Hej

Vi bor i ett hus byggt 1978 där tidigare ägare rivit ur och gjort om bastun till kontor.
Nu när vi ska till att renovera badrummet intill bastun så tänkte jag att då ska bastun med på tåget den också :)
Man hade vitlaserat panelen på både tak och väggar och därför har jag tagit väck den och ska sätta ny.

Så till min fundering.
Idag är väggarna uppbyggda så att man haft bastupanel spikad med distanser av masonit ovanpå en bastufolie som är häftad på spånskivan. Alla tips man läser säger att man ska bygga ett rum i rummet. Finns det nackdelar med att bara byta ut folien till ny och spika ny panel med ca 2cm distans till folien? Då utrymmet inte är så stort till att börja med och detta skulle vara enklare än att börja bygga ett nytt rum i rummet så skulle det vara en fördel att kunna göra så.
Vad anser ni, gör jag något tokigt om jag bygger på detta sätt?
Om bastun varit orörd hade jag ju mest troligt bastat i den som den är...

Mvh Ulf

Den beskrivelsen var vel ganska OK, det var några märkligheter dock som jag undrar över...enligt denna instruktionen är inte maskinell tilluft till bastu tillåtet?? varför då?? fungerar aldeles utmärkt , men då måste ventilen plaseras Över ugnen på vegg eller i tak (minst 50cm över) , då måste man ha maskinell frånluft också, det plasseras 50cm från golv under lavarna, helst extra frånluftsventil i tak för torkning(öppnas efter bad) .
Och at man inte får ha ventil ut mot det fria är också en märklighet tillsammans med uttalelesen om at hus "alltid" har undertrykk, detta gäller ju bara hus med balanserad eller maskinell frånluft. Uavsett så gjör termodynamiken uttalelsen totalt fel . När tempskillnaden mellan in- och utluft är minst 50grader så är alla ventiler högt på vägg frånluftsventiler.

til TS: man kan bygga som rum i rum enligt beijer instruktioner, men det går bra at bygga integrerat också, men då MÅSTE bastun vara damptätt. dvs folie med tejpade skötar. Annat alternativ är SPU: s "sauna satu" 30mm aluminiumbelagt uretanskiva - om man använder denna så skulle jag tagit bort väggspån och bytt ut med sauna satu.

Beijers instruktioner har en til fel och det är plasering av lavar med takhöjd 210-220 är 80cm från golv för lågt. översta laven skall vara 100-120cm från TAK. själv har jag använt 110cm. dvs mitt på väggen. nästa lav 40-45 cm ned från översta. och så måste man ha pall/lös trapp opp eller 3:e lav.
Detta har med termodynamik att göra också, man behöver värma betydligt minsdre för at få 70-80 grader där man sittter om man sitter högt up.

MVH
Sakke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.