F Fluxor skrev:
Kabinen var verkligen rutten, speciellt monteringsinstruktionen som bestod av ett ark stor som DN var en gång innan de blev tabloid.
Du får gärna förklara tydligare vad stor som DN betyder för oss födda sista 30 åren :crysmile:

Men min upplevelse är ungefär samma med Bauhaus kundtjänst.

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Du får gärna förklara tydligare vad stor som DN betyder för oss födda sista 30 åren :crysmile:

Vad är nu detta, en ungdom som inte vet att tidningarna fram till helt nyligen var 40x50 format!

Vad gäller ämnet, Bauhaus som jag handlade på i helgen är helt hopplösa på kundservice, vill man reklamera på plats får man räkna med en förmiddag......

Bauhaus enda existensberättigande är att de har mycket på lager (om man hittar det i oordningen...).

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:

Tänk fotbollsplan.

• Gilla
  • Haha
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Vi levererar till Bauhaus. Såsom det funkar brukar de vidarebefordra reklamationen till oss som får ta ställning och ge svar till varuhus. I princip alla gånger byter vi bara ut varan mot en ny i butik. Detta av tre anledningar, det kostar mer att administrera, hjälper varuhusets hantering samt, och viktigast, konsumenten. Det har t.o.m. hänt att vi skickat våra egna säljare till både butik och hem till konsument. Bra att veta hur kunden upplever produkter och hela kundresan.

Så gör vi.

Juridiskt har TS rätt, det är en angelägenhet mellan varuhus och kund/konsument. Inte leverantör. Så även då om det är deras eget varumärke. Och mtp att det brukar vara bra marginaler på egna varumärken så tänker jag att de vill värna om den långsiktiga affären med kund här. Min känsla och upplevelse är att de ofta är pragmatiska.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
dom flesta butiker i sverige gör ju samma sak och lämnar ansvar på leverantören köper jag en iphone på elgiganten och det blir nåt fel så skickar dom ju den till apple

Juridiskt sett är det ALLTID återförsäljaren som har ansvaret gentemot konsumenten.
Bauhaus gör fel.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Juridiskt sett är det ALLTID återförsäljaren som har ansvaret gentemot konsumenten.
Bauhaus gör fel.
Fast TS skriver att Bauhaus inte godtar reklamationen. Så Bauhaus har uppenbarligen inte godkänt reklamationen.

Bauhaus verkar ju också motivera detta med att leverantören inte anser det vara ett ursprungligt fel.

Har svårt att se vad Bauhaus egentligen gör för fel på denna information.
Ibland anser kunden något som andra parten inte anser.
Kund kan ju alltid prova att gå via ARN och se om det kan hjälpa till i konflikten som verkar ha uppstått.

• Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Upplevde samma sak med ett golv som såldes med 30 års garanti men vars ytskikt klarade knappt fyra...
Efter VÄLDIGT många turer och en leverantör som inte godkände reklamationen ville kundtjänst till slut vara "snälla" och mig ett presentkort på 800 kr.

Efter ett samtal med konsumentombudsmannen krävde jag att få prata med varuhuschefen. Mindre än 24 timmar senare ringde han för att säga att jag "självklart" skulle få alla pengar tillbaka. Så mitt råd är stå på er. Avtalet är mellan kunden och Bauhaus. Vad leverantören tycker är Bauhaus problem.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
L Louis27 skrev:
Jasså! Jag har sökt efter deras kontaktuppgifter men finner det ej. Brukar som oftast lösa sig vid kontakt med leverantör. Men kontentan i mitt inlägg är att Bauhaus kan inte lägga ansvar på leverantören. Det är internt mellan de.
Nu hänger jag inte med...du har ett avtal med Bauhaus, du reklamerar till Bauhaus, du får inte gehör för din reklamation, du kontaktar leverantör, du gnäller att Bauhaus lägger över ansvaret på leverantör.:thinking:

Och ja du har rätt, ditt avtal är med Bauhaus och ingen annan, mao ska all kontakt gå genom dom.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
M Manzarek skrev:
Upplevde samma sak med ett golv som såldes med 30 års garanti men vars ytskikt klarade knappt fyra...
Efter VÄLDIGT många turer och en leverantör som inte godkände reklamationen ville kundtjänst till slut vara "snälla" och mig ett presentkort på 800 kr.

Efter ett samtal med konsumentombudsmannen krävde jag att få prata med varuhuschefen. Mindre än 24 timmar senare ringde han för att säga att jag "självklart" skulle få alla pengar tillbaka. Så mitt råd är stå på er. Avtalet är mellan kunden och Bauhaus. Vad leverantören tycker är Bauhaus problem.
Viktigt att inte blanda ihop garanti och reklamation.
I ditt fall gissar jag på att det faktiskt är tillverkaren som utfärdat 30 års garanti och inte Bauhaus.
Bauhaus har därför inget ansvar för denna garanti, vem som ansvarar för den bör stå i garantivillkoren. Däremot har man alltid en reklamationsrätt på 3 år enligt konsumentköplagen och då vänder man sig till Bauhaus.
Vilket även TS verkar ha gjort men fått att Bauhaus inte godkänner reklamationen med hänvisning till att leverantören inte verkar godta den.

Exakta anledningen Bauhaus och dess leverantör ger som motivering till avslag vill inte TS. Men en gissning här är då att Bauhaus och dess leverantör inte anser det vara ett ursprungligt fel.

Tolkningen i denna tråd känns väldigt felaktig. Bauhaus verkar inte gömma sig utan de har ju gett ett nej-besked till kunden. Att dom har tagit hjälp av leverantören för att motivera detta avslag spelar egentligen ingen roll. Det är fortfarande Bauhaus som gett kunden beskedet.

Hade dom lämnat över ansvaret till leverantören så hade det varit om de bad kunden att själv kontakta leverantören för att reklamera varan. Men finns inget i tråden som jag tycker antyder på detta, eller har jag missuppfattat det?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nu hänger jag inte med...du har ett avtal med Bauhaus, du reklamerar till Bauhaus, du får inte gehör för din reklamation, du kontaktar leverantör, du gnäller att Bauhaus lägger över ansvaret på leverantör.:thinking:

Och ja du har rätt, ditt avtal är med Bauhaus och ingen annan, mao ska all kontakt gå genom dom.
Har ej skrivit att jag kontaktat leverantör. Kaffe? :D

CAMARGUE verkar vara ren skit.
Svärmor köpte sånt till sitt badrum för några år sedan.
Spegeldörrarna till badrumsskåpet släpper från gångjärnen. Gångjärnen är skruvade i träfiberskivan som är stabil som packat dasspapper.
Duschdörrarna har slagit sig och linjerar inte längre när man stänger.

Bauhaus kundtjänst centralt har jag haft lite att göra med. De kunde inte alls KKL. Tre års reklamationsrätt fattade de inte vad det var och elektronikfel får väl oftast ses som ursprungsfel...knappast varken slitage eller användarorsakat. Till slut fick jag "rätt", men de hävdade att det var Goodwill från leverantör...

• Gilla
Louis27
  • Laddar…
Camargue är ett importmärke, du kan ha kranar från tex Grana eller Bath Deluxe. Det finns alla kvalitér inom den ramen. Tyvärr svårt att gör någon bedömning utifrån vad TS skrivit.

Överraskande skilda uppfattningar där i tråden. Trodde det skulle vara mest galla.

Installerade nyligen en "skitkabin" Atlanta själv. Det tog sin tid.

J JIMMEN skrev:
Camargue är ett importmärke, du kan ha kranar från tex Grana eller Bath Deluxe. Det finns alla kvalitér inom den ramen. Tyvärr svårt att gör någon bedömning utifrån vad TS skrivit.

Överraskande skilda uppfattningar där i tråden. Trodde det skulle vara mest galla.

Installerade nyligen en "skitkabin" Atlanta själv. Det tog sin tid.
En leverantör som säljer sån skit som jag sett betraktar jag som skitmärke och håller mig långt ifrån oavsett om de råkar ha ett brett kvalitetsspann. Såna går inte att lita på helt enkelt.

• Gilla
Louis27 och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Finns det ens någon distributör som tar ansvar fullt ut för en leverantörs räkning? Jag uppfattar nog som man alltid är tvungen att direkt gå på leverantören om man vill få nån sorts lösning inom en inte helt orimlig tid. Hur ser juridiken ut, kan man kräva att distributören tar allt ansvar gällande garantinärenden etc för en leverantörs räkning?
Ja det kan man enl. Konsumetentköpslagen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.