18 501 läst ·
70 svar
19k läst
70 svar
Batterifrågor (enkel sommarstuga)
Bra, då lär batteriet iaf inte haverera av 25 A-laddaren.
Finns det för övrigt något sätt att ladda batteriet samtidigt som batteriet används som vanligt i hushållet? Jag har inte sett grejorna som hör till solpanelen ännu men vet att det ska sitta 120W solpanel och en tillhörande regulator på plats. Jag misstänker att batteri kopplas in till regulatorn och att all strömförsörjning går från regulatorn, vilket gör att det borde gå att ladda batteriet via regulatorn (mha elverket kopplat till en ctek-laddare) och samtidigt driva hushållet som vanligt. Eller är jag ute och cyklar?
Jag får tillgång till stugan imorrn och tänkte börja testköra batteriet och dylikt. Tänker jag fel enligt ovan? Vore tråkigt att koppla bort parallellkopplade batterier varje gång jag måste ladda (om solpanelen inte klarar av att leverera den mängd ström jag gör av med per dag). Kan också nämna att regulatorn som sitter där inte är ny. Tror den är från 2000. Jag vet att den har inställningar som gör det möjligt att begränsa vilka kopplingar som skall få ström och inte (vilken stuga som skall driftas). Tvivlar därför på att det är en av de enklaste regulatorerna på marknaden.
Finns det för övrigt något sätt att ladda batteriet samtidigt som batteriet används som vanligt i hushållet? Jag har inte sett grejorna som hör till solpanelen ännu men vet att det ska sitta 120W solpanel och en tillhörande regulator på plats. Jag misstänker att batteri kopplas in till regulatorn och att all strömförsörjning går från regulatorn, vilket gör att det borde gå att ladda batteriet via regulatorn (mha elverket kopplat till en ctek-laddare) och samtidigt driva hushållet som vanligt. Eller är jag ute och cyklar?
Jag får tillgång till stugan imorrn och tänkte börja testköra batteriet och dylikt. Tänker jag fel enligt ovan? Vore tråkigt att koppla bort parallellkopplade batterier varje gång jag måste ladda (om solpanelen inte klarar av att leverera den mängd ström jag gör av med per dag). Kan också nämna att regulatorn som sitter där inte är ny. Tror den är från 2000. Jag vet att den har inställningar som gör det möjligt att begränsa vilka kopplingar som skall få ström och inte (vilken stuga som skall driftas). Tvivlar därför på att det är en av de enklaste regulatorerna på marknaden.
Redigerat:
Om man kommer upp till 10 mm2 är kabelskorna normalt oisolerade och av mycket högre kvalitet än de färgglada isolerade kabelskor som brukar användas för mindre storlekar. Med rätt tång och rätt backar blir det väldigt bra kontakt. Upp till 50 mm2 är rätt smidiga som enkelledare, sedan börjar det bli styvt.
Det finns en praktisk gräns för hur mycket effekt man kan föra över med ett 12V-system. Det största jag räknat på hade 100 kA. Det åtgick vattenkylda kopparskenor med bra flöde...
Det finns en praktisk gräns för hur mycket effekt man kan föra över med ett 12V-system. Det största jag räknat på hade 100 kA. Det åtgick vattenkylda kopparskenor med bra flöde...
Som redan sagts, bilstereobranschen har grövre kabelskor.
Om man bara har grövre diameter för att slippa spänningsfall, inte för att klara högre ström, så kan man fuska och bara fylla i så många kardeler man får plats med i en "gul" kabelsko och klippa bort resten av kardelerna (eller löda dem på utsidan av kabelskon, om man tar bort den gula plasten först). Det lilla spänningsfallet man får på några millimeter kabel kvittar.
Med en "vettig" laddare ("elektronisk") så bör spänningen över batteriet aldrig bli tokigt hög och då bör det gå att köra last samtidigt. Det borde finnas nån spec i bruksanvisningen till laddaren som säger nåt - det kan ju hända att laddaren blir förvirrad om man drar ström ut samtidigt.
Laddargrejerna som hör till solpaneler lär garanterat klara att du belastar batteriet samtidigt som det går laddström till det. Jag är inte helt säker men tror att en sån laddare åtminstone i vissa fall kopplas så att den kan mäta strömmen till/från batteriet, inte bara laddarens egen ström utan all ström, så att den kan veta hur mycket av solströmmen som faktiskt blir laddning och hur mycket som driver apparater som är igång. Ta dock inte mig på orden här, utan dubbelkolla själv.
Om man bara har grövre diameter för att slippa spänningsfall, inte för att klara högre ström, så kan man fuska och bara fylla i så många kardeler man får plats med i en "gul" kabelsko och klippa bort resten av kardelerna (eller löda dem på utsidan av kabelskon, om man tar bort den gula plasten först). Det lilla spänningsfallet man får på några millimeter kabel kvittar.
Med en "vettig" laddare ("elektronisk") så bör spänningen över batteriet aldrig bli tokigt hög och då bör det gå att köra last samtidigt. Det borde finnas nån spec i bruksanvisningen till laddaren som säger nåt - det kan ju hända att laddaren blir förvirrad om man drar ström ut samtidigt.
Laddargrejerna som hör till solpaneler lär garanterat klara att du belastar batteriet samtidigt som det går laddström till det. Jag är inte helt säker men tror att en sån laddare åtminstone i vissa fall kopplas så att den kan mäta strömmen till/från batteriet, inte bara laddarens egen ström utan all ström, så att den kan veta hur mycket av solströmmen som faktiskt blir laddning och hur mycket som driver apparater som är igång. Ta dock inte mig på orden här, utan dubbelkolla själv.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Bra tips. Men får man hoppas lite överkurs.yxis skrev:
Jag har kollat och installerat en del i båten i sommar och inte hittat någon laddare som man *inte* kunde ta ut last samtidigt som man laddade. Jag tänker så här, den som bygger laddaren får ju räkna med att användaren stänger av den/tar bort den när som helst under laddningsprocessen så då kan man inte kosta på sig att "bli förvirrad" av ändrade förhållanden. Det är klart, ett batteri som helt plötsligt "går baklänges" under laddningen ser ju lite annorlunda ut för laddaren, men inte så mycket, så jag tror att man är beredda på att det kan hända också. (De flesta laddare fattar inga direkt avancerade beslut beroende på historiken i laddprocessen, annat än på några timmars sikt, så det borde man kunna hantera.)yxis skrev:
Ja det finns båda. De du talar om är dyrare (men förstås bättre för den som vill hålla koll) men jag skulle nog säga att de fortfarande inte är de vanligaste. De vanligaste gör bara någon PWM eller MPPT anpassning för att få panelerna att fungera hyggligt ihop med ett urladdat batteri. Det är i de allra flesta fall inga problem att ha en sådan ansluten parallellt med en vanlig "intelligent" laddare, (eller tom en ganska dum sådan).yxis skrev:Laddargrejerna som hör till solpaneler lär garanterat klara att du belastar batteriet samtidigt som det går laddström till det. Jag är inte helt säker men tror att en sån laddare åtminstone i vissa fall kopplas så att den kan mäta strömmen till/från batteriet, inte bara laddarens egen ström utan all ström, så att den kan veta hur mycket av solströmmen som faktiskt blir laddning och hur mycket som driver apparater som är igång. Ta dock inte mig på orden här, utan dubbelkolla själv.
Det enda man skall vara uppmärksam på är att *inte* koppla bort batteriet. Då kan spänningen direkt från panelen överstiga 20V eller så vilket inte all 12V utrustning klarar. (Kan också bli otäcka spikar som är ännu större.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja *mycket* bättre vet jag inte att de är. Jag skulle stanna vid "oftast bättre" (det finns dåliga stora också). Många kabelskor i mindre storlekar är det inget större fel på. Mest skiljer det dock på tången skulle jag säga. För större skor så finns det bara "bra" tänger. I mindre finns det mest dåliga. Med en bra tång (alltså inte den skiten man köper på macken) så ger även mindre kabelskor gastäta anslutningar. Lägger man dessutom lite (pol)fett på och krymper en slang över så klarar man tom marina västkustmiljöer i många, många år.HenrikHuslöse skrev:Om man kommer upp till 10 mm2 är kabelskorna normalt oisolerade och av mycket högre kvalitet än de färgglada isolerade kabelskor som brukar användas för mindre storlekar. Med rätt tång och rätt backar blir det väldigt bra kontakt. Upp till 50 mm2 är rätt smidiga som enkelledare, sedan börjar det bli styvt.
Och om man kommer på att man behöver dra > än 50mm2 längre än någon enstaka meter i ett "hemmasammanhang" så är det nog dags att tänka om sitt upplägg.
Och helt plötsligt blev jag glad för att vi har åtminstone har 48V i telesammanhang...HenrikHuslöse skrev:
Praktiska studier visar att Biltemas underhållsladdare för 149:- dör om anslutningen till batteriet glappar medan laddaren får nätspänning, dessutom dör den spektakulärt så att det luktar bränd elektronik... Å andra sidan så hade den redan tjänat in sig, den fräschade upp ett bilbatteri från att ha varit så kass att det självurladdade sig såpass att en bil hade svårt att starta efter en vecka i augusti, till att samma batteri med samma bil startar efter att ha stått nån månad utan laddare/värme i februari (!!).lars_stefan_axelsson skrev:
Hur kopplar man bort batteriet på bästa sätt om jag vill ladda det separat med en kraftig ctek-laddare? Drar jag säkringarna?lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Tja, det viktigaste är att isolera resten, dvs förbrukarna från kretsen. Jag föreslår att du sätter en "huvudbrytare" (något sådant här http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterifranskiljare-25876/) på förbrukarkretsen. Glöm inte "huvudsäkring" innan den också. Om du frånskiljer förbrukarna så kan du göra "nästan vad du vill" med från/tillkoppling av batterier sedan.henlin431 skrev:
MEN, jag ser inte varför du skulle vilja göra det? Du skall kunna ha både laddare och solcellsladdaren inkopplade samtidigt, och samtidigt kunna ha resten av systemet i drift. Om bruksanvisningen säger något annat så är det fel grejjor. (Men jag rekommenderar ändå en "huvudbrytare" och en central "batterihuvudsäkring." Det är inte för inte som man måste ha båda i en vanlig anläggning.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ja, det är nog utanför spec.yxis skrev:
Jag har själv biltemas 600:- "smartladdare" och har inte hittat några fel på den ännu. (Laddar 7A och kommer ihåg att sätta på sig när den nätansluts, biltemas 250:- "smartladdare" gör tyvärr inte det, och är lite klenare, men funkar annars bra).
Det här med att stänga av systemet och ta bort batteriet för separat laddning är mest för att säkerställa att inget händer med regulatorn/solpanelen som är tillverkade år 2000. I regulatorn sitter säkringar för de två laster som finns att koppla saker till. Drar jag säkringarna till dessa borde jag kunna koppla ur batteriet.
I nuläget finns alltså 10A säkringar tillhörande solpanelen och 15 a säkringar tillhörande lasterna. Dessutom finns idag även en 20 A säkring som pluspolen till batteriet sitter på. Denna säkringsdosa har en av/på-knapp. Är det inte kaka på kaka att dra på ännu mer säkringar vid batteriet?
Jag kommer inte kräma ur batteriet med mer än 150 w total last. Jag hade planer på att köra micro med inverter men den biten skippar jag.
Däremot borde jag köra säkringar innan de lampor jag kör med. Kylskåpet som vill ha 12 volt för kyllampan och gasoltändaren har egen säkring.
I nuläget finns alltså 10A säkringar tillhörande solpanelen och 15 a säkringar tillhörande lasterna. Dessutom finns idag även en 20 A säkring som pluspolen till batteriet sitter på. Denna säkringsdosa har en av/på-knapp. Är det inte kaka på kaka att dra på ännu mer säkringar vid batteriet?
Jag kommer inte kräma ur batteriet med mer än 150 w total last. Jag hade planer på att köra micro med inverter men den biten skippar jag.
Däremot borde jag köra säkringar innan de lampor jag kör med. Kylskåpet som vill ha 12 volt för kyllampan och gasoltändaren har egen säkring.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Jaha, OK, det är "tvärtom". Kolla i datablad/manual, men det skall mycket till för att en laddare skall pajja regulatorn till solpanelen. Panelen lär inte kunna lida någon skada, så länge som du har batteriet inkopplat. (Utan det så kan det naturligtvis bli kajko). Det är resten av utrustningen som typiskt bör skyddas från panel/regulator om dessa inte garrenterar att man kan köra utan batteri.
Du har ju dessutom som sagt redan huvud/batteri-säkring och brytare så det är OK.
Så det *borde* inte vara några problem att köra med laddare ansluten parallellt med solpanelen/regulatorn. Och ha resten av anläggningen inkopplad samtidigt.
Du har ju dessutom som sagt redan huvud/batteri-säkring och brytare så det är OK.
Så det *borde* inte vara några problem att köra med laddare ansluten parallellt med solpanelen/regulatorn. Och ha resten av anläggningen inkopplad samtidigt.
Kolla så att solpanelens regulator inte tar stryk av att lossas när solen skiner. Just då är det kanske å andra sidan inte aktuellt att koppla bort den.
Om du säkert vill koppla bort den när solen skiner så vill du kanske ha en tillräckligt fet strömbrytare som *kortsluter* solpanelerna innan du bryter anslutningen mellan laddare och batterier. Helst bör du nog inte röra detta alls när solen skiner.
Om du säkert vill koppla bort den när solen skiner så vill du kanske ha en tillräckligt fet strömbrytare som *kortsluter* solpanelerna innan du bryter anslutningen mellan laddare och batterier. Helst bör du nog inte röra detta alls när solen skiner.
Nu har jag hunnit testa fritidshuset lite, läst på betydligt mer och insett vad för förbrukare jag kommer ha och vilka förbrukare jag inte kommer ha 
Sanning att säga så sitter solpanelen riktigt bra där den sitter (15 meter ifrån huvudbyggnaden). Ledningar (4mm kablage) och jag är inte så sugen att flytta den.
Är det inte enklast att skippa 12 voltslösningen i huset och helt enkelt koppla in invertern på batteriet och från invertern koppla på de kablar (4 mm) som kört 12 volt innan och köra dessa med 220 volt från invertern? Dvs säga drifta allt i huset från invertern.
Micro och vattenpump kommer ej gå på batteridrift. Det blir elverk till vattenpumpen.
Det enda som skall köras i huvudbyggnaden och mellanbyggnaden (totalt 3 stugor på tomten) är lite lampor, en tändare till gasolkylen och en dator (ibland) samt mobilladdare. Vi pratar om en förbrukning som ligger kring max 70-80 watt när allt är inkopplat samtidigt (30 watt lampor och 40 watt dator). Då slipper jag hålla på med kablagekopplingar från 4 mm kabel till mindre vid varje förbrukare. En massa hängsäkringar kanske också är onödigt då.
Om jag använder befintliga 4 mm kablar behöver jag ju bara byta ut vägguttagen i stugan. Sitter 12 volts idag samt lite cigg-laddare. Visst blir det en viss förlust av att använda inverter men batteribanken kommer ligga på 220ah och det lär ju räcka. (solpanel på 120 w).
Det är främst helger som stugan kommer nyttjas.
Låter det tokigt?
En stor fördel är givetvis också att slippa försöka få tag 12 volts led med bra kvalité. Det är ju bara att kasta dit lågenergilampor för 220 volt på några watt styck.
Sanning att säga så sitter solpanelen riktigt bra där den sitter (15 meter ifrån huvudbyggnaden). Ledningar (4mm kablage) och jag är inte så sugen att flytta den.
Är det inte enklast att skippa 12 voltslösningen i huset och helt enkelt koppla in invertern på batteriet och från invertern koppla på de kablar (4 mm) som kört 12 volt innan och köra dessa med 220 volt från invertern? Dvs säga drifta allt i huset från invertern.
Micro och vattenpump kommer ej gå på batteridrift. Det blir elverk till vattenpumpen.
Det enda som skall köras i huvudbyggnaden och mellanbyggnaden (totalt 3 stugor på tomten) är lite lampor, en tändare till gasolkylen och en dator (ibland) samt mobilladdare. Vi pratar om en förbrukning som ligger kring max 70-80 watt när allt är inkopplat samtidigt (30 watt lampor och 40 watt dator). Då slipper jag hålla på med kablagekopplingar från 4 mm kabel till mindre vid varje förbrukare. En massa hängsäkringar kanske också är onödigt då.
Om jag använder befintliga 4 mm kablar behöver jag ju bara byta ut vägguttagen i stugan. Sitter 12 volts idag samt lite cigg-laddare. Visst blir det en viss förlust av att använda inverter men batteribanken kommer ligga på 220ah och det lär ju räcka. (solpanel på 120 w).
Det är främst helger som stugan kommer nyttjas.
Låter det tokigt?
En stor fördel är givetvis också att slippa försöka få tag 12 volts led med bra kvalité. Det är ju bara att kasta dit lågenergilampor för 220 volt på några watt styck.
Redigerat:
Gällande urkoppling av solpanel.
Enligt manualen ska man först koppla in batteriet, därefter lasterna, sist panelen. Därefter skall säkringarna sättas in.
Om batteriet skall kopplas bort bör jag alltså först dra säkringen till solpanelen, därefter säkringar till lasterna och sist stänga av hängsäkringen till batteriet (sitter en knapp på sidan av en säkringsdosa på pluspolen på batteriet.).
Om jag dessutom täcker över solpanelen bör ju risken bara noll.
Inser att jag hade lite tur när jag satt och kopplade in det där. Det var på kvällen innan det precis började blir rejält mörkt. Panelen kan inte ha gett mer än någon halv ampere medan jag labbade runt (kopplade in och ur batteriet för att kunna starta om Genio-regulatorn när jag ställde in allt)
Enligt manualen ska man först koppla in batteriet, därefter lasterna, sist panelen. Därefter skall säkringarna sättas in.
Om batteriet skall kopplas bort bör jag alltså först dra säkringen till solpanelen, därefter säkringar till lasterna och sist stänga av hängsäkringen till batteriet (sitter en knapp på sidan av en säkringsdosa på pluspolen på batteriet.).
Om jag dessutom täcker över solpanelen bör ju risken bara noll.
Inser att jag hade lite tur när jag satt och kopplade in det där. Det var på kvällen innan det precis började blir rejält mörkt. Panelen kan inte ha gett mer än någon halv ampere medan jag labbade runt (kopplade in och ur batteriet för att kunna starta om Genio-regulatorn när jag ställde in allt)
Redigerat: