K Knuten26 skrev:
Ja det kan man enl. Konsumetentköpslagen!
Nej, garantiärenden ska hanteras enligt garantivillkoren.
Reklamationsrätten lyfter man gentemot försäljaren enligt konsumentköplagen.

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Jag hade ett liknande ärende, dock mot Babyproffsen, dvs helt annan typ av produkt. Det var ett uppenbart reklamationsärende, en väska där en dragkedja gått sönder, dock inte en dragkedja som normalt användes utan den hade gått sönder av att locket på väskan öppnats och stängts. Dragkedjan i fråga var till för att plocka loss locket från väskan, ifall man nu skulle vilja det. Väskan var i princip i nyskick i övrigt, och det hade varit omöjligt att använda den utan att den här dragkedjan skulle ge upp. Helt enkelt idiotisk konstruktion, och förmodligen en dålig söm.

Babyproffsen vägrade ta reklamationen pga. att leverantören Emmaljunga inte godtog den, och sa att de går på leverantörens åsikt och har inga egna synpunkter. Jag förklarade KKL och att jag inte har någon affärsuppgörelse med Emmaljunga, men fick inget gehör för den åsikten. Jag orkade inte dra det till ARN men ångrar det fortfarande flera år senare då jag anser att det var ett solklart reklamationsärende och irriterar mig på butiksägarinnans tråkiga attityd. Ventilerar i stället den värsta frustrationen genom att avråda alla från att handla på Babyproffsen i Växjö.

Inte för att det tillför så mycket för TS del, mer än att bekräfta att det ofta är så här det fungerar, oavsett vad lagen säger.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Nej, garantiärenden ska hanteras enligt garantivillkoren.
Reklamationsrätten lyfter man gentemot försäljaren enligt konsumentköplagen.
Ja gentemot försäljningsställen, inte gentemot fabrikanten. Garantin som lämnas, får inte ge sämre skydd än konsumentköpslagen

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Ja gentemot försäljningsställen, inte gentemot fabrikanten. Garantin som lämnas, får inte ge sämre skydd än konsumentköpslagen
Köper du ett golv med 30 års tillverkargaranti och vill nyttja denna efter 25 år.
Då är ett vanligt förförande att garantivillkoren säger att du ska vända dig till en återförsäljare gällande garantiärendet. Det behöver inte vara försäljningsstället. Försäljningsstället kan även sluta vara återförsäljare och då är det till en annan återförsäljare du ska vända dig.

Vill du nyttja reklamationsrätten så vänder du dig till försäljningsstället och den har du alltid rätt till.

Men för att besvara frågan:
"Hur ser juridiken ut, kan man kräva att distributören tar allt ansvar gällande garantinärenden etc för en leverantörs räkning?"
Så är svaret nej. Garantiärenden hanteras enligt garantivillkoren.
Reklamationsrätten utövas enligt konsumentköplagen.

Som någon skrev ovan, juridisk motpart är alltid den du köpt varan av, säljaren, i detta fall Bauhaus. (Ej att blanda ihop med distributör.) Denne är alltid ensam ansvarig för garantier och reklamationer mot kund, dig. Däremot kan Bauhaus i sin tur "claima", dvs begära ersättning från sin leverantör eller tillverkaren om det är ett garantifel men det är ingenting man som kund ska involvera sig i. Även om reklamationskedjan ibland tar tid och det kan vara frestande bör man hålla sig till säljaren.

Mina erfarenheter av Bauhus för reparationer är också dåliga. Jag beställde en LED driver till ett badrumsskåp i oktober och fick denna enkla sak först flera månader senare. Det gick under tiden inte att få besked via telefon, enda sättet var att åka till varuhuset och ställa sig i den långa kön på badrumsavdelningen. Otroligt jobbigt och dålig service.

När det gäller service och reparation så är det ofta tillverkaren själv som tillhandahåller tjänsten men det kan också vara ett annat företag. Om vi tar en bärbar Mac-dator som exempel så kommer den, om den lämnas t ex till Elgiganten för att du köpt den där, oftast att skickas till deras reparationspartner vilket typiskt tar runt tre veckor. Om den istället lämnas Apple direkt, t ex via deras butiker, så kommer den att repareras av dem själva. Det tar ca en vecka isf tre och eftersom det är färre inblandade är chansen till Goodwill-reparation betydligt större.

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
H Hemtorparen skrev:
Som någon skrev ovan, juridisk motpart är alltid den du köpt varan av, säljaren, i detta fall Bauhaus. (Ej att blanda ihop med distributör.) Denne är alltid ensam ansvarig för garantier och reklamationer mot kund, dig. Däremot kan Bauhaus i sin tur "claima", dvs begära ersättning från sin leverantör eller tillverkaren om det är ett garantifel men det är ingenting man som kund ska involvera sig i. Även om reklamationskedjan ibland tar tid och det kan vara frestande bör man hålla sig till säljaren.

Mina erfarenheter av Bauhus för reparationer är också dåliga. Jag beställde en LED driver till ett badrumsskåp i oktober och fick denna enkla sak först flera månader senare. Det gick under tiden inte att få besked via telefon, enda sättet var att åka till varuhuset och ställa sig i den långa kön på badrumsavdelningen. Otroligt jobbigt och dålig service.

När det gäller service och reparation så är det ofta tillverkaren själv som tillhandahåller tjänsten men det kan också vara ett annat företag. Om vi tar en bärbar Mac-dator som exempel så kommer den, om den lämnas t ex till Elgiganten för att du köpt den där, oftast att skickas till deras reparationspartner vilket typiskt tar runt tre veckor. Om den istället lämnas Apple direkt, t ex via deras butiker, så kommer den att repareras av dem själva. Det tar ca en vecka isf tre och eftersom det är färre inblandade är chansen till Goodwill-reparation betydligt större.
Håller med om mycket i det du skriver men säljaren är inte alltid ensam ansvarig för garantier.
Se t ex:
https://lawline.se/answers/garantiansvar-saljaren-eller-tillverkaren

Svaret avslutas med:
"Eftersom det är Nilfisk som utfärdat garantin, och det är en frivillig utfästelse från tillverkaren har alltså butiken du köpte varan i rätt att hänvisa dig till tillverkaren. Du får helt enkelt kontakta tillverkaren med ditt garantiärende."

• Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Har oxå haft problem med Bauhaus och detta märke, det är rena skräpet!

Reklamering bollades fram och tillbaka, tog 5 månader innan de kom fram till att varan är obrukbar som jag sa ifrån början..

Fick pengarna tillbaka och gick till en annan butik

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Håller med om mycket i det du skriver men säljaren är inte alltid ensam ansvarig för garantier.
Se t ex:
[länk]

Svaret avslutas med:
"Eftersom det är Nilfisk som utfärdat garantin, och det är en frivillig utfästelse från tillverkaren har alltså butiken du köpte varan i rätt att hänvisa dig till tillverkaren. Du får helt enkelt kontakta tillverkaren med ditt garantiärende."
Tack för påpekande! När det uppstår ett garantiärende innebär det att det uppstått fel på varan eller tjänsten och man gör då en reklamation till säljaren och kräver avhjälpning. Slutsatsen av Lawline blir då att säljaren alltid är ansvarig för hantering av garanti och reklamationer upp till tre år och den man ska vända sig till inom denna tid.

Om man köper en vara med längre garanti lämnad av tillverkaren bör man ha koll på att denne finns i geografisk närhet så man slipper kommunicera direkt med exempelvis Taiwan vid fel. Man kan bli tvungen att bekosta frakt t o r vid reparation, stå för fraktrisker etc och riskerar även att en eventuell tvist ska avgöras i annat land, vilket alltid blir närmast oöverstigligt dyrt och krångligt.

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
L Louis27 skrev:
Har ej skrivit att jag kontaktat leverantör. Kaffe? :D
Alltid kaffe :coffee:
Ok korrekt i sak men du skrev att du inte hittat kontaktuppgifter till Camargue, vad ska du ha dom till om du nu inte ska kontakta leverantör?

Citat:
Jag har sökt efter deras kontaktuppgifter men finner det ej. Brukar som oftast lösa sig vid kontakt med leverantör.

Unikt namn
Jag har reklamerat ett par saker på bauhaus och de har inte varit några som helst problem.
Ny pryl över samma disk, eller pengarna tillbaka på kortet. (y)
Max fått vänta ett par minuter på min tur. Men det beror väl på vilken tid man dyker upp.

F Frassefräs skrev:
Har oxå haft problem med Bauhaus och detta märke, det är rena skräpet!

Reklamering bollades fram och tillbaka, tog 5 månader innan de kom fram till att varan är obrukbar som jag sa ifrån början..

Fick pengarna tillbaka och gick till en annan butik
Oskäligt lång tid. Max 1 månad sen kan man häva köpet.

J JIMMEN skrev:
Camargue är ett importmärke, du kan ha kranar från tex Grana eller Bath Deluxe. Det finns alla kvalitér inom den ramen. Tyvärr svårt att gör någon bedömning utifrån vad TS skrivit.

Överraskande skilda uppfattningar där i tråden. Trodde det skulle vara mest galla.

Installerade nyligen en "skitkabin" Atlanta själv. Det tog sin tid.
Det är inte relevant med läsares bedömningar. Ej frågat efter detta.

L Louis27 skrev:
Bauhaus överlåter allt ansvar på leverantören som oftast såklart inte godkänner kundens reklamation och då godtar inte Bauhaus reklamationen. Detta saknar helt relevans för felansvaret.

Vi kunder har slutit ett köpeavtal med Bauhaus inte dess leverantör. Om Bauhaus har problem med avtal med leverantören är inte kundernas problem.

Haft Bauhaus egna märke CAMARGUE badrumsmöbler o blandare i 2-3 år och samtliga är trasiga och eller har defekter. En blandare läckte vatten konstant. En annan reglerar inte kallt & varmt. Samtliga blandare har gått sönder och går inte att använda. Skruvade isär de och såg att det är mycket billigt materialval i deras produkter.
Själv haft mycket med Kina att göra med fabriker o tillverkare. Det är upp till deras kund att välja kvalite och vad de vill betala. I detta fall har Bauhaus egna märke valt väldigt billig kvalite.

Kundservice rekalamations.avd. är helt omöjliga att ha med att göra, även dess chefer. De svarar inte på återkoppling och går inte med på några lösningar överhuvudtaget utan endast accepterar leverantörens svar.

Har flertalet gånger recenserat på Bauhaus sida på produkten men de väljer att inte ta med någon form av kritik. Samtliga recensioner har 4-5 stjärnor. Jag vet att flertalet har problem med dessa blandare o annat. Är det falska recensioner?

Som tur är har jag ekonomi att köpa nytt och det blev äkta Svensk kvalite som håller!

Håll er undan Carmargue och billiga VVS produkter från Bauhaus.

Bojkotta Bauhaus!
L Louis27 skrev:
Bauhaus överlåter allt ansvar på leverantören som oftast såklart inte godkänner kundens reklamation och då godtar inte Bauhaus reklamationen. Detta saknar helt relevans för felansvaret.

Vi kunder har slutit ett köpeavtal med Bauhaus inte dess leverantör. Om Bauhaus har problem med avtal med leverantören är inte kundernas problem.

Haft Bauhaus egna märke CAMARGUE badrumsmöbler o blandare i 2-3 år och samtliga är trasiga och eller har defekter. En blandare läckte vatten konstant. En annan reglerar inte kallt & varmt. Samtliga blandare har gått sönder och går inte att använda. Skruvade isär de och såg att det är mycket billigt materialval i deras produkter.
Själv haft mycket med Kina att göra med fabriker o tillverkare. Det är upp till deras kund att välja kvalite och vad de vill betala. I detta fall har Bauhaus egna märke valt väldigt billig kvalite.

Kundservice rekalamations.avd. är helt omöjliga att ha med att göra, även dess chefer. De svarar inte på återkoppling och går inte med på några lösningar överhuvudtaget utan endast accepterar leverantörens svar.

Har flertalet gånger recenserat på Bauhaus sida på produkten men de väljer att inte ta med någon form av kritik. Samtliga recensioner har 4-5 stjärnor. Jag vet att flertalet har problem med dessa blandare o annat. Är det falska recensioner?

Som tur är har jag ekonomi att köpa nytt och det blev äkta Svensk kvalite som håller!

Håll er undan Carmargue och billiga VVS produkter från Bauhaus.

Bojkotta Bauhaus!
Hej Har samma problem med en duschkabin från carmague där hjulen som bär skjutdörren är trasig. Trots att bauhaus är stor kund hos carmargue förmår bauhaus inte tiiverkaren att håller med nya hjul till dörrarna. Detta innebär att en 5000 kronors duschkabin bli värdelöst efter utgången garantitid..

• Gilla
Hemtorparen och 2 till
  • Laddar…
Känner igen. Vad händer med alla recensioner som inte är positiva? Jag skriver alltid en recension på produkten för att varna andra om det behövs. Validerar med mejl och allt, men recensionerna läggs ALDRIG ut.

Senast skrev jag en recension om listverken från Moelven då jag hittat så många målade listverk i deras butiker med färgblåsor att jag tappat räkningen. Har pratat med Bauhaus och Moelven som å sin sida har åtgärdat problemet säger dem, men Bauhaus skiter i det och listerna står kvar i butiken.

Unikt namn
Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Känner igen. Vad händer med alla recensioner som inte är positiva? Jag skriver alltid en recension på produkten för att varna andra om det behövs. Validerar med mejl och allt, men recensionerna läggs ALDRIG ut.

Senast skrev jag en recension om listverken från Moelven då jag hittat så många målade listverk i deras butiker med färgblåsor att jag tappat räkningen. Har pratat med Bauhaus och Moelven som å sin sida har åtgärdat problemet säger dem, men Bauhaus skiter i det och listerna står kvar i butiken.
Samma här. Lade en 1stjärna review av en klen bottenventil som pajat flera gånger. Fick svar från Bauhaus på recensionen (som syntes i mailen), men när jag går in på artikeln syns den inte....

Det känns ganska risigt.

• Arg
Disneygrisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.