varvid vår mejlkonversation avslutas.

För ett par dagar sedan så kom det ett liknande SMS från en australiensk kvinna som vill köpa min båt i hemlighet då hon bor med sin avlidna makes familj och inte vill att de skall veta något. Inte heller här några frågor om skick och annat, bara att hon skall flytta till Sverige om en månad och vill ha båten. Denna gång är inte Paypal inblandat utan hon vill betala med vanlig banköverföring och frågar hur jag vill göra. Jag säger att hon kan betala 10% i handpenning så tar jag bort annonsen och hon kan sedan titta på båten när hon kommer hit, sedan gör vi klart affären i samband med sjösättning och påmastning, jag erbjuder mig även att leveransssegla båten dit hon vill ha den.

Hon ber om kontouppgifter, mobilnummer och postadress, vilket jag skickar. Hon svarar att hon skall återkomma när betalningen är gjord.

Sedan har vi inte kommit längre, det skall bli intressant att se hur detta fortlöper. Någon som vet hur det kommer att gå till? Något liknande om att betala för mycket och att skicka ett SMS från min bank samt ett brev? Som en liten kul grej lade jag in ett litet stavfel i min adress, posten kommer nog gå fram men jag ser ju direkt att det inte kommer från min bank.

Är folk verkligen så korkade att de tror att de fått pengar bara för att det kommer ett mejl, SMS eller brev? Utan att ens kolla på sitt konto? Går de här bedrägerierna verkligen igenom någon gång?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Nivå 14
    Känner igen ditt första exempel. Vi råkade ut för samma sak vid försäljning av en moped.
    Initialt trodde vi att det var OK, men när vi började tänka efter insåg vi det orimliga med att någon från utlandet (i detta fall Tyskland) vill köpa en beg. moped i Sverige.
    En googling av köparnamnet avgjorde sedan saken. Massor av träffar på personens namn och exempel på deras agerande.

3. S
    Medlem · Nivå 4
    Har också råkat ut för detta när jag sålde på blocket. Fick ett SMS som inte kom från något riktigt nummer som ville ha mailkontakt och var väldigt angelägna om att köpa...

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Skulle inte bemödat mig att svara på nåt av dessa, serösa personer jobbar inte på det sättet vid affärer.

• Laddar…
  5. G
    Medlem Nivå 5
    Det är av ren nyfikenhet jag svarar på dessa, mest för skojs skull.
    Vi får se hur det går med Nr 2 :)

6. Schwen92
    Renoverare Nivå 1
    Vilka stjärnor, Dom som går på det där kanske är intresserad av en "african prince" jag känner :crysmile:

• Laddar…
  7. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Ja, så länge man inte tror att det blir nåt så är det ju ok. Dom få gånger jag säljer nåt på Blocket sorterar jag snabbt ut allt som ens kan anas va oseriöst och bara slänger, må hända att man missar nåt men den risken tar jag gärna.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    En kompis hamnade i en bedrägerihärva på blocket. Han sålde en pryl för 500kr. Affären gjordes upp. Men in på hans konto kommer 5000 kr.

Köparen kontaktar honom omgående för att förklara misstaget, och vill att han skall skicka överskottet tillbaka till honom.

Kompisen blir misstänksam. Min kompis kollar med sin bank, som inte kan lämna ut uppgifter om kontohavare, eller på något sätt förmedla kontakt med kontohavare. Men banken säger att det är inte samme person som står för det avsändande kontot som den som "köparen" vill ha pengarna till..

Så bedrägeriet går ut på att bedragaren säljer ex. en dator för 5000 på blocket. Köparen luras sedan att överföra summan till min kompis som tror sig ha sålt något för 500 kr, köparen får ingenting, eller en tegelsten. Bedragaren försöker sedan få den extra summan överförd till sig, ev. via ytterligare några liknande drag. Det går till slut inte att spåra pengarna. Kompisen försökte polisanmäla, men polisen sade bara att han får avvakta tills den som blivit lurad på pengarna polisanmäler, då först kan de agera. Det hände aldrig så min kompis har behållit pengarna.

9. C
    Medlem · Nivå 14
    Det kan nog mycket väl ha hänt, men anmälan kanske inte utreddes. "Brist på spaningsuppslag" t.ex.
    När jag råkade ut för en (materiell) trafikskada ringde jag till polisen för att kolla om den som orsakat skadan hade anmält det till polisen, vilket man ju enligt lag är skyldig att göra om man inte får tag på ägaren. -Huh, vaa, hur menar du då? blev svaret - det finns inget sätt för oss att ta reda på om någon anmält detta. -Nähä.

10. N
    Tillbyggare · Nivå 7
    För ett par år sedan sålde jag ett xbox 360 på Blocket. Fick mail från någon som ville att jag skulle skicka konsollen till något land öster ut (kommer inte ihåg vilket just nu). Jag skulle få den begärda summan samt ersättning för att skicka paketet. Jag kunde som du inte låta bli att se vad som skulle hända. Fick ett mail från PayPal om att pengarna nu hade kommit in på mitt konto. Men det visade sig såklart att jag inte hade fått några pengar på mitt konto, bara ett mail som såg ut att komma från PayPal.

Jag tror det är vanligare än vad man kan tänka sig att folk gå på den här typen av bluffar. Tillvägagångssätten är nog många men i många fall är de rätt så lätta att genomskåda.

• Laddar…
  11. ricebridge
    Husägare · Nivå 12
    Typiskt, de har väl inte ens hålkortsdatorer.

• Laddar…
  12. H
    Medlem · Nivå 16
    Jag har också råkat ut för ett försök likt det första.
    På den tiden visste jag inte att sånt här förekommer men jag undrade varför Willy Jørgensen som utgav sig för att vara dansk dels ville köpa en båt i Finland utan att vara det minsta intresserad av skick och utrustning och dels skrev på engelska.
    Därför skrev jag några meningar i mitt svar på danska...... och av svaret som kom var det uppenbart att "Willy" inte förstod danska.........
    Jag svarade att han är en bluffmakare som borde lära sig danska om han skall kunna utge sig för att vara dansk.

Å andra sidan har jag också träffat på motsatsen.
    När jag som seriös spekulant på maskiner som har varit till salu i Sverige inte har blivit tagen på allvar eftersom jag talar finlandssvenska. Många som annonserar på blocket svarar överhuvudtaget inte på samtal från en finländsk nummer hur många gånger man än ringer.

13. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 10
    Polaren sålde en bil, det kom en estländare på en söndag utan pengar, men han kontaktade sin bank och han kunde ta ut 37k ur en bankomat. Hon tvekade länge, men det blev affär och hon fick riktiga pengar. Jag hade nog tvekat.....

• Laddar…
  14. G
    Medlem Nivå 5
    Nu kom det ett par mejl från Barclays Bank om att jag fått en betalning på 10.000€ och att det tar ca 3 bankdagar innan betalningen nått mig.

I det första mejlet stod min e-postadress med som länk, men länken pekar på http://us.mc459.mail.yahoo.com/mc/compose?to=paulhendriks@wanadoo.nl

Vilket torde vara ett kommando i Yahoos mejlsystem som skapar ett mejl till adressen. Troligen har bedragaren glömt att ändra länken och Paul Hendriks är ett annat offer för bedragaren.

I det andra mejlet var det en länk som pekar på service@intlbarclays.com men under länken ligger det service@barclaysbankworld.com. Domänen barclaysbankworld är inte ens registrerad och domänen intlbarclays är registrerad via en proxyregistrering så man ser inte vem som äger domänen.

Barclays riktiga domäner är öppet registrerade på deras driftorganisation.

Jag fick sedan ett mejl från bedragaren där hon meddelar att hon betalat och vill att jag skall bekräfta att jag fått mejlen från banken, vilket jag gjort.

Återkommer när det händer mera [​IMG]

15. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 17
    Spännande. :rofl:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: