Jag blir knäpp av alla olika råd och riktlinjer runt hur man bygger en bastu. Hajjar att det beror på förutsättningarna en har. Därför tänkte jag be om en second opinion givet mina förutsättningar.

Rummet som renoveras till ett nytt badrum är ett gammalt garage i ett hus byggt 1950. Ytterväggar är ovan jord och i betong, även taket är betong.

Tanken är att använda metoden med Sauna-satu i ytterväggar och tak. Jag velar i hur inneväggen mellan bastu och dusch ska konstrueras. Just nu har jag två alternativ, finns säkert en mängd till...

Jag kan egentligen ingenting om sånt här, så all konstruktiv kritik/input uppskattas!

Alt 1 - Utan fuktspärr på bastusidan
1. Bastupanel
2. tunnläkt
3. Masonite
4. Stålregel (inkl Isolering)
5. Lux-element eller cementskiva
6. Fuktspärr
7. Kakel

Alt 2 - Med dubbla fuktspärrar
1. Bastupanel
2. Bastufolie / Sauna-satu
3. Stålregel (inkl isolering)
4. Luftspalt
5. Stålregel
6. Lux-element eller cementskiva
7. Fuktspärr
8. Kakel

• Ritning över renovering av gammalt garage till badrum med markerad bastu och teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte mura i leca och slippa att tänka på kondens i vägg och fuktskador-då kan du bara btgga med sauna satu i hela bastun och använda fuktspärr på badrumsidan(möjligt at difföppen tvåkomponent är bäst ägnat på denna väggen...
Mvh
Sakke

Jag har tänkt tanken faktiskt. Ska försöka övertala min betongare att göra det i samband med att plattan gjuts om. Känns som rätt väg att gå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.