Byggahus.se

Bastuaggregat el i minusgrader??

1. robotswillwin
    Medlem Nivå 1
    hej!!

Någon som har erfarenheter av en bastustuga med elaggregat? Har sökt men inte hittat någon absolut sanning i detta område. Har läst mig till att harvia inte rekommenderar att deras aggregat står i under 5 plusgrader. Tänkte köpa ett helo himalaya och ringde och kollade med dem, och de sa samma sak. Man ska inte förvara det i icke uppvärmt utrymme pga risk för kondens. Men samtidigt känner jag att det blir en hel del fukt och ånga vid bastubad så det borde inte vara något problem egentligen?

Det kanske hade gått med frostvakt men det känns halvkul att ha på en sådan halva året och frågan är om det räcker för att hålla tempen på plus riktigt kalla dagar, det är springor i golvet på stugan jag tänkte köpa så det lär ju lufta på bra. Ska dock isolera taket. .. det en bastustuga ”Ville” från polhus jag har beställt, och de hade aldrig hört något om att det skulle vara problem med bastuaggregat i minusgrader.

Så någon med kunskap eller erfarenheter? Finns det speciella aggregat anpassade för detta?? Tacksam för era erfarenheter!

2. Anton75
    Husägare Nivå 4
    Vi har haft vårt aggregat i ouppvärmd fristående bastu i 6 år och det har funkat utmärkt. Vi har ett Tylö 6 kW