Fairlane skrev:
Är elinstallationen verkligen godkänd? Det framgår inte tydligt av Bauhaus svar.
QUOTE]

Jo, det gör det.
Elsäkerhetsverket har således inte konstaterat att behörighet saknats. Även om så skulle ha varit fallet uppger Elsäkerhetsverket i sitt beslut att det inte behöver innebära att det föreligger något fel i installationen. Något sådant fel har heller inte upptäckts, vare sig vid besiktningen den 14 april 2015 eller vid den som genomfördes 26 juni 2015.
 
Fairlane
Läs en vända till:
Elsäkerhetsverket kan inte konstatera ifall installationen utförts av en behörig person eller inte. Det kan man väl inte tolka som att det är godkänt?

Sen framgår det inte om besiktningen är av elen eller inte, iallafall ser inte jag det. Jag har inte särskilt stor erfarenhet av besiktningar, men det lilla jag har är att ingen fullständig elbesiktning genomförs
 
Jag tycker vi kan lägga det hela på hyllan tills vi har fått mer info. Några bilder skulle inte skada heller.
 
G
Golvbrunnen är ju bara bra om den är placerad för dusch. Lite bängligsre att rensa men fann så mycket mer värt den dag badkaret ska ut.
 
gäst skrev:
Golvbrunnen är ju bara bra om den är placerad för dusch. Lite bängligsre att rensa men fann så mycket mer värt den dag badkaret ska ut.
Själv tycker jag att de skulle monterat en vägghängd toalett istället för den där vanliga som de satte in. Visst, det är inte vad som beställdes, men fan så mycket bättre. För att inte snacka om taket, en nyans av neongrönt, det är snyggt! Det borde vara målat så.
 
Det här med att Walter skall vänta tills ett ev elfel uppstår och då reklamera är ju bara löjligt. När felet ev uppstår så kan ju samtidigt allvarlig personskada uppstå ..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Matstj skrev:
Fairlane skrev:
Är elinstallationen verkligen godkänd? Det framgår inte tydligt av Bauhaus svar.
QUOTE]

Jo, det gör det.
Elsäkerhetsverket har således inte konstaterat att behörighet saknats. Även om så skulle ha varit fallet uppger Elsäkerhetsverket i sitt beslut att det inte behöver innebära att det föreligger något fel i installationen. Något sådant fel har heller inte upptäckts, vare sig vid besiktningen den 14 april 2015 eller vid den som genomfördes 26 juni 2015.
Precis tvärtom. Enligt lag får endast behörig person utföra elinstallationer. Om icke behörig person har gjort detta, så är det ett lagbrott, och kunden har inte fått vad han har betalat för.

Att "Elsäkerhetsverket har således inte konstaterat att behörighet saknats." är rent ordbajseri för att försöka undvika att erkänna det faktum att Bauhaus själva inte kan intyga att elinstallationerna utförts enligt gällande lagstiftning.

Det finns alltså alla anledning att misstänka att elinstallationen inte är korrekt utförd, dvs av behörig person, och så länge Bauhaus inte kan visa att behörig person utfört installationen, måste man, av rent säkerhetsskäl, anta att så inte är fallet.

En polisanmälan kan vara på sin plats här.

[länk]
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Polisanmälan är gjord enligt artikeln.

Jag undrar om det gjorden en el besiktning? Normalt har ju bygg besiktningsmän inte kunskaperna kring el.

Sen undrar man ju vem som valt besiktningsman jäv?
 
Fairlane skrev:
Läs en vända till:
Elsäkerhetsverket kan inte konstatera ifall installationen utförts av en behörig person eller inte. Det kan man väl inte tolka som att det är godkänt?
Här låter det som att Walters ombud skall lägga lite energi - den svaga punkten av det man kan läsa sig till....
 
Byggis1976 skrev:
Här låter det som att Walters ombud skall lägga lite energi - den svaga punkten av det man kan läsa sig till....
Visst är det så, anledningen till att Elsäkerhetsverket inte kan konstatera detta, är antagligen att de inte fått något namn på den person som gjort installationen, och därmed kan de inte kolla om densamme finns i deras register. Så fort de får ett namn, kan de kolla hur enkelt som helst.

Det verkar som det som sägs i artikeln är helt sant, Bauhaus undanhåller information, och det bevisas mellan raderna av saker som denna.

Lågt, Bauhaus, riktigt lågt.
 
Bara för att klargöra:

Visst är det så att det inte spelar någon som helst roll om elinstallationen är korrekt utförd eller ej, har en ickebehörig person utfört den så är den per automatik olaglig?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ni som har hakat upp er på el delen är varken insatt i lagstiftningen eller har tillräcklig information om de utförda besikningarna eller har tillräcklig kunskap om el arbete.
Ni får parkera frågan och låta en behörlig person (med stor B) bedöma saken.
Att vara obehörig och döma är heller inte bra. Då är inlägget icke godkänt enl besik.
 
S
Det som får åtminstone mig att reagera är anklagandet om urkundsförfalskning som Walter gör. Vem gör sånt, och vilka motiv skulle Bauhaus ha att ändra på hans "checklista". Precis som att han skulle greppa efter varenda halmstrå han kan hitta eller inte hitta för att få ett billigare badrum naturligtvis. Alla seriösa människor som arbetat med försäljning har nog träffat på kunder som inte drar sig för något för att få ett så billigt pris som möjligt. I ursprungsartikeln står det att Bauhaus var den dyraste av de offerter som Walter tog innan men han valde dem ändå, tror någon verkligen på det?
 
Matstj skrev:
Ni som har hakat upp er på el delen är varken insatt i lagstiftningen eller har tillräcklig information om de utförda besikningarna eller har tillräcklig kunskap om el arbete.
Ni får parkera frågan och låta en behörlig person (med stor B) bedöma saken.
Att vara obehörig och döma är heller inte bra. Då är inlägget icke godkänt enl besik.
Och du uttalar dig i egenskap av domare vid en svensk domstol, får vi då anta? ;)
 
Fairlane
Vad har vi missat då Matstj?

Måste det inte vara en behörig elektriker som tar ansvar för installationen?

Bauhaus har inte sett till att nödvändig dokumentation finns och därför går det inte att verifiera.

Du nämnde i något tidigare inlägg att du jobbar med R/D. Jag vet inte inom vilket område, men dokumentation om vem som gjort vad är ett vanligt krav i många fall. Kräver beställaren (eller lagen) det så är det inte något man kan hoppa över och säga att det är bra bara för att man inte ser något direkt fel i en enkel test.

Elfel kan vara svåra att hitta. Jag har läst flera inlägg här på forumet där man normalt har 230 V, men ibland får 400 V. Räcker alltså inte med att mäta spänningen och se att man har 230 V för att vara säker på att installationen fungerar.

Så länge inte Bauhaus levererar det dokument kunden ska ha, så har de inte levererat rätt!

Självklart kan en obehörig person gjort installationen korrekt, men det är ändå inte enligt kravspecifikation och vet man inte ens vem som utfört arbetet kan man ju inte ens ställa frågor om det.

För att förtydliga: jag känner ingen inblandad, jag har inget direkt emot Bauhaus ( handlar där ibland, inte ofta då de ligger för långtbort och hag mer än en gång fått vänta över 30 minuter på hjälp från personalen). Det här handlar helt enkelt om att leverantören inte kunnat leverera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.