Tyvärr är det Blocket som regerar på beg-marknaden.
Personligen tycker jag att Blocket ”suger fett”.
(Som ungarna uttrycker det.:cool:)
De har höjt priserna på olika saker o tar betalt igen om man behöver ändra något, tex upptäcker ett fel efter man godkänt annonsen.
Man får inte längre lägga in ett extra tel-nr i texten om man skulle vilja det, men betalar man extra går det bra.
En bild, resten kostar extra.
Ibland skickar de tillbaka annonsen flera gånger för att de tycker den skall ändras.
Oftast då att man har en bild på någon extra pryl som inte helt passar in i deras kategorisering.
En gång tröttnade jag för att det var så besvärligt så jag ville inte lägga in annonsen.
Då fick jag inte pengarna tillbaka.
Finns säkert mer.
Nu säljer jag inte särskilt mycket via Blocket, men ibland blir det.
 
  • Gilla
eviljava och 2 till
  • Laddar…
ja nog har man backat i affärer på blocket ett antal gånger men det var sedan jag blev blåst på tradera som jag har lärt mej att inte tro att alla är ärliga! köpte en svets på tradera en trevlig tjej maila om betalning och frakt! jag skulle betala i förskott! jag kollade upp adressen som hon bodde på och det stämde med namn och telefonnr så jag tänkte att allt stämde så det var väl ingen fara att betala i förskott jag betalade och väntade men det kom ingenting! jag ringde upp då sa hon att det var skickat sen fick jag inte tag i hon något mer men jag fick tag i han som stod på mail adressen men han sa att det var hon som gjort affären så det var hon jag måste prata med då gjorde jag en polis anmälan! jag hade hennes kontonr på banken hennes rätta namn adress och telefon nr men det tog 2 veckor så var allting nedlagt! jag ringde polisen igen och då sa dom att på 3månader så hade det gått in och ut över 1 miljon kr på det konton men jag fick ingen förklaring till varför dom lagt ned anmälan så man fick ta smällen och se till att inte vara så godtrogen hädanefter! så se upp om du ser Mr Rova som användarnamn eller om det ingår i mail adressen
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tja, det är som på Gula Tidningens tid. Jag minns den också; då sas det samma saker om den.
Jag tror inte att mediet i sig är boven, eller för den delen kan göra så mycket åt bovarna. Man får helt enkelt använda sunt förnuft. Betala aldrig i förskott — använd Blockets betaltjänst. Var skeptisk om något verkar vara för bra för att vara sant. Var beredd på att det är en helt annan sak att köpa något privat mot att handla i affär. Osv.
Bedragare har alltid funnits, och kommer tyvärr alltid att finnas.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tja, det är som på Gula Tidningens tid. Jag minns den också; då sas det samma saker om den.
Jag tror inte att mediet i sig är boven, eller för den delen kan göra så mycket åt bovarna. Man får helt enkelt använda sunt förnuft. Betala aldrig i förskott — använd Blockets betaltjänst. Var skeptisk om något verkar vara för bra för att vara sant. Var beredd på att det är en helt annan sak att köpa något privat mot att handla i affär. Osv.
Bedragare har alltid funnits, och kommer tyvärr alltid att finnas.
Så kan det säkert vara om man är kund, alltså vill köpa något, men inte om man säljer eller hyr ut något. Där har Blocket helt klart saboterat genom att man inte längre kan se vare sig mailadress eller ip-adress, sedan påstår de att det är av säkerhetsskäl ???
 
Redigerat:
Gillar man att jävlas med bedragare så kolla James veitch på youtube. Många kreativa uppslag.
 
  • Gilla
ByggStålis och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte stött på bedragare fastän jag handlat mycket.
Däremot är jag trött på människor som ska komma och Kolla och sedan inte dyker upp, eller att dom dyker upp för sent fastän man sagt att man ska iväg. Eller alla dessa prutare, vem går ner halva priset efter att annonsen legat ute en timma?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid prutmån på Blocket.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är alltid prutmån på Blocket.
Det var något nytt. F.ö. tycker jag inte de två senaste kommentarerna har med tråden att göra.
 
J Johnsson 56 skrev:
Det var något nytt. F.ö. tycker jag inte de två senaste kommentarerna har med tråden att göra.
Fast att man faktiskt kan köpa och sälja ganska mycket utan att träffa på bedragare har ju med saken aty göra.
 
J j-o75 skrev:
Fast att man faktiskt kan köpa och sälja ganska mycket utan att träffa på bedragare har ju med saken aty göra.
Vissa varuområden är ju mer drabbade än andra.
Värst är väl troligen "telefoner"
Egen erfarenhet. Skulle köpa en telefon där säljaren bodde 5km bort.
Nej "förskottsbetalning och skicka" skulle det vara
Visade sig vara en känd kriminell bluffare (kvinna!) som agerade under eget namn... !!!!
 
Redigerat:
W WilleR skrev:
Vissa varuområden är ju mer drabbade än andra.
Värst är väl troligen "telefoner"
Egen erfarenhet. Skulle köpa en telefon säljaren bodde 5km bort.
Nej "förskottsbetalning och skicka" skulle det vara
Visade sig vara en känd kriminell bluffare (kvinna!) som agerade under eget namn... !!!!
Om man sätter ut en annons att man vill köpa något, så får man ofta svar från någon som påstår sig bo 60-70 mil bort.
Innan blocket hade hittade på att man inte kan se vare sig mail eller IP-adress så kunde man lätt se om det stämde, det går alltså inte längre, vilket hjälper bedragare som vill att man ska föra över pengar innan man får varan. Precis tvärt emot vad de påstår att de var ute efter när de ändrade
 
Jag behövde en speciell motor till min husbil som var helt omöjlig att hitta på "Laga" etc. så jag satte ut en annons på "säljes, Motor" på blocket, att jag ville köpa en sådan. ( sätta ut annonser på "köpes" är helt meningslöst, nästan ingen läser dem).
Det tog inte lång tid innan en svarade att han hade just den motorn. Jag ringde honom och frågade lite om motorn och av svaren jag fick förstod jag att det troligen var något lurt, så jag bad honom skicka en bild på motorn, så jag kunde se om det verkligen var rätt motor. Visst, det skulle han göra. Några timmar senare fick jag en bild på mailen, det var bara det att jag kände igen bilden från när jag sökt på google. Det var en gammal bild som LAGA hade haft tidigare. När jag talade om detta för honom, så envisades han fortfarande att det var en bild som han hade tagit av sin motor, som han inte ens visste hur långt den gått eller hur många KW den var på. Dessutom bodde han givetvis ca 60 mil från mig
 
En vän sålde sin båt köparen var från Lituaen, de kom och hämtade båten.
Det var inga konstigheter med betalning eller så.
Man ser nästan varningsklockorna direkt, ofta vill de betala begärt pris eller mer utan diskussion och en klassiker är att man ska betala in en förskottssumma för frakten, pengar som man förståss inte får tillbaka.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
Putten Putten skrev:
Annars kan man göra som denna kille gjorde [länk]
Vet man hur detta slutade?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
En vän sålde sin båt köparen var från Lituaen, de kom och hämtade båten.
Det var inga konstigheter med betalning eller så.
Man ser nästan varningsklockorna direkt, ofta vill de betala begärt pris eller mer utan diskussion och en klassiker är att man ska betala in en förskottssumma för frakten, pengar som man förståss inte får tillbaka.
De flesta är givetvis inte bedragare på Blocket, men det är inte det den här tråden handlar om
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.