Det här med att pumpa upp till en tunna är rejält funktionellt men vad händer med bakterier och annat om vattnet ligger länge i ledningarna/behållaren? Hydropressen är kopplad till (eller har inbyggt) 60 liter vatten i dagsläget. Jag har alltid varit lite nyfiken på om "sommarvatten" är tjänligt efter några veckor. Slangen ligger inte grävd speciellt djupt och kommer bara användas på den isfria tiden av året. Man får väl tömma ur och sen fylla på varje gång man kommer till stugan kanske.

Det finnas ju en orsak till att man inte har kall vatten i en tank som varm vattnet, blir det liggande länge så kan det bildas många fula bakterier. Så om du tänker på att pumpa kallt vatten till en tank så ville i alla fall jag tömt tanken varje gång jag lämnade stugan. Men det är klart, jag tömmer ju också min pumpautomat på vatten när jag åker iväg så.

Du skriver sommarvatten... Jag uppfattade det som att du hade egen brunn.
Behöver du en pump överhuvudtaget?

Raptor50 skrev:
Skall nog inte vara någon problem alls. Om du vrider om nyckeln på din bil en dag, och startaren bara drar runt och runt, men motoren startar inte på ett minut eller så, så har du nog gjord av med 4 gånger den strömmen som en pump drar i dom 30 sekunderna som den går för att få upp trycket i rören.
Spenningen i battreiet sjunker ju självklart, men som jag sa tidigare, om batteriet inte håller mått, så utöka med nya batterier. Det är fortfarande billigare än att lägga in el i stugan. :)
En 60l tank tar väl längre tid att fylla, vidare så är väl inte TS batteri ett startbatteri som är gjort för att leverera Max ström under kort tid..

OBS att även 12V-installationen (när du har mer än pytteliten strömstyrka) är egentligen lika behörighetskrävande som en 230V-installation. Brandrisken är klart större men personfaran om man får en stöt är väl i stort sett obefintlig med 12V. Se ALLTID till att det finns säkringar på 12V-sidan som garanterat skyddar varje kabelsnutt. Helst hängsäkring(ar) vid batteriet som huvudsäkring, så nära batteripolen att kabelsnutten från pol till säkring inte kan nå den andra polen. Ett bilbatteri har ork nog att rödglödga en skiftnyckel... Därför är det en alldeles förträfflig idé att göra 12V-installationen lika seriös som om det hade varit 230V. Tänk också på att vanliga strömbrytare som är avsedda för 230V är avsedda för växelspänning, brytförmågan är klart sämre vid 12V. Jag skulle nog vågat köra 230V-väggströmbrytare för LED på 12V DC men då med säkring på "LED-styrkenivå" så att säga. Jag skulle inte vågat kört säg 100W halogen via en 230V-väggströmbrytare. Risken är kanske liten vid så låg spänning men blir det en ljusbåge i brytaren så slocknar den inte av sig självt på samma sätt som vid AC.

Räcker det inte att ha som du har nu, fast en inverter också, och ladda med elverket men köra pumpen på inverter?

För mjukstart av pumpen så *kanske* man kan sätta en (el)ventil som "kortsluter" vattenflödet så att det i början inte blir något motstånd första sekunden innan pumpen är uppe i varv, fast en fetare inverter är ju en bättre idé.

Om du kör så så kan du ju på nåt bra sätt logga hur mycket du laddar batteriet med elverket och på så sätt veta hur mycket el du faktiskt gör av med i praktiken. När du har den siffran så kan du veta mer exakt hur stora solpaneler som kan behövas. Worst case är väl moln måndag-fredag och sen strålande sommarstugeväder på helgen. Värt att tänka på är att den sista "toppningen" på ett blybatteri tar riktigt lång tid, så med elverket lär du inte komma upp i full laddning (om inte elverket står på flera timmar, kanske nåt dygn). Men visst, en bra början kan väl vara att köpa en halvliten solpanel att börja med, och se hur det funkar.

Tänk på att spänningsfallet är mycket värre vid 12V än 230V, så sätt invertern så nära batteriet som möjligt och dra 230V-kabel till pumpen, och inte tvärt om. Detsamma givetvis också för mikron.

Förutom det bra tipset att köra LED så är lysrör också energieffektiva, men när man tittar på nätet så verkar det som om LED håller på att ta över 12V-marknaden. Effektiviteten är ungefär jämförbar, men priserna på lysrörsarmaturer åtminstone förr var bättre än LED idag för samma ljusstyrka (tror jag iaf).

Ja, det är egen borrad brunn. Det är ett servitut (last) som fler stugor har rätt att koppla sig till vad det verkar. Dock ingen annan i nuläget.

Då den borrade brunnen har vattenledningar som ligger oisolerat är benämningen "sommarvatten" om jag inte minns fel. Om den isoleras hela vägen till stugan (30 m), skulle det nog funka året runt.

I tomten ingår 3 stugor, stor, mellan och ministuga. Den lilla stugan har solpanelen på sig och där har även batteriet stått. En regulator med lite knappar ska tydligen reglera vilken/vilka stugor som skall vara tillkopplade. Lillstugan ligger 15 meter ifrån mellanstugan och 15 meter ifrån storstugan. Lillstugan ligger alltså i stort sett mellan de två större stugorna. Det är främst storstugan som skall ha el i nuläget. Vad det verkar är batteriets 12v-kablar kopplade till alla stugor i dagsläget. Kablarna ligger i motsvarande enkla vp-rör(flexmodellen) i gräsmattan (är min gissning då jag ser flexrör gå ner från storstugan ner i marken).

Det bästa vore att flytta solpanelen + batteri till storstugan där den mesta elen skall användas, och på så vis få bort delar av kabellängden. Dock är solpanelen ljusmässigt på absolut bästa tänkbara platsen idag. Helt i vinkel mot solen dagens bästa soltimmar.

Jag har inte hållit på med kabelsäkringar tidigare men det verkar klart vettigt och borde kunna monteras enkelt precis vid polerna som du beskriver. Vet du någon benämning eller styrka på dessa säkringar så jag vet vad jag ska leta efter?

Om batteriet måste laddas med elverket har jag hittat en av Cteks laddare som trycker 25ampere. Då skulle det räcka med några timmars drift för att komma upp till 70-80% av batterikraften igen. Och givetvis ett elverk som klarar att köra laddaren (har kikat på Kipors elverk vars modeller har hyfsad sinusvåg). Sen är det ju lätt att släpa med sig 2 x 100 ah batterier och ladda dessa hemmavid i värsta fall. Jag är rätt van att släpa batteri till och från båten ändå :).

Det du nämner med inverter var absolut tanken. Det går att få tag på inverters som klarar 1000-1500 watt kontinuerligt och det borde ju kunna räcka. Ni som nämner att elverk/inverter kan ta skada syftar väl på att det kan vara skadligt om maxvärdet som pumpen kräver går över vad elverket/invertern är byggd för eller? Om Pumpen går kontinuerligt på 1100 watt men toppar till 1400 watt under några sekunder kan det väl inte vara problem att drifta med en inverter eller elverk som klarar mer än 1400 watt? Eller kan det vara skadligt ändå?

Jag börjar bli skapligt sugen på att slita upp det som sitter i brunnen idag och kasta in en dränkbar pump med liten kapacitet (och lite watt) eftersom jag knappast behöver mer än lite vatten ur kranen. Hur det funkar med hydropressen vete fasen. Det slutar väl med att jag sänker stugan med 25 meter ner i marken och kör hävertmetoden :)

Det här med att mäta exakt vad som går åt borde ju gå att koppla via en vanlig elkontaktsmätare på något sätt. det är den jag sitter med hemma nu för att gå igenom vad olika adaptrar och annat gör av med för att få en uppfattning om energiåtgång. Sen kan jag ev. mäta direkt på batteriet också för att se hur det står till med antal volt efter några dagars drift.

I övrigt hade jag gärna velat ställa batteriet i det skåp som byggts för elverket och hydropressen men av en händelse är även gasoltuben kopplad där idag vad det såg ut...

Billiga energimätare är kända för att visa fel vid små laster, speciellt om de är olinjära som t.ex små nätadapters och mobilladdare. Titta istället på om det finns en märkning på apparaten som anger dess märkeffekt.

En inverter ska ha inbyggda skydd mot överbelastning etc så du ska inte kunna köra sönder dem. De ska bryta om de tycker att du plågar dem för mycket. Det blev mycket ska här... En god tumregel är nog att försöka hålla sig en bit under dess maximala effekt.

Jag ser inte märkeffekt på någon av mina adaptrar. Hur skrivs det ut? Har du exempel?

Det står ju alltid vad som går in och vad som går ut. Antar att jag ska kika på det som går in, inte ut (eftersom adaptern i sig snor en del ström).

Ett exempel är en adapter till surfplattan som visar:

Input 100-240 v 0,5A
50-60Hz 40-60 va

Output 12v 1,5A

Om jag räknar på 230v * 0,5A får jag fram 115va, 115watt

Eller ska jag gå på det som står under input, dvs 40-60va? (dvs 40-60 watt)

När denna adapter kördes så visade mätaren kring 20 watt.

Det var en lurig märkning. Då uteffekten ligger på 12x1.5=18 W så ligger nog 40-60 VA närmast till hands på primärsidan. Du får avrunda lite lämpligt, för alla apparater kanske inte har en konstant effekt.

Ja Yxis Du har rätt i att man skall ha behörighet att koppla 12 volt om det övergår (Faktisk så lite som ) 10A säkring.
Men om man är en kontorsråtta och inte ens vet vad en kabel är, så tycker jag man skall hålla sig borta från att koppla el. Om man klarar av att koppla in en liten lampa och en inverter och lite sådant så tycker jag inte det spelar någon roll om det är 10A eller 200A på 12 volt. I alla fall inte när man har säkringar nära batteriet som du säger.
Det enda man måste vara försiktig med är kabel tjockleken. Belastar man ledarna för mycket kan dom bli varma och smälter. DÅ kan det hända saker..
Det är därför jag säger att det kan vara bra med att köpa LED lampor överallt. Drar nästan ingen ström ,och det enda du då behöver kabel till är invertern som du skall köra pump och mikro på.
Jag vet faktisk inte hur det är med modifierad sinus på mikro, men pumpen tror jag som sagt det inte är något problem att köra på en fyrkantpuls.

henlin431 skrev:
Ett exempel är en adapter till surfplattan som visar:

Input 100-240 v 0,5A
50-60Hz 40-60 va

Output 12v 1,5A

Om jag räknar på 230v * 0,5A får jag fram 115va, 115watt

Eller ska jag gå på det som står under input, dvs 40-60va? (dvs 40-60 watt)

När denna adapter kördes så visade mätaren kring 20 watt.
40-60 VA är inte alltid samma sak som 40-60 watt. Två saker kan sägas om inströmmen. Den ökar med sjunkande spänning. Adaptern kommer att dra dubbelt så mycket ström vid 115 volt som vid 230 volt. Det andra är att strömmen är mycket högre under ett kort ögonblick efter inkoppling än vid drift. Det är medräknat i den angivna halva amperen.

Enkla elmätare visar ofta ett för högt värde för switchande spänningsomvandlare. Däremot sällan för lågt. Du kan nog klassa 20 watt som trovärdigt.

Till många tekniska prylar går det att köpa laddare som är avsedda att matas med 12 volt. Dessa kommer att spara batterierna längre än om du skall köra laddare avsedda för 230V via växelriktare.

Erik

Ja, det är helt sant. Många laddar sina smartphones med tillhörande adaptrar när det finns cigguttag, 12 v och usb. Med det kan man driva mängder av elektriska leksaker.

Kanske är bäst att investera i 12v cigganslutning till surfplattan också. Lite tråkigt om den tar en massa extra kräm pga av omvandlare längs vägen.

Vart köper ni omvandlare? Såg att det fanns 1000w inverter på biltema med inbyggd fläkt för skapligt pris. Går man på finare märken är väl skillnaden att de kanske är mer ljudlösa?

Biltemas 1000W växelriktare har en tomgångsström på 0,6 A enligt manualen. Vidare anges verkningsgraden till 82,6%, men det är vid hög last. Vid en så låg belastning som 20W stannar verkningsgraden troligen på omkring 60%. Alla omvandlingar kostar. Ju mer du kan driva direkt på 12V desto bättre. Du bör även stänga av omvandlaren då den inte används för att spara batterierna.

En sak till med biltemas växelriktare är att den levererar "modifierad sinusvåg". Ofta fungerar det bra att köra switchande nätadaptrar på modifierad sinusvåg, men det är inte säkert att det fungerar. Det kan låta om laddarna, de kan bli onormalt varma och vill det sig illa kan något gå sönder. De växelriktare som levererar ren sinusvåg är dyrare.

Din anläggning kan bli hur bra som helst thumbup.gif
Med tanke på hur billig Euron är just nu kan det vara värt att kasta ett öga på solpaneler på ebay.de Kanske även batterier, om man hittar någon som är villig att skicka till Sverige.

http://www.ebay.de/itm/Markenmodule-195W-Solar-Module-MONOKRISTALLIN-Solarpanel-24V-NEU-/320909457145?pt=Solaranlagen&hash=item4ab7b1b6f9

Ta Yxis varning om säkringar på allvar: Med 1500 W ut från invertern drar du säkert 150A vid 12V. Rejäla kablar och kabelskor finns hos marinbutikerna, Swedol och - med reservation får vissa riktiga skitartiklar - Biltema.

Japp, jag sätter säkring direkt på batterikablaget! Jag antar att det måste vara en säkring som släpper igenom rejäl last om jag skulle dundra på med över 1000w från invertern? Sätter jag en fjuttsäkring är det väl kört direkt.

En sista fråga som jag funderat en del på.

Om jag kör 2x100 ah-batterier parallellkopplade och vill ladda dessa så fort det går med elverk. Då lär jag ju givetvis har en ctek laddare som trycker 25A (såg någon på blocket). Men om laddaren kan mata batterierna med 25 ampere, måste då inte elverket också klara 25 ampere...?

Om jag kikar på några av de bästa medelklass-elverken som kipor/honda EU20i så levererar dom 1600 VA (7,0 A). Är det ens någon idé att skaffa en kraftig ctek-laddare om jag inte har ett rejält kraftigt elverk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.