Byggahus.se
Nu kom det ett nytt mejl, dels ett forward från "bankens" svar till henne och ett mejl till mig där hon beskriver att banken måste ha en underskrift från den avlidnes advokat. Undrar om man måste ha advokat för att dö, men så kanske det är i Australien default_smile.png

Nästa mejl är från henne där hon berättar att hon inte vill att hennes döde mans advokat skall få veta hur det ligger till utan skall skaffa en advokat i Storbritannien som kan hjälpa henne.

Tycker det verkar lite fantasilöst detta, snart får jag ett mejl där hon fixat en advokat som sedan skall ha betalt och hon saknar pengar och vill sedan att jag skall lägga ut...
 
C
G gaidin skrev:
Tycker det verkar lite fantasilöst detta, snart får jag ett mejl där hon fixat en advokat som sedan skall ha betalt och hon saknar pengar och vill sedan att jag skall lägga ut...
Ja, de roliga tvisterna får man nog hitta på själv. Be åtminstone om kopia av hennes legitimation som du behöver till någon del av transaktionen. Det är ju en klassiker. :rofl:

Att%2BL%2BN%2B16%2BID%2BCard%2B.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ett meddelande på Twitter från Kofi Annans okända storbystade dotter Alice Kofi Annan:crysmile:
 
  • Skärmdump av Twitter-meddelande från en bedragare som påstår sig vara Alice Kofi Annan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom väldigt ljushyllt för att vara Kofi Annans dotter ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom väldigt ljushyllt för att vara Kofi Annans dotter ;)
Haha ja man blir ju lite misstänksam men man vill ju inte vara fördomsfull:p
 
  • Haha
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag gör jättemycket affärer via blocket och råkar hela tiden ut för bedragare. Mitt företag har annonserat på blocket i över 10 år. Jag hyr ut byggställning m.m. Det är många år sedan jag slutade att sätta ut telefonnr, alla måste svara via mail, ändå vimlar det av bedragare, så jag kollar upp alla, dvs jag tar reda på deras personnr. ringer kronofogden om ev. skulder och kollar Lexbase. Ofta går det inte att hitta vem som har telefonnr på Eniro etc, så då får de uppge namn och adress, annars blir det ingen affär. Innan Blocket fick för sig att all mailkonversation ska gå genom dem, så kunde man kolla upp mailadressen och IP-adress. De ändrade det p.g.a. säkerhetsskäl ??? Risken för att råka ut för bedragare är mycket större sedan dess, eftersom man inte kan spåra vem det är.
Men även privat har jag råkat ut för flera bedrägeriförsök när jag annonserat. Om inte Blocket hade ändrat så man inte kan kolla vem man pratar med, så skulle inte risken varit lika stor
Vill du ha ett tips så kolla upp mobilnr på swish genom att vilja betala 1kr. Innan du bekräftar betalning så kommer det upp ägaren och kan då avbryta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast risken är väl att de lurar någon annan att skicka 10 000 till ditt konto.
Vet ett sådant exempel som jag tycker är ganska roligt. En kvinna ville sälja en kamera för 2500 kr. En man ringde och var intresserad och lovade sätta in pengarna på hennes konto. Efter några dagar ringer han och ber henne kontrollera kontot då han förmodligen råkat skicka pengarna två gånger. Hon bekräftar att hon fått in pengarna två gånger, Han ber då henne att ta ut mellanskillnaden och ge dem och kameran till en kompis som hämtar. Hon blev sedan kallad till polisen för Blocket bedrägerier där två personer har skickat 2500 kr till hennes konto.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sålde nyligen en bil på blocket.antalet seriösa svar gick att räkna på ena handens fingrar, antalet svar totalt var mer än tio ggr så många. Slutade med att jag sålde till en bilhandlare som ringde mig. Han var den ende som frågade om bilens detaljer...

Bland de "serösa" svaren var åtminstone två försök till blåsningar. Jag sålde dock bilen så snabbt att jag inte löpte linan ut med dessa. Nästa gång lämnar jag in bilen på KVD för försäljning på auktion istället. Man orkar inte med alla idioter som ringer och mailar.
Jag mfl har slutat sälja bilar på blocket. Då vi inte orkar med alla prutande kompisar.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
S slurppe99 skrev:
Jag mfl har slutat sälja bilar på blocket. Då vi inte orkar med alla prutande kompisar.
Ja bilar och bildelar är hopplöst. Ringde en kompis som bjöd 100:- för mina vinterhjul som jag lagt ut för en femhundring :crysmile:
Om han åtminstone bjudit en trehundring...
Men kompisarna är ju åtminstone inte regelrätta bedragare.

Men på tal om detta verkar det nu som att man måste vara registrerad på Blocket för att kunna kontakta säljaren. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fördel för blocket då dom får ut mer information om både köpare och säljare.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Blocket har ju blivit officiell samlingsplats för bedragare och idioter, åker hellre och slänger sakerna än att säljer där.
 
  • Gilla
Bono_R och 1 till
  • Laddar…
galento
C cpalm skrev:
Men på tal om detta verkar det nu som att man måste vara registrerad på Blocket för att kunna kontakta säljaren. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta...
Det var väl en bra stund sen man var tvungen att vara reggad för att svara säljaren.
Var dock en stund sen jag annonserade på Blocket.Brukar annars använda mail och
dumpa oreggade mobil nr.
 
Redigerat:
galento galento skrev:
Det var väl en bra stund sen man var tvungen att vara reggad för att svara säljaren.Var dock en stund sen jag annonserade på
Blocket.
Det hjälper ju dock inte så mycket, det funkar lika bra att regga sig om man är oseriös, och även om du är seriös så kan man ju byta namn mitt i allt, jag fick meddelande från en som kallade sig "kebab" vid senaste annonsen.
 
S slurppe99 skrev:
Jag mfl har slutat sälja bilar på blocket. Då vi inte orkar med alla prutande kompisar.
Det är ju charmen, pruta tills man skäms och samtidigt veta när det är ett för bra pris som man inte prutar på :)

Jag lägger aldrig ut mitt telefonnummer numera på blocket då jag gärna vill sova på natten och ej bli störd.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Blocket har ju blivit officiell samlingsplats för bedragare och idioter, åker hellre och slänger sakerna än att säljer där.
Om du tycker blocket är illa så titta in på Facebooks marketplace. Har kollat ett tag efter en damcykel till mig själv och har på kort tid stött på minst tre individer som regelbundet säljer nästan nya Monark och skeppskult 1500sek för billigt. Ett par av dom säljer en ny cykel var tredje vecka ungefär. Alla är hårda killar från ”orten” som ju alla vet är flitiga användare användare av damcyklar som måste säljas hela tiden.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.