mattiasp mattiasp skrev:
Jag fick hem min G2512 ensam utan hjälp av sekt. Jag är byggd som en kontorsgubbe utan överdriven muskelmassa.

1. Ta bort allt som går att ta bort enkelt.
2. Lägg en lastpall långt bak på släpet
3. Tag maskinen på en pirra (säckavagn) och ställ av den med pelaren i färdriktningen.
4. Kliv upp på släpet och vik försiktigt ned maskinen på pallen. Akta vevarna. Fäst maskinen löst i pallen.
5. Gå ned på marken och hasa upp resten av maskinen på släpet. Pallen kommer att hasa på släpets botten.
6. Lastsäkra och väderskydda.
7. Åk hem
8. Gör allt baklänges när du är hemma.
Håller helt med, baxning medels sekt förefaller lite fegt. Viktiga fakta i sammanhanget är att alla släpkärror i princip är tippbara och att ner kommer man alltid :strong:(y):D

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Cliffhangers är bra säger de. Så jag kan outa att jag ska testa en för mig helt ny metod att baxa saker på söndag. Återkommer med resultat.

Och sen v2isch blir det baxning i Skåne?

Skåningarna baxar också på söndag!

Enligt handskrivna skylten ska den tydligen flyttas söndag förmiddag....det är ju nu!:surprised:

Inplastad möbel på pall med handskriven skylt, redo för flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handskriven skylt som meddelar att ett föremål ska flyttas på söndag förmiddag.
Skapa konto

Ola fuskar. Man får inte öppna paketen förrän på julafton.

Men plasten är ju fortfarande kvar, inte öppnad.

Protte

Ola C Ola C skrev:
Enligt handskrivna skylten ska den tydligen flyttas söndag förmiddag....det är ju nu!:surprised:

[bild]
[bild]
Leverans på EU pall? Min kom på nåt hemmabygge i väldigt tjock björkplywood.

Är det bara att rulla in i verkstan eller ska den ned en våning?

Snabb-bax idag, går alltid fortare på vägen ner.

Mästerbaxare och lärling från snickeriet i Knästorp anlände och styrde upp situationen. Baxchefen körde spännbands- och skruvbitsutbildning för inkallade personalen och deras släkt, både på svenska o engelska då vi hade en internationell baxare.

Ja, sen gick den rätt smidigt, speciellt för mig som har en trasig axel o mest stod o titta på.

Stort tack @Daniel_N och Jesper och grannar o bekanta!

Hyveln på plats o teststartad o turboveven monterad (@Frustrator du får nöja dig med slow motion vev)

Arbetsteam använder pallbock för att flytta ett maskineripaket framför en tegelbyggnad.
Skapa konto

Två personer installerar tung maskin på pall med hjälp av spännband och verktyg utanför byggnad.
Skapa konto

Personer som förbereder en maskin insvept i plast med spännband, en med fokus på uppgiften.
Skapa konto

Person justerar spännband vid lastning av gods i källaringång, kollega övervakar nedanför.
Skapa konto

Inplastad maskin säkrad med spännband på träpall vid dörröppning.
Skapa konto

En välordnad snickarverkstad med nyinstallerad hyvel från Hammer.
Skapa konto

Trähövel med röd säkerhetsstoppskiva och mätverktyg monterade i verkstad.
Skapa konto

• Gilla
jac och 8 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Mästerbaxare och lärling från snickeriet i Knästorp anlände och styrde upp situationen. Baxchefen körde spännbands- och skruvbitsutbildning för inkallade personalen och deras släkt, både på svenska o engelska då vi hade en internationell baxare.

Ja, sen gick den rätt smidigt, speciellt för mig som har en trasig axel o mest stod o titta på.

Stort tack @Daniel_N och Jesper och grannar o bekanta!

Hyveln på plats o teststartad o turboveven monterad (@Frustrator du får nöja dig med slow motion vev)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Och ljudet är uppmätt och grannar har gett sitt godkännande?

V vectrex skrev:
Och ljudet är uppmätt och grannar har gett sitt godkännande?
Dom klagade inte på den tidigare, det va mest jag som tyckte det va högljutt o väsnades mer än nödvändigt. Typ "grannarna klagar kanske inte nu men det är möjligt dom kommer göra det i framtiden".

Den nya är iaf väldigt tyst.

• Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Eftersom vi i baxarsekten Halland inte har någon egen tråd så hänger vi här.
Det här är dessutom ett kombinerat baxande. Hittade en trasig Arboga på blocket, bara två drev. Jag kan ändå borra mellan 1000 och 500 rpm så jag reder mig nog ett tag. Får hålla utkik efter drev..

Då till baxandet. Säljaren vaxade själv in i bilen och körde pelarborren till mig.
Vi lastade ut den på min platta med hjul. Sen drog han hem.
Blå pelarborrmaskin på hemmagjord platta med hjul, placerad utomhus på kvällen.
Skapa konto

Nu ska den ner här:

Vy genom en öppen garageport på natten, upplyst inuti, visar en trång infart och cyklar inuti garaget.
Skapa konto

Finns flera inlägg om att.man inte ska ha handskar.o dylikt.på sig som kan fastna i roterande saker. Antog att det gällde fötter med. Av med stålhättorna, på med tofflor, fastnar de kan man lätt dra ut foten.
En sliten, checkerrutig toffel på ett grått betonggolv, med tån synlig där överdelen har slitits av.
Skapa konto

Beprövad metod, plywood för att få upp farten och sen bromsning i grus.
En begagnad blå Arboga pelarborr står på en plattform med hjul på en grusig yta med plywoodbanor framför.
Skapa konto

Mer plywood för att få upp farten.
En pelarborrmaskin står på en pall med hjul i slutet av en plywoodramp på en grusgång under kvällsbelysning.
Skapa konto

Framme!

Har lite elfrågor och även en del annat att fråga om.
Eftersom Ola nyss fixade elen så bad jag honom om råd ang det här, och tydligen skulle man nog bara kunna sno ihop alla lösa tåtar och så in med kabeln i väggen. Närbild av händer som reparerar elanslutningar på en pelarborrmaskin, med synliga trådar och kontakt.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Imponerande joint venture-baxande! Jag får darrande spagetti-armar och spännband-ångest bara genom att titta på bilderna. Själv nöjde jag mig idag med att baxa hem julskinkan, den var tillräckligt tung.

Frustrator Frustrator skrev:
Det här är dessutom ett kombinerat baxande. Hittade en trasig Arboga på blocket, bara två drev. Jag kan ändå borra mellan 1000 och 500 rpm så jag reder mig nog ett tag. Får hålla utkik efter drev..

Då till baxandet. Säljaren vaxade själv in i bilen och körde pelarborren till mig.
[bild]

Nu ska den ner här:

[bild]

Finns flera inlägg om att.man inte ska ha handskar.o dylikt.på sig som kan fastna i roterande saker. Antog att det gällde fötter med. Av med stålhättorna, på med tofflor, fastnar de kan man lätt dra ut foten.
[bild]

[bild]

[bild]
Framme!

Eftersom Ola nyss fixade elen så bad jag honom om råd ang det här, och tydligen skulle man nog bara kunna sno ihop alla lösa tåtar och så in med kabeln i väggen.[bild]
Det där är en optimal maskinbacke, lagom lutning för att få bra skjuts på grejerna o sen planar det ut i garaget.

Elkopplingstips lämnar jag med varm hand över till någon annan.

Frustrator Frustrator skrev:

[bild]

Nu ska den ner här:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Framme!

Eftersom Ola nyss fixade elen så bad jag honom om råd ang det här, och tydligen skulle man nog bara kunna sno ihop alla lösa tåtar och så in med kabeln i väggen.[bild]
Kul med maskinen! Ser ut som en 2512? Vet att jag har läst någonstans om någon som gjorde kugghjul till arboga. Kanske på maskinisten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.