Hejsan
Vi har en gammal altan som är i behov av en uppfräschning.
Skicket är ganska bra men färgen (eller oljan?) är skavd och intrycket är dassigt.
Vi är nyinflyttade och jag vet inte vad den tidigare är behandlad med.

Kan jag måla om den, eller olja in den?
Kräv det att den slipas innan. Tyvärr så är den fäst med spik så det skulle bli ett väldigt stort projekt.

Tips på sort av färg eller olja mottages tacksamt :)

• Trätrappsteg och golv, nära en sten, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grått trätrall och trappsteg, struktur, skruvar synliga, naturligt ljus, utomhus.
    Skapa konto
  • Gammalt trägolv eller brygga, gråa plankor, yta med mönster, mellanrum med skräp och grönska.
    Skapa konto
Prova att skura den med linoljesåpa

• Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Är det tryckimpregnerat virke så ska det varken oljas (oljan tränger inte in eftersom träet redan är mättat) eller målas (det GÅR att få färg att fästa på tryckt virke, men det är svårt, och slits lätt bort av idoga fötter).

Det man brukar kunna få bra resultat med är att tvätta med högtryckstvätt. Dock ska man komma ihåg att det är såhär trä ser ut efter några år. Det är helt naturligt, och så länge plankorna inte är trasiga behöver de inte bytas.

Slipa träet är fullständigt ogjort arbete, ge 17 i det.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ok, tack för svar.

R Rosenhill skrev:
Hejsan
Vi har en gammal altan som är i behov av en uppfräschning.
Skicket är ganska bra men färgen (eller oljan?) är skavd och intrycket är dassigt.
Vi är nyinflyttade och jag vet inte vad den tidigare är behandlad med.

Kan jag måla om den, eller olja in den?
Kräv det att den slipas innan. Tyvärr så är den fäst med spik så det skulle bli ett väldigt stort projekt.

Tips på sort av färg eller olja mottages tacksamt :)
Föreslår trallsåpa, rengör och behandlar på samma gång och är mild mot människa och miljö samt ger bra resultat. Finns olika sorter och leverantörer.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Efter vattenrengöring/högtryckstvätt med lämpligt trallmunstycke: svabba in det våta däcket med (svagt) utspädd linoljesåpa av högsta kvalitet. Upprepa nu på sensommaren. Därefter en gång/året.

TS' trädäck ser ut att vara 15-20 år gammalt och verkar vara normalt åldersslitet.

Går nog med vilken såpa som helst, och om du frågar mig - helst av talloljesort då det är närmast de oljor som redan finns i virket - med andra ord billigaste möjliga talloljesåpa som inte är allt för vattning.

Detta för att det kommer inte att räcka med 1-2 liter dyr (linolje)såpa, utan du kommer att behöva 20-30 liter när du behandlar typ 100 kvm trallyta första året med 4-5 såpningsomgångar under sommaren, medans andra året kanske räcker med 1-2 ggr och sedan typ 1 ggr per år eller tom varannan år. - obehandlad mångårig trallvirke kommer att suga väldigt mycket såpa de första behandlingsomgångarna - det suger som läskpapper och det blir tomt i borsten bara på typ 0,5 meter uttrykning över plankorna

I mitt fall blandning med 2 delar såpa på 8 delar vatten som borstas ut på torr trall (efter en tidigare rengöring av trallytan med svagare såpablandning och att det har torkat upp) i väder där man inte förväntar sig någon starkare sol och hög värme den närmaste dygnet. - prova inte med 3 delar såpa och 7 delar vatten - det blir för starkt och lätt kan ge spår av brunbränning på trallen som det tar väldiggt lång tid innan det bleks bort igen (tom. åratal...) - jag föredrar hellre ovanstående metod än att man i många beskrivningar först blötlägger trallen och sedan skurar ut konc. såpa på den våta trallytan - i mina ögon då väldigt lätt kan få väldigt hög koncentration på just ytan och med detta risk för brunbränning efteråt...

---

Om såpan är överfettad (hur då och hur kan det kontroleras av konsument ??) eller inte har troligen ingen betydelse om man ser enligt resonemang nedan:

När såpans pH sjunker av luftens koldioxid och av regn med sin innehåll av olika syror (upplöst koldioxid i regnvattnet där en del av det blir kolsyra, en smula saltpetersyra av våra NOx-utsläpp och ammoniak som avdunstar från urin och gödsel, en smula svavelsyra från förbränning av svavelrik olja och från vulkaner etc.) och urtvättning av kaliumet så kommer en stor del av såpan ändå omvandlas till fria oljesyror som sedan sugs in i träet i en process inom några veckor - kanske fortare om det kommer någon regnskur som sköjer ut lite av kaliumet ur såpan. skulle nog säga att processen till stor del är sluförd när trallen inte längre har en doft av såpa... det märks också som att trallen inte längre lätts väts av vatten utan vattnet nästan kular sig ovanpå ytan innan det mycket motvilligt börja tränga in i träet. vid regn kan träet se glasserad ut med fortfarande torr trä precis under den regnvåta ytan. Det som också kommer att hända efter en tid när sol och reg har gjort sitt är att träet blir lenare i ytan att gå på och att den går mot mer ljusgrå och nästan har en silvrig lyster.

----

Just detta med överfettad såpa som marknadsförs hårt är i mina ögon bara säljsnack och också svår att kontrollera från konsumentsidan.

Däremot kan man funder på vad slags fettsyror man vill ha ned i träet, linolja har väldigt stor andel oxiderade fettsyra (linofettsyror) vilket gör att linoljesåpan med tiden (när det blivit fri fettsyra igen) har tendens att tvärbinda sig igen på samma sätt som när vanlig linolja 'torkar' av luftens oxidation.

Den billigaste såpan i handeln är baserad på tallolja och är närmast i fettsyreblandning den oljan som redan finns i trallvirkets fibrer och jag inbillar mig att när man väter upp träet igen med talloljeinnehållande såpa och av luften(och dess koldioxid) och vätan blir till stor del fri fettsyra igen så fördröjer man uttorkningen och 'skrumpningspåverkan' på träet geom att förråden av original tallolja fylls på igen. - det jag skulle vilja får tag på är den råa - icke raffinerade, såpan från pappersbrukens sulfit eller kraftprocess då denna också innehåller olika hartssyror, som också är en viktig del för att hålla träfibrerna i smidig skick och fördröjer skrumpning

Vitsen att tillsätta olja på trä är att öka ångtrycket¹ av de olika oljorna på träets yta genom att delvis fylla träets hålrum med liknande olja som träet själv har i sina fiber, så att avdunstningen av oljan ur själva fibern går långsammare för att oljan i träets håligheter håller upp ångtrycket och därmed blir skrumpningsprocessen långammare - därav att jag också önskar mig råsåpa från pappersbruket då den skyddande verkan med förhöjd ångtryck gäller bara för just de exakta fettsyrorna som tillsätts - inte för tex. olika hartssyror som finns i träet och de dunstar fortare eftersom den tillsatta oljan inte har några hartssyror i sig.

Sedan finns det sojaoljebaserad såpa och med andra växtfetter - men dessa oljor med annan komposition av fettsyror har mindre släktskap med virkets egna oljor i själva träet än tallolja.

¹ förvisso fortfarande väldigt låg ångtryck - i området från 1/100000-delar av en mBar och lägre, men fortfarande högre än luften ovanför och därför dunstar och diffunderar det ut över tiden och träet tappar olja ur sina fibrer över tiden och skrumpnar och det går förstås fortare på solbelysta varma sidor och av solenen under långa tider värmd trallträ då högre temperatur höjer ångtrycket av de olika oljorna och dunstar av fortare)

Redigerat:
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.