Vilken av öppningarna i tvättstugan ska ha tilluftsdon och vilken av öppningarna ska ha frånluftsdo

  • Frånluftsdonet trycker ut luften ut ur bastun in i tvättstugan, tilluftsdon drar in luften

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Får inte ihopa det med vad som är från och till när det gäller bastu i källaren.
Jag har en ventilationsöppning under aggregatet som ska dra in luft in i bastun från tvättstugan.
Jag har en ventilationsöppning ovanför på väggen som ska trycka ut luft ut ur bastun till tvättstugan.
 
Låter väl bra, vägrar däremot dessa "röstningar". Och det är inte så känsligt som det ibland tycks tro, man väljer det som är "gör bart". 😉
 
P ptk skrev:
Får inte ihopa det med vad som är från och till när det gäller bastu i källaren.
Jag har en ventilationsöppning under aggregatet som ska dra in luft in i bastun från tvättstugan.
Jag har en ventilationsöppning ovanför på väggen som ska trycka ut luft ut ur bastun till tvättstugan.
Intag är under bastun och sedan går det ut via den som sitter högre upp när luften värms. Såg frågan handlade om typ av don, då det är självdrag så använder man inte don utan då är det tallriksventiler som gäller.
 
Har bara rakt rör in på tilluften, behöver inte kunna justeras och sedan regleras frånluften,
Frånluften har en skjutlucka som enkelt kan stängas till att öppnas helt.
 
P ptk skrev:
Vad är det för skillnad mellan don och tallriksventil, tex mellan dessa två:

[länk]

[länk]
Tallriksventil är i ramen öppen så mycket som möjligt, då får man en så liten begränsning som möjligt för luften att ta sig igenom. I ett frånluftsdon så är öppningen mer begränsad vilket gör att du får tryckfall alltså ett motstånd, vilket gör att självdrag har svårare att ta sig igenom.
Don är gjorda för system med fläkt, medans tallriksventiler ska användas vid självdrag.
Då det är en bastu som du har så håller jag med tidigare att det duger med att ha öppet rör under aggregatet och sen en skjutlucka som man kan reglera frånluften med.
 
S svebbe skrev:
Tallriksventil är i ramen öppen så mycket som möjligt, då får man en så liten begränsning som möjligt för luften att ta sig igenom. I ett frånluftsdon så är öppningen mer begränsad vilket gör att du får tryckfall alltså ett motstånd, vilket gör att självdrag har svårare att ta sig igenom.
Don är gjorda för system med fläkt, medans tallriksventiler ska användas vid självdrag.
Då det är en bastu som du har så håller jag med tidigare att det duger med att ha öppet rör under aggregatet och sen en skjutlucka som man kan reglera frånluften med.
På tvättrumssidan av ventilationen, dvs där frånluften från bastun ska in i tvättstugan, kan man där sätta ett tilluftsdon som tex detta https://ventilation.se/sv/products/tilluftsdon-100 eller är det bara tallriksventil som gäller? Svårt att hitta snygga tallriksventiler i metall. Hade en i plast som blev deformerad av värmen från bastun...
 
Dett är bara tallriksventil som gäller när det är självdrag. Har för mig att byggmax har de i metall.
 
Gjorde en egen med skjutlucka inne i bastun för att reglera och bara ett galler på utsidan.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.