Alfredo Alfredo skrev:
Då vem som helst kan skriva sig på dina adress alldeles gratis misstänker jag att betalningsviljan för denna "tjänst" är tämligen låg. ;)
Tja jag blev erbjuden ersättning mot att en kille fick skriva sig hos mig. Det handlade om att få arbetstillstånd i Sverige eller någonting åt det hållet.
Det handlar nog om att de behöver tillgång till posten.... Den missar du om du skriver dig någonstans av ren illvilja.

Men en människa som skriver sig någon annanstans dit man inte har tillträde, då har du troligtvis en hel del bekymmer med hålla lagen på rätt sida...

harry73
B Byggdjuret skrev:
Frågan är hur stort just det problemet är?
https://www.minuc.se/hur-jobbar-en-id-kapare/
Hur kan någon annan ta lån i mitt namn?
Bedöms personen som kreditvärdig inleds ofta bedrägeriet med att göra en adressändring, ett första steg för att ta kontroll över någons ekonomi. För att minska risken att bli upptäckt händer det att bedragaren dagligen lägger tillbaks den rätta posten i den kapades brevlåda.

Nu börjar själva bedrägeriet. Med kontroll över någon annans personnummer och dess post är det enkelt att beställa kreditkort, handla varor mot faktura på Internet, ta blancolån, teckna telefonabonnemang och så vidare. Bedragaren kör nu i allmänhet den kapade personens ekonomi i botten och bedrägeriet fortsätter tills kreditgivarna börjar säga ifrån.
Hur vanligt är ID-kapningar?
Enligt Polisens egna uppgifter polisanmäldes 85.000 ID-kapningar under 2015, vilket innebär att det numera är ett vanligare brott än cykelstölder (enligt BRÅ anmäldes 66.300 cykelstölder under 2015).

hsd hsd skrev:
Då skulle ju andrahandsuthyrning och andra svartboenden bromsas eller upphöra :D
Det verkar som du anser att andrahandsuthyrning är något som bör motarbetas. Lagstiftaren har dock relativt nyligen förenklat möjligheterna till andrahandsuthyrning av bostadsrätter så ni verkar inte vara ense.

http://www.fastighetsagarna.se/kunskapsbanken/brf/uthyrning-av-bostadsratt

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Andrahandsuthyrning av hyresrätter där hyresvärden inte ger sitt godkännande skulle förmodligen minska. Och det gör väl inget?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, jag pratade med pappan i går kväll. Pappan hade bett sonen att ändra sin adress, men sonen hade bara kastat på luren. De har dålig kontakt. Tydligen har killen skrivit sig på någon annans adress en gång tidigare. Han försörjer sig på att sälja skumma saker på Blocket och en del i det är tydligen att skriva sig på någon annans adress än sin egen.

Jag har inte hört av Lantmäteriet ännu men har fått ett ärendenummer åtminstone.

-RB- -RB- skrev:
Andrahandsuthyrning av hyresrätter där hyresvärden inte ger sitt godkännande skulle förmodligen minska. Och det gör väl inget?
Nej det gör inget men jag tror minskningen skulle vara försumbar. Behöver man en "olaglig" bostad är nog "att skriva sig" mindre viktigt. Jag förstår uppriktigt inte den stora vikt de flesta i denna tråd verkar lägga vid begreppet "att skriva sig".

Varför skulle det vara så viktigt att kunna skriva sig där man råkar bo? Posten kan man få levererad dit man vill på andra sätt och vad medför "skrivandet" i övrigt?.

Förstår inte heller att det skulle vara så farligt att någon/några råkar vara skriven på "ens egen" adress. Lite extra post är väl inget jätteproblem. Utmätning har nämnts men även förkastats i tråden. Jag kan inget om hur fogden arbetar men det verkar orimligt att han bara skulle gå på att någon är skriven på en viss adress.

harry73
Bra, då vet du att han gjorde det med avsikt och att du ska hålla koll på brevlådan mm.

Då blir det kanske dags att lägga ut en varning med namn och födelsedatum.

Det frågades tidigare i tråden hur dessa individer väljer ut adresserna att skriva sig på. Detta tycker jag är intressant, men förväntar mig inte att någon här på BH ska ge ett allmängiltigt svar på. I just detta fall känns det ju väldigt random...för inte kan väl inte denne Niclas vara så korkad att han valt ut just familjen som äger Sveriges största internetforum för hemägare? :crysmile:

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Han kanske har fått nåt inlägg bortmodererat och vill hämnas? :p
Men, jag håller med. Om syftet är att stjäla någons identitet i ekonomiskt vinstsyfte så borde man välja ut nån mer anonym 50-plussare i glesbygd som inte har uppsikt över brevlådan och förhoppningsvis är relativt skuldfri.

harry73
Nej, det är dumt att bråka med dom :D

harry73 harry73 skrev:
Bra, då vet du att han gjorde det med avsikt och att du ska hålla koll på brevlådan mm.
Varför skulle risken öka att någon obehörig skulle vilja stjäla Marlens post bara därför att en skummis skrivit sig på hennes adress. Möjligen att "skummisen" skulle vilja komma åt sin post i Marlens låda, men skulle "skummisen" vilja komma över Marlens post vore väl att skriva sig själv på hennes adress det sista han skulle göra. Dels väcks ju "bevakningsinstinkterna" och dels uppger "skummisen" sig själv som "prime suspect".

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är dumt att bråka med dom :D
Man får väl börja med att kolla om dom har vapenlicens...

useless useless skrev:
Om syftet är att stjäla någons identitet i ekonomiskt vinstsyfte så borde man välja ut nån mer anonym 50-plussare i glesbygd som inte har uppsikt över brevlådan och förhoppningsvis är relativt skuldfri.
Men varför skulle man skriva sig själv där om man vill stjäla dennes identitet?

useless useless skrev:
Man får väl börja med att kolla om dom har vapenlicens...
Man ska nog passa sig mer för vapeninnehavare utan licens. :cool:

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.