JAg funderar på att sätta in en vedpanna i när jag renoverar om mitt gamla hus, sitter nått gammalt skrälle idag som verkar läcka vatten...
Mina föräldrar har köpt en baxi panna som har en fläkt (vilket alla pannor verkar ha numera...?? )
När dom drar igång denna varje dag så låter det ju endel om fläkten. Det är nog inget fel på den eller så men sitter man i köket (rakt ovvanför pannrummet) så är det ju ett rätt störande ljud att lyssna till. Är detta vanligt förekommande problem eller är det bara otur att det är så lyhört?
Jag kommer ha en fristående gammal murad murstock genom hela huset och det vore ju trist om man skulle behöva leva med ett störande ljud varje dag...
Mina föräldrar har köpt en baxi panna som har en fläkt (vilket alla pannor verkar ha numera...?? )
När dom drar igång denna varje dag så låter det ju endel om fläkten. Det är nog inget fel på den eller så men sitter man i köket (rakt ovvanför pannrummet) så är det ju ett rätt störande ljud att lyssna till. Är detta vanligt förekommande problem eller är det bara otur att det är så lyhört?
Jag kommer ha en fristående gammal murad murstock genom hela huset och det vore ju trist om man skulle behöva leva med ett störande ljud varje dag...
Kolla på en österikisk panna med modulerande fläkt, är en otrolig skillnad i ljudnivå jämfört med ex. en baxi.
Och sen så gäller det att dreva mellan pannans rökstos och skorstenen med typ stenull eller nåt så att eventuella vibrationer inte fortplantar sig och förstärks upp i huset.
Och sen så gäller det att dreva mellan pannans rökstos och skorstenen med typ stenull eller nåt så att eventuella vibrationer inte fortplantar sig och förstärks upp i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ETA, Hargassner, fröling är väl några värda att titta närmre på. Det finns en monstertråd i ämnet där det blev en Hargassner mest för att TS tyckte den var snyggare. Alla är bra pannor även om jag föredrar de gula.
Hört med baxi och Hargassner och Hargassners pannor är ju nästan dubbelt så dyra så... kan inte riktigt hitta något skäl till att köpa deras. Automatisk tändfunktion va ju fiffigt men det räcker ju inte
Ett skäl till en större pannkostnad är den överlägsna användarvänligheten hos de österrikiska pannorna. Du får en stor vedvolym, lambdastyrning av sekundär-/primärluft, tyst varvtalsstyrd fläkt och en separat tändlucka. Man får även en fungerande spaksotning av tuberna.Arne999 skrev:
Jag har en ETA sh 40 och den kostade 75 000 kr. Dessa 20-25 tusen den kostade mer än en annan panna tycker jag är väl värt under den tid jag har anläggningen. Mest uppskattad är dock österrikaren av övriga familjen. Nu är det inget problem för min fru eller de två äldsta barnen att starta upp en brasa eller sota rökgastuberna. Endast då vi reser bort hela familjen under vintern slår jag på elpatronen i acktanken. Tidigare gick elpatronen så fort jag själv inte var hemma och kunde elda.
Frun var rädd min gamla panna för efter några gengassmällar och strul med startbrasan så var det bara i nödfall hon eldade. Nu är det bara att fylla pannan full med ved, öppna tändluckan, trycka in en tidningssida, och fjutta på..
Men förutom österrikarna finns det i divisionen under relativt bra pannor också. Baxi solo innova, Effecta lamda och kanske någon till. Övrigt så finns det fler ogenomtänkta skitpannor på marknaden som kanske är billiga i inköp men är inget som platsar i ett modernt vedeldat värmesystem. Så överväg noga innan du bestämmer dig och se din investering på lång sikt.
Jag har eldat i hela mitt liv i alla allsköns pannor. Gamla kombipannor, toppmatade rökdrakar (Arimax) och billiga öststatspannor (Orlan). Jag har inte ångrat en sekund över min österrikare!
Redigerat:
ETA sh 40 och Hargassner HV 40 är nog likvärdiga pannor. Båda har ca 220 L vedvolym. Tittar du på Fröling så måste du jämföra med deras S4 50 för att det ska bli rättvist.Arne999 skrev:
Av nyfikenhet undrar jag vad de sade på Hargassner?
En sak till som man får med österrikarna är keramik gjord av kiselkarbid, vilket ökar livlängden avsevärt. Jag tror Fröling uppskattar livlängden på sin förbränningskammare till minst 10 år. Många öststatare har bara vanlig eldfast gjutmassa med lite chamotte som efter ett år eller två är helt slut på.
Jag vet av en Orlan där hela den gjutna plattan mellan vedmagasinet och förbränningskammaren efter 3-4 år bara rasade ihop. Inte så lätt eller kul då den var gjuten på plats från fabrik och kanalerna för sekundärluften går i den plattan.
Det blev för han att bara riva ut skiten! Som även jag gjorde..
Jag vet av en Orlan där hela den gjutna plattan mellan vedmagasinet och förbränningskammaren efter 3-4 år bara rasade ihop. Inte så lätt eller kul då den var gjuten på plats från fabrik och kanalerna för sekundärluften går i den plattan.
Det blev för han att bara riva ut skiten! Som även jag gjorde..
Redigerat:
Jag vill ha en sån panna ,( österrikare ) men får tyvärr inte plats med den .
Konversationen (via mail) dog när jag frågade varför jag skulle välja deras panna framför tex en baxi för 20-30k mer och så räknade jag upp några fördelar som jag såg och bad dom motivera resten.
Finns ju mindre österrikare än de med 220 L vedmagasin också.. ETA sh 30 har ju (äkta) 150 L vedvolym och är väl inte större utvändigt än en Solo innova 50, som har ca 165 L vedvolym om du mäter exakt med tumstocken... Så tänk på den aspekten också då ni tittar på vedpannor! Är väldigt få tillverkare som uppger rätta vedvolymer på sina pannor.erik832995 skrev:
Utrustar du solo innova 50 med lambdastyrning är du redan ikapp ETA sh 40 prismässigt. Då saknar du fortfarande spaksotning, tändlucka, och möjlighet till webbövervakning, uppdatering av programmvara, samt support och hjälp av servicetekniker om du undrar över något. De bara loggar in och följer pannan, temperaturer etc. Jag har även en app i mobilen så när jag är på jobbet eller är borta kan jag säga till när barnen kan starta en brasa.Arne999 skrev:
Med Solo innova får du även stå på knä, lyfta ut förbränningsskålen, när du ska sota ur pannan riktigt. Österrikarna har en "hylla" till så man behöver inte lyfta ut något för att sota ur den. Askan i botten av vedmagasinet tar man via tändluckan, bara att raka ut. likaså i botten av pannan via nedersta luckan.
Vad skulle en innova 50 kosta om även den var fullutrustad? Hur som helst har den fortfarande ändå 40-45 L mindre vedmagasin än en ETA sh 40..
Redigerat: