6 375 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Batteridriven motorsåg - vad är viktigt?
Är lägre kedjehastighet ”säkrare” för en ovan (tänker risk för kast och dyl) eller är det bara en nackdel?nanowire skrev:
Föreslår att du gör så och köper en såg du redan har batterier till, tror det blir segt att såga ved om du inte har några att växla mellan. Motorsåg drar mycket energi.
Den du länkar till har 11,8 m/s kedjehastighet vilket är lite långsamt men fungerar nog utmärkt för det du tänkt använda den till 😊
En tigersåg är långsammare men risken att du skadar dig ”allvarligt” är nästan obefintlig jämfört med en motorsåg (eller yxa för den delen). Tänker om en motorsåg med lägre kedjehastighet bryggar gapet mellan en effektiv motorsåg och tigersågen.
En smalare kedja drar mindre energi att dra runt. Men håller ju förstås sämre samt att spåret i svärdet lättare kladdar igen.13th Marine skrev:
Jag lutar nog mest åt HQ av den anledningen, de har dessutom ett brett utbud i varierande prisklasser.
Har försökt jämföra deras 225i, 240i samt 435i.
Och det är väl främst motoreffekt som skiljer sig, och att kedjehastigheten på 435an är dubbelt så hög.
Samt att de kommer med olika kedjor, har noll koll där med.
Vet inte faktiskt. Att kapa en artär i benet är inte bra men mot det finns sågskyddsbyxor som man verkligen bör använda. Men vid fällning av träd är det kanske farligaste att göra fel och få trädet över sig. Och då är det säkrare att jobba med effektiva verktyg så en inte frestas att ta genvägar..L Lovan83 skrev:Är lägre kedjehastighet ”säkrare” för en ovan (tänker risk för kast och dyl) eller är det bara en nackdel?
En tigersåg är långsammare men risken att du skadar dig ”allvarligt” är nästan obefintlig jämfört med en motorsåg (eller yxa för den delen). Tänker om en motorsåg med lägre kedjehastighet bryggar gapet mellan en effektiv motorsåg och tigersågen.
Ska ut och kapa pinnaved strax, sågskyddsbyxor/skor är alltid på, en princip jag alltid följer. Däremot den långa grensågen med teleskop kör jag i vanliga kläder.L Lovan83 skrev:Är lägre kedjehastighet ”säkrare” för en ovan (tänker risk för kast och dyl) eller är det bara en nackdel?
Produkter som diskuteras: "grensågen"
Grensågar
Oavsett om du är en hemmafixare eller en professionell trädgårdsmästare, kommer vårt sortiment av grensågar att hjälpa dig att hålla din trädgård i toppform.
Läs mer
Tycker själv att köpa en lagom stor såg är av stor vikt. Om man vet att den kommer att användas enbart på tomten och det är träd av mindre sort som ska hållas i trim är det onödigt att köpa ett med ett blad nog för skogsavverkning. Att ha en mindre och smidig såg ökar säkerheten när man sågar grenar då man oftare kan såga ett rakt snitt utan att behöva hålla sågen i någon mindre lyckad vinkel.
Personligen tycker jag det viktigaste när man sågar i trädgården är att hålla rent kring fötterna där man jobbar. Störst risk att göra bort sig tycker jag annars sker när man ska ta ett steg bakåt för att flytta sig undan den gren man fäller. Ligger det då ris eller annat bös som man kan fastna i är det stor risk att man snubblar och får såg eller gren på sig.
Stå aldrig på någon svajig stege och såga och fundera jäkligt noga på vart grenen kan ta vägen både om den faller som du tänkt men även i de fall då den böjer sig som ett gångjärn kring sågsnittet eller om den faller på grenar och fjädrar iväg. Finns mång fina "fail" videos på youtube hur man inte ska ska använda en motorsåg. =)
Personligen tycker jag det viktigaste när man sågar i trädgården är att hålla rent kring fötterna där man jobbar. Störst risk att göra bort sig tycker jag annars sker när man ska ta ett steg bakåt för att flytta sig undan den gren man fäller. Ligger det då ris eller annat bös som man kan fastna i är det stor risk att man snubblar och får såg eller gren på sig.
Stå aldrig på någon svajig stege och såga och fundera jäkligt noga på vart grenen kan ta vägen både om den faller som du tänkt men även i de fall då den böjer sig som ett gångjärn kring sågsnittet eller om den faller på grenar och fjädrar iväg. Finns mång fina "fail" videos på youtube hur man inte ska ska använda en motorsåg. =)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Kontrollera säkerhetsfunktionerna. På Makita lär det vara så att den "stannar motorn" när man släpper gasen, direkt eller efter några sekunder. Det innebär att man måste trycka på strömknappen för att kunna köra igen. Det är nog ok man kör liiite men prova hur det känns efter att tryckt på knappen 50 gånger.
Japp.Alfredo skrev:
Så många ggr hört folkbsäga den och den motorsågen är värdelös. Har tom fått några sladddrivna motorsågar pga det.
Det enda felet har varit slö kedja, vilken den blir väldigt lätt om man träffar sten, sand, jord.
Bästa sättet att fila en kedja är att använda mallen som passar kedjan. Därför ska man även tänka på vilken kedja man använder.
Jag tycker dessa är bra för den ovane, eller egentligen för alla.T TheGame skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislappen är dock lite trist… Även här gäller det att det finns ett antal olika ”storlekar” och man måste ha rätt för den kedja man har.
Är det en filmall?Alfredo skrev:
Jag har bara använt husqvarna och dom mallarna ser helt annorlunda. Dompassar inte på icke Huskvarna kedjor vad jag hört men har filat en och annan kedja av okänt märke och det har funkat fullgott för att såga på gården iaf
Hej, jag är övertygad att en sladdmaskin är bäst när det gäller elektriska motorsågar för hobby bruk, jag själv har en Huskvarna och en Ryobi, jag föredrar Huskvarna, det viktigaste är att man har en högkvalitativ kedja, till buskar och grenar under 10 cm i diameter rekommenderar jag en Black Decker Alligator, jag har haft min i typ 30 år och kanske den maskin jag använder mest i trädgården, lättanvänd med god säkerhet, att den fortfarande tillverkas och säljs är ett litet bevis för hur bra den är, jag köper nog en ny medans de finns tillgängliga13th Marine skrev:
Har nog aldrig i mitt liv kört en motorsåg, men inser att det är en tidsfråga innan det behövs och tänker att det hade varit bra att ha.
Tror jag till en början klarar mig bra med en batterimaskin och jag har både HQs 36V-system och Blå Bosch 18V, där båda systemen har motorsågar.
Är där någon speciell parameter man ska titta på när man kollar på en motorsåg?
Är det främst motoreffekt som är viktigt? 🤔
Ps jag är inte Black Decker säljare
Så man vill alltså inte ha en säkerhetsfunktion som stoppar sågen när man släpper gasen? Jag trodde annars att det var något man ville ha, särskilt som nybörjare.Bo.Siltberg skrev:
Kontrollera säkerhetsfunktionerna. På Makita lär det vara så att den "stannar motorn" när man släpper gasen, direkt eller efter några sekunder. Det innebär att man måste trycka på strömknappen för att kunna köra igen. Det är nog ok man kör liiite men prova hur det känns efter att tryckt på knappen 50 gånger.
Eller det lät iaf som en trygg funktion.