4 218 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Bastu-ventilation
Har suttit och läst en anna tråd om bastuventilation, där man förespråkade en ventilationskanal rakt ut i det fria. Alltså att man inte skulle ha återcirkulation till badrummet. Men det säger en säljare till mig nu att man i stort sett måste, efter som vi har mekanisk ventilation, med från luft i badrummet. Så skulle man ha en vetilationskanal från bastun rakt ut, utanför huset, så skulle det sugas in luft genom den och inte på andra hållet. ???
Finns det någon som har lite erfarenheter som dom vill dela med sig av???
Finns det någon som har lite erfarenheter som dom vill dela med sig av???
Hej!
Är själv i bastubyggartag och enligt Tylö ska utluften alltid mynna ut i samma rum som inluften.
Ventilerna ska vara placerade så långt ifrån varandra och helst diagonalt över basturummet i förhållande till inluftsventilen.
Man får hoppas de har rätt, jag bygger enligt deras recept.
Är själv i bastubyggartag och enligt Tylö ska utluften alltid mynna ut i samma rum som inluften.
Ventilerna ska vara placerade så långt ifrån varandra och helst diagonalt över basturummet i förhållande till inluftsventilen.
Man får hoppas de har rätt, jag bygger enligt deras recept.
Viktigaste är att du får in friskluft i bastun, varifrån det kommer tordes inte spela så stor roll. Om du gör ventilen ut stängbar utesluter du kallras. Du kan ju ta uteluft in i bastun som sen förs vidare in i badrummet. Om jag gissar rätt så har du alltså frånluftspump, på detta sätt kan du återanvända varmluften. Jag har själv tänkt på samma lösning i min blivande bastu, har också frånluftspump. Nackdelen är det ökade luftfuktigheten i badrummet ...
Klicka här för att svara