21 672 läst ·
32 svar
22k läst
32 svar
Bastu i "friggebod"
Kolla in på infon på:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/bastu.html
Inifrån och ut..
Panel,
Luftspalt 20mm
Alumit eller i nödfall bastufolie
Isolering
Isolerad yttervägg
Sedan beror detaljerna litet på hur ytterväggen ser ut.
Du kan be biblioteket ta hem boken: Finnish Sauna. Design, Construction and Maintenance. ISBN 951-682-318-1
http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/bastu.html
Inifrån och ut..
Panel,
Luftspalt 20mm
Alumit eller i nödfall bastufolie
Isolering
Isolerad yttervägg
Sedan beror detaljerna litet på hur ytterväggen ser ut.
Du kan be biblioteket ta hem boken: Finnish Sauna. Design, Construction and Maintenance. ISBN 951-682-318-1
Varför inte bara bygga en timmrad bastu när den ska vara utomhus, då behövs ingen isolering eller tätskick. Känner flera som har så och det fungerar klockrent.
Bla så har vi en bastu från -60 talet vid min fars föräldrahem, den är timmrad och vedeldad. Har bastat där på vintern när det är -25 utan problem.
Timmring, gjutet golv med golvbrunn och vedeldning. Räcker gott och väl anser jag.
Ska bygga bastu hemma i huset nu, och jag funderade först på att göra en elbastu inne, men nu börjar jag fundera starkt på en timmring på gården. 1000 gånger enklare vad gäller fuktspärrar, luftspalter, aluminiumfolie och allt annat som behövs när man ska bygga inne i huset.
Bla så har vi en bastu från -60 talet vid min fars föräldrahem, den är timmrad och vedeldad. Har bastat där på vintern när det är -25 utan problem.
Timmring, gjutet golv med golvbrunn och vedeldning. Räcker gott och väl anser jag.
Ska bygga bastu hemma i huset nu, och jag funderade först på att göra en elbastu inne, men nu börjar jag fundera starkt på en timmring på gården. 1000 gånger enklare vad gäller fuktspärrar, luftspalter, aluminiumfolie och allt annat som behövs när man ska bygga inne i huset.
Klicka här för att svara