Vi skall ha vår altan ovanpå garagetaket och då undrar jag om vilket material som är bra att lägga med tanke på hållbarhet (vi vill ju ha ett tätt tak som ej behöver läggas om på ialla fall 30 år).
Snickaren rekomenderar plåttak men jag är lite skeptisk efter reportaget i "Plus" och svärfar förordar en "gummiduk" av något slag (han har jobbat med Terracoms radiostationer där de använde just en sådan gummiduk) som skulle ha en hållbarhet på 30-40 år.

Är det någon som har lite kunskap att dela med sej av?

Kalsipper

Vi har ett nästan platt tak där vi har lagt falsad plåt, på detta bygger vi en träaltan. Enligt konstruktör, arkitekt och plåtslagare skall detta inte vara något problem under förutsättning att plåtis vet vad han pysslar med.
Jo, han sa så själmant faktiskt, plåtisen.

Det har ju egentligen inget med altanen att göra, platta tak är alltid knepigt och kräver lite extra tanke och ansträngningar för att få tätt.

Om du skall bygga en "luftad" altan som vi gör så funkar det med plåt (hoppas jag ;) ) men om du skall bygga in den så att det finns risk för att vatten/fukt blir stående så skulle jag nog överväga gummiduken. Eller varför inte en kombination, ett billigt plåttak i botten (typ korrugerad plåt) och gummi ovanpå. Då får du luftning mot undertaket också.

30-40 år?

Pjutt.

Eternit håller i 3-400år..... ;D

Jaja det är fult, olagligt och miljöförvaltningen får frispel.

Jag är uppvuxen i ett funkishus i Västerort. Huset byggdes 1939 och hade stor altan längs hela långsidan av huset - över bl a del av vardagsrummet. Det var intakt vid försäljningen av fastigheten 1998 dvs efter 59 år ... På den tiden kunde man bygga!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.