Så länge som deras pris i butik är samma som på nätet så. Tror inte de kräver lokal närvaro eller något sånt.

Har lärt mig idag att ett artikelnummer är exakt samma för respektive produkt.

Första gången skulle jag köpa 95x95 tryckat samma längd som på byggmax, nope gick inte fel artikelnummer.
Idag samma sak på limfog, irriterad som tusan teknisk spec var exakt samma och säljaren hävdade artikelnummer skiljde..

Jag tror dom jobbar väldigt hårt för att göra små förändringar på produkterna och således eget artikelnummer, smart visst men känns också rätt oseriöst.

R
H Holmfrid1 skrev:

Första gången skulle jag köpa 95x95 tryckat samma längd som på byggmax, nope gick inte fel artikelnummer.
Idag samma sak på limfog, irriterad som tusan teknisk spec var exakt samma och säljaren hävdade artikelnummer skiljde..

Jag tror dom jobbar väldigt hårt för att göra små förändringar på produkterna och således eget artikelnummer, smart visst men känns också rätt oseriöst.
Det är klart att det måste vara exakt samma vara. Det räcker förstås inte att det är samma dimension på två plankor.

• Gilla
ådal och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det räcker förstås inte att det är samma dimension på två plankor.
Anser du då att prisgaranti aldrig kan omfatta virke?

Alfredo Alfredo skrev:
Det var inte det han sa, men det finns förstås fler parametrar än dimension som avgör priset på virke.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är klart att det måste vara exakt samma vara. Det räcker förstås inte att det är samma dimension på två plankor.
Självklart och därför jag skriver att jag lärde mig att artikelnummer är specifikt för en vara.
Men!
Skillnad om ena är Fsc märkt och det andra inte eller c14, c24 men nu vet jag inte vart gränsdragningen för att få ett eget artikelnummer?
Det går att dra till absurdum är det när en planka växt på Gotland och en i Norrland eller på 2 olika grannfastigheter?

Eller som säljaren hävdade ”det kan vara annat emballage”

Chateau Veboa

H Holmfrid1 skrev:
Självklart och därför jag skriver att jag lärde mig att artikelnummer är specifikt för en vara.
Men!
Skillnad om ena är Fsc märkt och det andra inte eller c14, c24 men nu vet jag inte vart gränsdragningen för att få ett eget artikelnummer?
Det går att dra till absurdum är det när en planka växt på Gotland och en i Norrland eller på 2 olika grannfastigheter?

Chateau Veboa
Detta är ju inte så konstigt - om Hornbach och Bauhaus båda köper sitt virke från Södra Trä och de köper samma produkt (samma dimension, samma kvalitet osv) så kommer den från producenten ha samma artikelnummer. I respektive butik får den antagligen nya artikelnummer men ofta behåller ju artiklar EAN koder och annat från tillverkaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det var inte det han sa, men det finns förstås fler parametrar än dimension som avgör priset på virke.
Nej jag kan också läsa. Men jag frågade om det var så han menade.

Personligen ser jag det väldigt svårt med prisgaranti på så pass svårjämförbara produkter som sågat virke då man alltid kan hävda skillnader i exempelvis kvalitet. Även om virkespartiet kommer från samma leverantör kan exempelvis trädråvarans ursprung eller virkets torktid skilja.

Det finns en anledning till att de flesta väljer "rätt regel" då inte ens virkesbitar bredvid varandra i samma virkesbunt i en och samma butik anses likvärdiga. Om man inte ser reglar i samma bunt som likvärdiga, kan man då anse att reglar i olika butiker ska vara likvärdiga? 🤔

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Sittställning
Jag nyttjade den när vi köpte robot gräsklippare. Köpte på Bauhaus, upptäckte några dagar senare att många hade sen 2k billigare. Fick 2k+12% billigare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det skrev jag inte, och anser jag inte. Men i praktiken är det nog ganska svårt. Det är för många parametrar som kan skilja för att det lätt ska gå att avgöra att det är exakt samma vara.

H Holmfrid1 skrev:
Men!

Chateau Veboa
Jag tycker faktiskt inte att det är att "dra till absurdum" om det inte går att matcha en planka från gotland med en från norrland. Det är inte exakt samma produkter även om de kan användas till samma sak.

Dessutom måste någon anställd kunna avgöra att det verkligen är samma produkt, så om det inte framgår tydligt (med exempelvis EAN) så förstår jag om de nekar.

Jag har gjort säkert 15-20 prismatchningar hos Bauhaus under de senaste åren och det har aldrig strulat. Men då har jag accepterat deras regler och enbart matchat mot produkter och butiker som jag är säker på uppfyller deras regler.

Om man vill matcha något så skrymmande som ett lass plank så gör man båda parter en tjänst om man kollar att det går innan man lassat släpet fullt.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
H Holmfrid1 skrev:

Det är inget nytt att olika kedjor köper in med sitt eget EAN och modell nummer. Gjorde elektronikledjorna redan för 30+år sedan.
Exakt samma tv, ett modell nummer på euronics ett annat på on/off etc.

N nissenhj skrev:
Det är inget nytt att olika kedjor köper in med sitt eget EAN och modell nummer. Gjorde elektronikledjorna redan för 30+år sedan.
Exakt samma tv, ett modell nummer på euronics ett annat på on/off etc.
Ändå är det samma förvånansvärt ofta just när man prismatchar…..

Var inne på Bauhaus Örebro i förrgår i syfte att köpa en toalettsits till en Ifö Sign. Hade tänkt prismatcha då Proffsmagasinet är billigare på den sitsen.

Hittade ingen sits i hyllan men de skulle ha 18 st på lager så efter lite letande hittade jag en butiksarbetare som skulle kolla högst upp på hyllorna med hjälp av en hisstruck.

Efter mycket åkande upp och ner samt i sidled utan att hitta den sits jag skulle ha for han iväg och pratade med nån annan anställd. Kom tillbaka och påstod att "Ifö har bytt streckkod på de där" och ånyo började en åkning upp och ner i hyllorna och till slut kom han ner med en trave kartonger. Med toalettsitsar till Ifö Spira.

- "Det här blev fel modell", sa jag och fick genast mothugg om att det där är rätt sits och så dillandet om Ifös byte av streckkoder. Försökte förklara att sitsarna skiljer sig åt mellan stolmodellerna men han ansåg att jag var fel ute.

Då gav jag upp och for hem och beställde sitsen hos Proffsmagasinet.

• Gilla
  • Ledsen
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Var inne på Bauhaus Örebro i förrgår i syfte att köpa en toalettsits till en Ifö Sign. Hade tänkt prismatcha då Proffsmagasinet är billigare på den sitsen.

Hittade ingen sits i hyllan men de skulle ha 18 st på lager så efter lite letande hittade jag en butiksarbetare som skulle kolla högst upp på hyllorna med hjälp av en hisstruck.

Efter mycket åkande upp och ner samt i sidled utan att hitta den sits jag skulle ha for han iväg och pratade med nån annan anställd. Kom tillbaka och påstod att "Ifö har bytt streckkod på de där" och ånyo började en åkning upp och ner i hyllorna och till slut kom han ner med en trave kartonger. Med toalettsitsar till Ifö Spira.

- "Det här blev fel modell", sa jag och fick genast mothugg om att det där är rätt sits och så dillandet om Ifös byte av streckkoder. Försökte förklara att sitsarna skiljer sig åt mellan stolmodellerna men han ansåg att jag var fel ute.

Då gav jag upp och for hem och beställde sitsen hos Proffsmagasinet.
Proffsmagasinet har inte någon fysisk butik så du hade inte kunnat prismatcha mot dom 😞

Prisgarantin gäller inte mot:
- Rabattkoder
- Personliga erbjudanden
- Priser när produkterna är slut i lager hos konkurrenten
- E-handlare/butiker utanför Sverige
- Renodlade e-handelssidor
- Erbjudanden som marknadsförs som begränsat antal eller utförsäljning
- Beställningsvaror där priset inte kan kontrolleras offentligt
- Offerter

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
L LordJN skrev:
Proffsmagasinet har inte någon fysisk butik så du hade inte kunnat prismatcha mot dom 😞

Prisgarantin gäller inte mot:
- Rabattkoder
- Personliga erbjudanden
- Priser när produkterna är slut i lager hos konkurrenten
- E-handlare/butiker utanför Sverige
- Renodlade e-handelssidor
- Erbjudanden som marknadsförs som begränsat antal eller utförsäljning
- Beställningsvaror där priset inte kan kontrolleras offentligt
- Offerter
därför handlar man hos Hornbach "HB web för dig som inte har butik"
dom kör mot alla butiker inkl web
bara dom har sv orgnr

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.