L Lovan83 skrev:
Är lägre kedjehastighet ”säkrare” för en ovan (tänker risk för kast och dyl) eller är det bara en nackdel?
En tigersåg är långsammare men risken att du skadar dig ”allvarligt” är nästan obefintlig jämfört med en motorsåg (eller yxa för den delen). Tänker om en motorsåg med lägre kedjehastighet bryggar gapet mellan en effektiv motorsåg och tigersågen.
Jag skulle säga att högre kedjehastighet alltid är säkrare. Sågen blir aggressivare och hugger inte så mycket. Ska man fälla tråd eller såga ved ska man ha full hastighet på kedjan när man går i och inte trycka utan låta sågen jobba. Behöver man trycka är kedjan slö och ska filas.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
M M_H skrev:
Så man vill alltså inte ha en säkerhetsfunktion som stoppar sågen när man släpper gasen? Jag trodde annars att det var något man ville ha, särskilt som nybörjare.

Eller det lät iaf som en trygg funktion.
Kedjan stoppas ja. Jämför det med att stoppa motorn på en bensindriven såg när man släpper gasen. Det vill man inte.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kapa 20-25cm fruktträd kanske är en rimlig nivå?
Har fått lite stammar från äppleträd som jag behöver kapa i korta bitar för att ha när jag röker.
Det låter som något en tigersåg utan problem löser, annars är en bågsåg en fullt fungerande lösning.
Räkna ihop såg, kedjor, olja, byxor, stövlar, visir/hörselskydd och se om det är värt det bara för att kapa lite rökved.
Skulle du ligga på 10 kubik per år köper du en vedkap eller kombimaskin.

Annars är sladdmaskiner helt överlägsna vid sällanbruk då du inte behöver fundera på vilka batterier du behöver om 15 år.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Personligen skulle jag verkligen inte vilja he en sladd med mig ut på tomten varje gång men det beror väl också på hur tomten ser ut men att hålla på med en typ 50m lång förlängningskabel som sedan ska snurras in slipper man nog gärna. Har batteridrivet på allt nu som inte är stationärt som gersåg eller kräver finlir så batteriets tyngd är till nackdel, tänker multiverktyget som är med sladd. Skulle aldrig vilja hålla på och dras med den där jäkla sladden som alltid ska puttas undan på tex cirkelsågen igen.

På tal om hur man inte ska hantera en såg så såg jag denna mannen göra sitt bästa för att förkorta sitt liv.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Lånar/kapar tråden lite om ok, annars kanske mod kan bryta ut?

Har en tomt på 2000 kvm, ett mindre äppelträd som har dött plus några mindre träd som fallit efter hård blåst.
Funderar på Ryobi RY18CSX30A eller Makita DUC303.
Makitan är lite dyrare och behöver köpa till ett batteri också men läser man recensioner så verkar Makitan ha problem med att kedjan hoppar av.

Köper jag Ryobin så behöver jag väl köpa HP-batterier så det går nog jämnt upp i slutändan. Har inga verktyg än så inga batterier men kommer att köpa Ryobi OPP1820 grensåg eftersom Makitas DUA200Z verkar vara kass.
Så egentligen så har jag nog bestämt mig för att ha en uppsättning Ryobi-verktyg men söker anledning att köpa lite Makita också :) Men vill förstås köpa grejer som funkar och håller i några år om man kör dem någon gång per år.

Någon som har testat motorsågarna som kan uttala sig?

T tbsh skrev:

Har en tomt på 2000 kvm, ett mindre äppelträd som har dött plus några mindre träd som fallit efter hård blåst.
Makitan är lite dyrare och behöver köpa till ett batteri också men läser man recensioner så verkar Makitan ha problem med att kedjan hoppar av.

Köper jag Ryobin så behöver jag väl köpa HP-batterier så det går nog jämnt upp i slutändan. Har inga verktyg än så inga batterier men kommer att köpa Ryobi OPP1820 grensåg eftersom Makitas DUA200Z verkar vara kass.
Så egentligen så har jag nog bestämt mig för att ha en uppsättning Ryobi-verktyg men söker anledning att köpa lite Makita också :) Men vill förstås köpa grejer som funkar och håller i några år om man kör dem någon gång per år.

Har inte just den modellen utan kör med en https://www.makita.se/product/duc306.html men med den är jag bara supernöjd, enda möjliga idiotin är att man måste trycka på power knappen över på handtaget om man lämnar sågen på backen några sekunder för att flytta grenar osv. Det går att trycka på den med tummen så inte på något sätt end of the world men hade varit gladare om det var 30sekunders timer istället för 10s eller vad det är nu. Blir många tryck som man suckar lite över.

T tbsh skrev:

Har bara Stihl gällande motorsågar. Men en Ryobi grensåg 1820 när jag rensat t.ex. ridstigar, slånsnår, mm, och fungerar bra och den klarar sig bra i tid med 4Ah batterier. Man får kolla kedjespänning vid batteribyte för den kan slacka.
Hur grova är de du ska kapa?

T tbsh skrev:
Har inga verktyg än så inga batterier men kommer att köpa Ryobi OPP1820 grensåg eftersom Makitas DUA200Z verkar vara kass.
Har över åren här sett flera olika argument för att köpa Ryobi men detta är första gången jag hört argumentet för att de skulle vara bättre 🙃

• Haha
SCB
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har inte just den modellen utan kör med en [länk] men med den är jag bara supernöjd, enda möjliga idiotin är att man måste trycka på power knappen över på handtaget om man lämnar sågen på backen några sekunder för att flytta grenar osv. Det går att trycka på den med tummen så inte på något sätt end of the world men hade varit gladare om det var 30sekunders timer istället för 10s eller vad det är nu. Blir många tryck som man suckar lite över.
Makitas DUX60 är ganska enkel att modifiera så att den får normal säkerhet. Kanske går det lika lätt på motorsågar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-klubben-foer-noerdar.282885/page-138#post-5481874

Det är för övrigt synd att Makita sjunkit så lågt. De följer standarden, men man får inte tappa huvudet för det.

A AndersS skrev:
Har bara Stihl gällande motorsågar. Men en Ryobi grensåg 1820 när jag rensat t.ex. ridstigar, slånsnår, mm, och fungerar bra och den klarar sig bra i tid med 4Ah batterier. Man får kolla kedjespänning vid batteribyte för den kan slacka.
Hur grova är de du ska kapa?
Det döda trädet är väl kanske 20 cm i diameter. Det är nog inget som är grövre än det som vi behöver ta ner. Det kanske man kan ta med 1820 men kan man ta bort sågen från skaftet så att det blir lättare att använda?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Makitas DUX60 är ganska enkel att modifiera så att den får normal säkerhet. Kanske går det lika lätt på motorsågar.
[länk]

Det är för övrigt synd att Makita sjunkit så lågt. De följer standarden, men man får inte tappa huvudet för det.
DUX60 såg ju ganska spännande ut men tillbehören kostar ju typ lika mycket som en maskin i sig, t.ex. EN401MP kostar ju lika mycket som DUH606...

För ett träd på bara 20 cm behöver du inte en motorsågen så väg kostnaden mot sågen och skyddsutrustning mot att såga ner det för hand.

Rypbis grensåg på batteri är faktiskt riktigt bra. Jag använde en sådan när jag tog med en metall med grenar på runt 20cm i diameter. Det var omöjligt att ta ned den tallen utan att kraftigt minska på vikten först då den lutade åt ett håll den inte fick falla.

Hursomhelst så tog jag Ryobis grensåg med det långa skaftet och plockade ned en stor del av vikten, sedan var det möjligt för två personer att dra stammen åt rätt håll samtidigt som jag kapade stammen.

Men om deras vanliga batteri såg är bra, den frågan kan jag inte svara på. Jag använde en riktigt motorsåg till det (även om jag egentligen hade behövs dubbla svärdlängden pga stammens tjocklek, svärdet räckte inte ens halvvägs vid marken nämligen...
...så när den kapades så fick det bli en meter upp också.

En tall som växer i god matjord vid havet på västkusten blir rätt speciell om man säger så. Men mycket ved blev det...

T tbsh skrev:
Det döda trädet är väl kanske 20 cm i diameter. Det är nog inget som är grövre än det som vi behöver ta ner. Det kanske man kan ta med 1820 men kan man ta bort sågen från skaftet så att det blir lättare att använda?
Tyvärr inte utan man kan bara välja att använda den med mellanröret eller utan.
Däremot när jag i år gått runt lite i skogen och bara tagit hand om lite klenved, toppar som lämnats efter gallring/avverkning har jag kört med en batteridriven tigersåg. Så för en trädgård och din beskrivning så skulle den kunna fungera för dig också och du behöver inte skaffa skyddsutrustning för ben/fötter.
Grensågen med teleskop kör jag utan skyddsutrustning.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Men är det inte för mycket så kan du kapa upp dina träd med grensågen utan mellanstycket.
Jag har slagit ihop en hopfällbar sågbock av lite spill virke,
Hopfällbar sågbock av spillvirke på en träveranda framför en öppen dörr, bredvid rödmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har över åren här sett flera olika argument för att köpa Ryobi men detta är första gången jag hört argumentet för att de skulle vara bättre 🙃
Kollar recensioner, DUA200Z verkar ha problem med att kedjan hoppar av hela tiden, hittar inte samma kommentarer på Ryobis variant.
Men å andra sidan så kanske man behöver köra in kedjan lite i början...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.