L Lerstenstegel skrev:
Beror på tjocklek, Weber har en 1mm som är bra för amatörer att få till fin yta och få ihop skarven.
Weber 133 heter den men är det tjockare än 1.5 cm så är det bättre med vanligt b-bruk men det ska vara putsbruk-b, smidigare än den du länkade till från byggmax.
Ah okej, så skillnaden mellan putsbruk b och murbruk b är alltså grovheten? Finare yta med putsbruk antar jag?

Såg att K-rauta i stan säljer weber och dom verkar ha Weber 133 som du tipsade om. (Om det är denna: https://www.k-rauta.se/produkt/putsbruk-weber-base-b-133-hand-20kg/7391479734767 )

behöver inte vara, de olika bruken har olika ballast där 1-3 mm är det vanligaste och det är inte ovanligt att murbruk också är 1-3 eller 1-4 men det är inte bara det som skiljer.

Ju mer cement desto mindre rörlighet och bruken är balanserade med tillsatser (mer kalk, fillers och mer tillsatt bindmedel) efter vad de är ämnade att användas till.

Du kan även köra weber 222 med det är lite större korn i den men är ingen risk att du lägger på för mycket åt gången med den. går man in och läser på 133 så rekommenderar de bara 5mm påslag åt gången men det går utmärkt upp till 1,5cm men eftersom du ska dra på det hade jag hållt det till 1cm max.

Rauta har bra priser om man inte är företag så det är helt okej att köpa där, samma säckar kostar 80kr på optimera.

L Lerstenstegel skrev:
behöver inte vara, de olika bruken har olika ballast där 1-3 mm är det vanligaste och det är inte ovanligt att murbruk också är 1-3 eller 1-4 men det är inte bara det som skiljer.

Ju mer cement desto mindre rörlighet och bruken är balanserade med tillsatser (mer kalk, fillers och mer tillsatt bindmedel) efter vad de är ämnade att användas till.

Du kan även köra weber 222 med det är lite större korn i den men är ingen risk att du lägger på för mycket åt gången med den. går man in och läser på 133 så rekommenderar de bara 5mm påslag åt gången men det går utmärkt upp till 1,5cm men eftersom du ska dra på det hade jag hållt det till 1cm max.

Rauta har bra priser om man inte är företag så det är helt okej att köpa där, samma säckar kostar 80kr på optimera.
Tack för bra tips! Återstår bara att bestämma vilken jag ska skaffa, lite svårt att veta vilken som passar bäst för ändamålet.

Det är ju ofta(alltid) ganska fuktigt och "rått" där nere så det är sällan det torkar upp ordentligt. Möjligen vid någon längre period med värme utan nederbörd. Verkar som att nuvarande tjocklek är typ (0.5-1 cm). Se bild.

Hand håller en bit av lös puts för att visa dess tjocklek mot en väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken av 133 eller 222 skulle du köra på isåfall? Vad har dom för nackdelar/fördelar?

Jag hade kört 222 genom hela men det finns varianten om du är osäker på torktider och det är ganska blött ändå.
Putsa ut allt utom 3-5 mm med 222, vänta två dagar och gör det sista med 133 så är det mycket lättare för att få en snyggare finish ,minimerar krympsprickor och få ihop en bättre skarv

L Lerstenstegel skrev:
Jag hade kört 222 genom hela men det finns varianten om du är osäker på torktider och det är ganska blött ändå.
Putsa ut allt utom 3-5 mm med 222, vänta två dagar och gör det sista med 133 så är det mycket lättare för att få en snyggare finish ,minimerar krympsprickor och få ihop en bättre skarv
Förstår jag rätt om du menar att jag ska köra 222 typ 3-5 mm tjockt och sen avsluta med 133 för att komma upp i samma höjd som den gamla putsen? Skulle det rent tekniskt gå att köra 222 hela tjockleken? Alltså knacka bort allt det dåliga och sen på med 222 över hela bara?

På K-Rauta står det följande:
Bruket är baserat på cement och kalk med natursand som ballast med 0-3 mm. Det kan läggas i skikttjocklek upp till max 10 mm på underlag som t ex tegel, betong, lättklinker/Leca, socklar och grundmurar. Dessa måste dock ha blivit grundade med rödgrund innan. Vid murning används torra och jämnt sugande murstenar/block.

Gäller det även i mitt fall när jag ska putsa på befintlig betong?

Redigerat:
Liten uppdatering.. började försiktigt riva bort lite och konstaterar att det inte alls är betong utan blåbetong/lättbetong.

Kan jag fortfarande köra på samma typ av puts som tipsats om ovan eller är det andra grejer som gäller för blåbetong?

En närbild av ett avrivet putsat ytskikt som avslöjar underliggande blåbetong/lättbetong i en byggnad.
Skapa konto

Närbild av en skadad vägg där yttre lager puts avlägsnats, exponerar underliggande blåbetong/lättbetong.
Skapa konto

Redigerat:
K
Du skall enligt dagens praxis ha lågalkaliska bruk.
Nu vet jag inte exakt hur du tänkt upplägget innan du fann blåbetongen.
Men grunda med Vitgrund, typ Weber 105 och därefter Weber 130 till utstockningen.
Till ytputs kan du välja det du tänkt innan.

K KjellTimell skrev:
Du skall enligt dagens praxis ha lågalkaliska bruk.
Nu vet jag inte exakt hur du tänkt upplägget innan du fann blåbetongen.
Men grunda med Vitgrund, typ Weber 105 och därefter Weber 130 till utstockningen.
Till ytputs kan du välja det du tänkt innan.
Tack för hjälp!

Så detta behöver göras i tre steg alltså? Först vitgrund och sen något som bygger mera utåt och sen ytputs?

Borde jag skynda mig på och fixa detta? Känns som att det inte är något vidare att ha lättbetong framme utan något mer vattenavstötande utanpå sådär en längre tid?

K
Nej, du kan köra utstockning och ytputs i samma påslag om du vill.
Det är dock en grovputs, det är enligt mig lättare att spara några mm för en finputs som man kan filta för att få en snygg övergång.

Grundningen gör att du får en jämn sugning, minskar risken för genomlysande fogar när väggen är blöt.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Okej nu är allt det lösa borta. Det är inte supermycket trots allt.

Ser det här görbart ut för en normalhändig novis eller ska jag ringa efter någon som gjort det här förr? :D Fixar jag att få det hyfsat tror ni?

• Delvis skadad puts på en husvägg över en trappa, med synlig underliggande stenstruktur.
    Skapa konto
Redigerat:
K
Känner du dig normalhändig så kommer du lösa det där.
Lättbetongen är kraftigt sugande, så förvattna rikligt så den inte suger ut vattnet för snabbt ut bruket.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Känner du dig normalhändig så kommer du lösa det där.
Lättbetongen är kraftigt sugande, så förvattna rikligt så den inte suger ut vattnet för snabbt ut bruket.
Känner mig dryg som bara öser ut frågor men jag kör på!

En till fråga som dök upp är hur jag ska göra med vitgrunden? Ska den bara läggas på ett tunt heltäckande lager? Jag ska alltså inte använda den för att fylla upp håligheter och liknande med utan det gör jag sen med putsbruket?

Ungefär hur lång tid behöver grunden torka innan jag kan lägga på bruket?

K
Du slammar med vitgrunden, den skall vara lös i konsistensen. Håligheter lagar du med utstockningen.
Dagen efter grundning skall utstockningen upp. Tänk på att inte överstiga tillverkarens rekommendationer på skikttjocklek, det kan orsaka krympsprickor och dålig vidhäftning. Lokala/mindre ojämnheten kan man överstiga något, men inte över hela ytan om du inte har koll på vad du gör.

om du skall upp med ytputs på utstockningen, eller behöver lägga på i flera skikt, så tänkt på att riva av utstockningen med spikbräda eller våffla när den brunnit till sig så du får bra vidhäftning av nästa påslag dagen efter.

Lite osäker på vitgrunden, men med rödgrund kan man få vidhäftningsproblem om man väntar för länge.

Har varit runt och försökt hitta vitgrund men det är lättare sagt än gjort..

Finns det ingen av Webers produkter som går att slänga upp direkt på lättbetongblocken eller måste det alltid grundas? Eller ja det behöver ju inte vara Weber såklart :)

K
Klart du kan på med ett B-bruk direkt, det kommer nog sitta kvar många år om du gör rätt.
Men grundningen har även funktionen att du skall få en jämn sugning som jag nämnt tidigare.. Men bryr du dig inte om att fogarna kan lysa igenom när du är klar, så kör på.

Alternativt kan ju köra på Finjas produkter.. Deras grundningsbruk A är lågalkaliskt, dom har ej olika produkter på denna. Däremt på utstockningen har dom skiljda produkter.
Hornbach har Finja, om du har dom i krokarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.