så här syns det bättre

• Underrede av trä med skruvar och beslag, en genomgående kabel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
Hej, trådlyft här. Jag ska bygga bastu i källaren med leca/betonghålsten, med just PIR.
JAg undrar hur jag ska tänka när jag fäller in regeln för laven. JAg skär ju ut i skivan och skruvar fast regeln. Då blir det 15 mm kvar som bygger ut från isoleringen. spikläkten bygger 20-25 mm. Hur gör jag för att liva regeln med spikläkten?
P proffsrik skrev:
så här syns det bättre
Ok men vilka dimensioner är det på regeln du fäller in? Är det vanlig 45-regel bygger den ju 15 mm efter infällning. Spikläkt och panel bygger väl isf 30-35 mm? Kör du nått mellanlägg för att liva?

Jag tittar lite noggrannare på mina bilder.
Jag har altså fällt in regeln typ som en kortling i pirskivan. tror visserligen jag hade någon sågad liggandes som var 50, men borde funka med 45.
som läkt ytterpanel 22x70.

Pirsiva + skruvläkt blir då 30+22 =52mm
så den infällda kortlingen livar inte riktigt utan hamnade i mitt fall 2 millimeter under läkten. med 45 regel hade det blivit 7mm.
Sen panel över det hela (dvs panelen täcker även kortlingen.)
Sen utanpå panelen en ny upplagsregel (den sista bilden jag la upp) som man nu har den bakomliggande kortlingen som något stadigt att skruva emot. Man skulle kunna använda fransk skruv, men jag körde med många långa vanliga.

Ok tack topp. Det låter spontant som att 7 mm diff är lite väl mkt. Får fundera hur jag sågar till rätt ämne och från vilken dimension 🙏🏻

Vanlig 2x4 är väl 48x98 - jag använde detta och så 20x100(eller 90, minns inte) panel klyvd i mitten (två läkt 20x50 av en planka) som spikläkt. Panel över och skruva in opplag för bänk inn i regeln genom panel.
Ett ställe var väggen skev så jag bygde på med en ekstra bit limmad och skruvad på regeln så att den livade med spikläkten.
Mvh
Sakke

D drsakke skrev:
Vanlig 2x4 är väl 48x98 - jag använde detta
45*95 är standardmåttet för hyvlat

P proffsrik skrev:
Så här byggde jag. Utfräsning i pirskiva. Då livar det med spikläkten. sen paner och slutligen en regel utanpå panelen
När du skriver "utfräsning" menar du helt uttag till väggen bakom eller faktiskt utfräsning så du har material i skivan kvar för att bygga utåt i liv med läkten?

Keyboardcowboy Keyboardcowboy skrev:
När du skriver "utfräsning" menar du helt uttag till väggen bakom eller faktiskt utfräsning så du har material i skivan kvar för att bygga utåt i liv med läkten?
Helt til väggen, annars blir regel ostadig. Så fyller man ev. Glipa med skum, trimmar och tapear över övergången.
Mvh
Sakari

• Gilla
Keyboardcowboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.