Hej,

Jag har en byggnad på gjuten platta med golvbrunn allt som allt 48kvm.

I ena hörnet vill jag bygga bastu. Det har varit ett stall så isolering och innerväggar osv. är redan på plats.

Det kommer vara en vedeldad bastu om ca. 18m3.

Min fråga gäller panelen och tänker mig tre alternativ:
1. Kan jag spika bastupanelen direkt på den befintliga panelen? både på väggar och tak?
- Antar att det finns luftspalt osv. i väggen redan då det är en relativt ny byggnad.

2. Ska jag bygga in en luftspalt mellan befintlig panel och bastupanelen?
- Och samma då i taket?

3. Ta bort befintlig panel och ersätta med bastupanel?
- hur ska jag då göra i taket?

Efter mycket googlande och läsande här på trådarna så tänker jag att jag hoppar över bastufolien, då rummet kommer att vara mot två ytterväggar som är kallare än rummet och risk för kondens finns - den vill jag inte stänga inne med bastufolie.

Tacksam för svar.
mvh
/Daniel
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.