3 861 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Batterieliminator ersätter laddare
Hej
jag har en sk batterieliminator (nätadapter) med valbar stabiliserad utspänning 5/6/9/12/13,5 och 15 V DC. Max. belastning 4 A (som sjunker med ökat spänning som man själv kan ställa in).
Jag undrar, när man använder den till olika apparater, digitalboxar, laddare mm, om det räcker att bara ställa in spänningen eller behöver man även veta vilken ström apparaten kräver också?
Alltså om jag tex vill ladda min mobil med den där mobilens nätadapter är 12V, 400mA DC, räcker det bara att ställa in eliminatorn på 12V och sköts strömmen automatiskt?
jag har en sk batterieliminator (nätadapter) med valbar stabiliserad utspänning 5/6/9/12/13,5 och 15 V DC. Max. belastning 4 A (som sjunker med ökat spänning som man själv kan ställa in).
Jag undrar, när man använder den till olika apparater, digitalboxar, laddare mm, om det räcker att bara ställa in spänningen eller behöver man även veta vilken ström apparaten kräver också?
Alltså om jag tex vill ladda min mobil med den där mobilens nätadapter är 12V, 400mA DC, räcker det bara att ställa in eliminatorn på 12V och sköts strömmen automatiskt?
Beror lite på batterieleminatorns elektronik och även mobilens elektronik.
Är batterieleminatorn inte stabiliserad så kan utspänningen variera lite beroende på belastning, dvs spänningen skiljer lite obelastad respektive belastad.
Beroende på hur mobilen är uppbyggd så kan det gå åt helskotta eller funka utmärkt. Normalt sett så "vet" mobilen att det kommer in en viss spänning och visst antal milliampere och reglerar laddning efter detta.
Skickar du in samma spänning men med kraftigt högre strömstyrka så är det inte säkert att elektroniken kan hantera detta, sitter ibland "säkringsmotstånd" som smäller för att skydda resten av mobilen, men jag hade nog inte provat....
Vad är det för något du skall ladda och vilken spänning/ström är den tänkt att laddas med ?
Är batterieleminatorn inte stabiliserad så kan utspänningen variera lite beroende på belastning, dvs spänningen skiljer lite obelastad respektive belastad.
Beroende på hur mobilen är uppbyggd så kan det gå åt helskotta eller funka utmärkt. Normalt sett så "vet" mobilen att det kommer in en viss spänning och visst antal milliampere och reglerar laddning efter detta.
Skickar du in samma spänning men med kraftigt högre strömstyrka så är det inte säkert att elektroniken kan hantera detta, sitter ibland "säkringsmotstånd" som smäller för att skydda resten av mobilen, men jag hade nog inte provat....
Vad är det för något du skall ladda och vilken spänning/ström är den tänkt att laddas med ?
Det gäller tex en cykellampa som jag vill ladda(sitter 4 st AA-batterier i) med eliminatorn. Lampan har en ingång som kräver laddare(om man vill slippa plocka ur batterierna varje gång och ladda med vanlig batteriladdare om man nu har det). Laddare ingick inte när jag köpte lampan och kostar separat 79 kr. Jag känner dock till dess spec till 12V, 400mA, därav min fråga
Sen tänkte jag också mer allmänt också. Har en satellitmottagare där nätadaptern gått och som kör på 12V, 2A.
Sen tänkte jag också mer allmänt också. Har en satellitmottagare där nätadaptern gått och som kör på 12V, 2A.
Satellitmottagaren är inga problem, den drar inte mer än den tål. Att ladda batterierna i lampan är sannolikt ingen hit då de antagligen förlitar sig till att laddaren begränsar strömmen och det gör inte din nätdel. I bästa fall leder det bara till att batterierna dör i förtid, i sämsta fall till explosion/brand.
Tack för de snabba svaren. Det gäller alltså att veta till vad/var man kan använda en eliminator, vilket inte alls är självklart, annars kan de gå riktigt illa.
Kan man generellt säga att man aldrig ska ladda apparater med någon form av batteri (mobiler, lampor osv), men att det oftast går att använda den istället för en nätdel till en "box" (ex bredband, Tv-box osv) under förutsättning att boxen inte drar MER ström än vad eliminatorn genererar? Drar den mindre så begränsas strömmen och då är det inga problem?
Kan man generellt säga att man aldrig ska ladda apparater med någon form av batteri (mobiler, lampor osv), men att det oftast går att använda den istället för en nätdel till en "box" (ex bredband, Tv-box osv) under förutsättning att boxen inte drar MER ström än vad eliminatorn genererar? Drar den mindre så begränsas strömmen och då är det inga problem?
Generellt kan man säga att alla generella påståenden är fel.
Om det är en tydlig markering vid anslutningen till apparaten som anger spänning, ström och polaritet bör det vara säkert att koppla in en spänningskälla som ger rätt spänning och minst den angivna strömmen. Många batteridrivna prylar har laddelektroniken inbyggd.
Om det är en tydlig markering vid anslutningen till apparaten som anger spänning, ström och polaritet bör det vara säkert att koppla in en spänningskälla som ger rätt spänning och minst den angivna strömmen. Många batteridrivna prylar har laddelektroniken inbyggd.
Så sant.Avemo skrev:
Stämmer i allmänhet ja. Det som anges på utrustningen är det behovet utrustningen har, om adaptern kan leverera mer så kommer utrustningen alltså ändå inte att dra mer.Avemo skrev:
Och det är just här det blir lite knepigt, men enligt min erfarenhet av utrustning av typen laddbara lampor och liknande med vanliga NiMH-ackar (som jag gissar att det handlade om här då de kunde tas ut och laddas) så sitter oftast ingen elektronik i den laddbara enheten utan man har en primitiv strömbegränsning i laddaren. Mer avancerade produkter med mer avancerad batteriteknik funkar ofta tvärtom och har "laddintelligensen" inbyggd.Avemo skrev:
Mitt svar var alltså inte avsett som någon heltäckande guide utan gällde specifikt cykellampan.
Klicka här för att svara
