6 372 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Batteridriven motorsåg - vad är viktigt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
HQs 435i är den kraftfullaste och samtidigt lättaste av de tre jag kollat på hos dem.Ossian K Olsson skrev:
Jag hade köpt Bosch 40 cm i ditt läge. Men det är bara för att jag har de batterierna.
Min erfarenhet från motorsågar är begränsad men det viktigaste jag har lärt mig är att jag uppskattar en mindre lättare såg över en stor kraftigare såg. Då har jag främst kört gallring och träd upp emot 30-40 cm.
Sen ska det nog gärna vara smidigt att slipa kedjan men det har jag noll erfarenhet av då pappa gjorde det (men jag vet att han svor åt det 😂).
Boschs verkar inte tycka att vikt eller effekt är intressanta parametrar.
Jag har dessutom bara "klena" 4Ah batterier från dem 😬
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Har ett 2.1Ah (Bli10) och ett 4.2Ah (BLi150), samt snabbladdare.M myrstack skrev:Kör HQ och har modellen som idag heter 435i. Skulle påstå att den viktigaste egenskapen du är ute efter är kedjehastighet efter de självklara sakerna som kantskydd och god ergonomi. Även mindre sly och klenare träd blir mycket enklare att hantera om man slipper sega.
Sen får du kolla att även om du har batterier redan att en så strömslukande produkt som en motorsåg stöds. Även om systemet är det samma är batterkontakten så att de enklare batterierna som tex B70 inte passar/lämpar sig i en såg som tex 435i
Vet att orken i det lilla är klent, så det kommer vara det stora som drar lasset.
Är du nöjd med sågen annars?
Köpte en Husqvarna 120i med ett B140 Batteri på kampanj förra året.
Har tagit ner ett par aspar på 30-35cm utan på problem.
Har ingen tidigare erfarenhet av att använda motorsåg men tycker att den funkar för mina behov på en skogstomt med att ta ner ett och annat träd.
Har tagit ner ett par aspar på 30-35cm utan på problem.
Har ingen tidigare erfarenhet av att använda motorsåg men tycker att den funkar för mina behov på en skogstomt med att ta ner ett och annat träd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Jag har en granne som lagom till vi äter middag på altanen tar på sig full stridsmundering och drar fram den stora röjsågen och förpestar hela kvarteret med ljudet och lukten.Manganbangan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Vi har nog alla en sån i kvarteret. Min klipper ena gräsmattan på lördagar klockan 18:00 och den andra gräsmattan på söndagar klockan 17:00 typ😵13th Marine skrev:
Kedjehastighet Är viktigt. Tigersåg som någon nämnde är fint till mellangrova grenar/stammar i trädgården men helt värdelöst till både grövre och klenare. Tunnare grenar bara skakar i takt med tigersågen medan en snabb sågkedja kapar direkt. Vilket också en bra röjsåg gör, dessutom utan att man behöver kravla på knä.
Sedan råder ingen dikotomi mellan motorsåg på el eller bensin; går utmärkt att ha både och.
Sedan råder ingen dikotomi mellan motorsåg på el eller bensin; går utmärkt att ha både och.
Otroligt nöjd, speciellt med kombinationen av råstyrka och tysthet. Vill man röja lite sly eller ta ner något trä utan att tänka på tiden på dygnet är det underbart och jag har sällan fler kap än jag har batteri till. Enda gången jag drar igång bensinaren är vid mängdkapning av ved eller fällning av större träd13th Marine skrev:
Har du kommit fram till någon såg och modell? Jag står själv och velar mellan blå Bosch och Husqvarna eftersom jag redan har grejer från båda systemen.
Jag har ingen skogstomt men en hel del sly som jag brukar ta ner med tigersåg. Det fungerar fint, men nu har jag samlat på mig ungefär 40 meter ved, mellan 15-30 cm i diameter, som ska kapas. Det går säkert med tigersågen men skulle ta evigheter.
Har också 5-6 björkar runt 40 cm som ska ner. Jag tog ner en med tigersåg och 15 cm blad, men det var verkligen på gränsen.
Har kikat på Husqvarnas billigaste, 225i. Tror ni den räcker?
Jag har ingen skogstomt men en hel del sly som jag brukar ta ner med tigersåg. Det fungerar fint, men nu har jag samlat på mig ungefär 40 meter ved, mellan 15-30 cm i diameter, som ska kapas. Det går säkert med tigersågen men skulle ta evigheter.
Har också 5-6 björkar runt 40 cm som ska ner. Jag tog ner en med tigersåg och 15 cm blad, men det var verkligen på gränsen.
Föreslår att du gör så och köper en såg du redan har batterier till, tror det blir segt att såga ved om du inte har några att växla mellan. Motorsåg drar mycket energi.
Den du länkar till har 11,8 m/s kedjehastighet vilket är lite långsamt men fungerar nog utmärkt för det du tänkt använda den till 😊
Den du länkar till har 11,8 m/s kedjehastighet vilket är lite långsamt men fungerar nog utmärkt för det du tänkt använda den till 😊
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Som vanligt kom lite mellan och det är inget jag måste ha precis just nu.M M_H skrev:Har du kommit fram till någon såg och modell? Jag står själv och velar mellan blå Bosch och Husqvarna eftersom jag redan har grejer från båda systemen.
Men jag tänker att det blir en HQ, jag gissar på en 225i att börja med och behövs det får jag uppgradera vid behov.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag valde Julas 40V batterisåg, delvis för att jag redan har deras 40V gräsklippare (väldigt praktiskt att ha två batterier). Kompletterade med deras snabbladdare för 700 kr som laddar på halva tiden. Sågen fungerar mycket bra, inte lika stark/snabb som min gamla bensinmotorsåg men fullt tillräckligt för det mesta man har motorsåg till och väger flera kilo lättare inkl batteri. Perfekt för klenare gallring i mindre bestånd, kapa ner träd och grövre grenar i trädgården osv.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...vna-motorsagar/batteridriven-kedjesag-025258/
https://www.jula.se/catalog/tradgar...vna-motorsagar/batteridriven-kedjesag-025258/