D Davelino skrev:
håller helt med!
R Redgeneral skrev:
Ja, dreva hjälper garanterat. När man kör mycket vatten/ånga är det tydligt hur mycket det läcker vid just fönster. Även vinkeln vägg/tak är något otät bitvis.

Känns bättre att kasta in en vedbit extra istället för att isolera taket, snyggt med takbjälkarna dessutom.
Intressant från båda er! Har också funderat på detta i vår oisolerade stuga. Det finns ingen risk att fukt stannar kvar i drevet i en bastustuga som i annars ”bara” är trä och glas?
Tycker d är bekvämt att ha helt oisolerad utifrån att det inte finns ngt jag behöver bevaka i form av fukt osv, men upplever samtidigt att det är onödigt läckage vid fönster och dörrar. Taket har vi fått tillräckligt tätt.

H HinCen skrev:
Intressant från båda er! Har också funderat på detta i vår oisolerade stuga. Det finns ingen risk att fukt stannar kvar i drevet i en bastustuga som i annars ”bara” är trä och glas?
Tycker d är bekvämt att ha helt oisolerad utifrån att det inte finns ngt jag behöver bevaka i form av fukt osv, men upplever samtidigt att det är onödigt läckage vid fönster och dörrar. Taket har vi fått tillräckligt tätt.
jag har förstått att dreva med lindrev är det som är mest lämpligt utifrån fukt. Att den inte suger åt sig fukt på samma sätt som vanlig isolering. Men det finns säkert många som har en massa åsikter om det!

ja, det är precis så jag resonerar. Att jag inte vill bevaka en massa fukt och mögelbekymmer. Samtidigt som jag ser ganska många läckor i dörr och fönster som borde kunna göra väldig skillnad om man kan få det tätare.

Finns lindrev och även tjärad lindrev.

• Gilla
HinCen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.