Robert-san01 skrev:
Det står i specarna som de är Cejn kompatibla. Nu är Cejn ett fabrikat så egentligen skall det heta att de är kompatibla med Eurostandard DN 7.6. USA kopplingarna kallas även DN 5.3 eller MIL C.

Vilken gänga det sedan skall vara beror på vad slangarna har för nipplar, eller om de inte har nipplar monterade, vilken innerdiameter. Har de monterade nipplar brukar det vara vanligt att de har R eller NPT 3/8". NPT är konisk om jag minns rätt.
Oj, det låter komplicerat det där :-)

Men slangen som jag tänkte köpa blir nog den här:

http://www.jula.se/tryckluftsslang-med-kopplingar-3-8-16mm-10-m-079087

Ang. dyckertpistolen så blev det en Makita AF505. Inköptes på Bauhaus för 875 kr.

Jag köpte dessa slangar från USA för dyckertpickan:

http://www.ebay.com/itm/LEGACY-GREEN-FLEXZILLA-AIR-HOSE-1-4-X-50-300-PSI-/180824201150?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a19f657be

Otroligt smidiga och blir inte ens styva av kyla. De är ungefär som att hantera en bättre skarvsladd i gummi. Att de inte är svarta gör att de syns bra så man inte kliver på den lika ofta och de lämnar inga märken efter sig som svarta gummislangar kan göra.

Jag har MIL-C kopplingar på de mindre krävande maskinerna som dyckert och klammerpistol och Flexzilla slangar. För mutterdragaren 3/8 slang och Eu kopplingar.

Robert-san01 skrev:
Jag köpte dessa slangar från USA för dyckertpickan:

[länk]

Otroligt smidiga och blir inte ens styva av kyla. De är ungefär som att hantera en bättre skarvsladd i gummi. Att de inte är svarta gör att de syns bra så man inte kliver på den lika ofta och de lämnar inga märken efter sig som svarta gummislangar kan göra.

Jag har MIL-C kopplingar på de mindre krävande maskinerna som dyckert och klammerpistol och Flexzilla slangar. För mutterdragaren 3/8 slang och Eu kopplingar.
Gör du de där FLEXZILLA AIR HOSE slangarna i både 1/4 och 3/8 dimensioner?

Ang kopplingarna. Har du lust att länka till MIL-C och Eu kopplingarna? Till min timax är det 1/2 koppling. Till min Makita Af505 har jag inte hittat någon info, men skulle gissa på 1/4. Någon som vet?

Flexzilla finns i både 1/4 och 3/8 grovlek.

Både MIL-C och Eu kopplingar finns med 1/8, 1/2, 3/4, slang osv. Det är bara att bestämma sig för vilken standard man vill ha på sina kopplingar. Här finns bra bilder på de vanligaste standarderna: http://www.cejn.com/webapps/esafe/

Är Makitan med koppling så är det troligast med en Eu koppling då du köpt den i Sverige. Att jag har MIL-C på mina pistoler mm är för att jag köpt dem från USA.

Robert-san01 skrev:
Flexzilla finns i både 1/4 och 3/8 grovlek.

Både MIL-C och Eu kopplingar finns med 1/8, 1/2, 3/4, slang osv. Det är bara att bestämma sig för vilken standard man vill ha på sina kopplingar. Här finns bra bilder på de vanligaste standarderna: [länk]

Är Makitan med koppling så är det troligast med en Eu koppling då du köpt den i Sverige. Att jag har MIL-C på mina pistoler mm är för att jag köpt dem från USA.

Kopplingarna som sitter på Flexzillaslangarna, är de MIL-C koppling på dem? Hur gör man om man har sån koppling på slangen och Eu standard på Makitan?

Fasen, kom på att jag köpte min Ingersoll på Ebay från en säljare från USA. Har den MIL-C koppling?

_57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anna1984 skrev:
Fasen, kom på att jag köpte min Ingersoll på Ebay från en säljare från USA. Har den MIL-C koppling?

[bild]
På bilden har den iaf ingen koppling

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Betyder det att jag kan sätta dit en EU koppling eller är det bara MIL-C kopplingar som funkar på dem från USA?

Jag provade och beställde en Senco Fusion F-16 på Ebay från USA, återkommer om vad priset blev på den när jag har den hemma :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Betyder det att jag kan sätta dit en EU koppling eller är det bara MIL-C kopplingar som funkar på dem från USA?
Du kan sätta viljen koppling som helst på den. En MIL-C funkar inte så bra, den ger för lite luft.

Robert-san01 skrev:
Du kan sätta viljen koppling som helst på den. En MIL-C funkar inte så bra, den ger för lite luft.
Perfekt, då blir det EU standard för mig :-)

Men hur är det med Flexzilla slangarna. Dom verkar ju komma med koppling. Antar att det är MIL-C? Går det också att byta till EU standard? Jag är faktiskt rätt sugen på att beställa en sån.

Det blir nog en 1/4 slang till dyckertpistolen. Men till min ingersoll mutterdragare ska man väl ha större dimension? Ska jag köpa på 3/8 då eller 1/2?

Flexzillan kommer utan kopplingar så det är bara att skruva dit det man vill ha. Har för mig att det är 3/4 NPT på 1/4 slangen men det funkar med R 3/4 också.

Det borde räcka med 3/8 slang för mutterdragaren. Jag har 3/8 till min dragare och det funkar att byta däck. 1/2 ger givet vis lite mer luft men blir klumpigare också.

Fick reklam från Swedol idag och de kommer att ha special på en Award 2-cyl 25l och en Nuair 1cyl 50l kompressor nästa vecka.

Robert-san01 skrev:
Flexzillan kommer utan kopplingar så det är bara att skruva dit det man vill ha. Har för mig att det är 3/4 NPT på 1/4 slangen men det funkar med R 3/4 också.

Det borde räcka med 3/8 slang för mutterdragaren. Jag har 3/8 till min dragare och det funkar att byta däck. 1/2 ger givet vis lite mer luft men blir klumpigare också.

Fick reklam från Swedol idag och de kommer att ha special på en Award 2-cyl 25l och en Nuair 1cyl 50l kompressor nästa vecka.
Jasså det låter intressant. Posta gärna här sen vad priset kommer att landa på.

2-cyl 2446kr och 1-cyl 1496 ex moms och priserna gäller alla Swedolbutiker men endast 11/12.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.