Hej!

Vad är det bästa sättet att ta vatten ur brunnen utan el? Brunnen står ute i skogen en bit från stugan. Ingen el. Rep och spann blir lite väl slabbigt tycker jag.
Jag funderar på en vanlig gårdspump, klarar de av att stå outnyttjade större delen av året och bara användas då och då?
Finns det någon annan typ av mindre manuell pump som man kan ta fram vid behov?

Tack på förhand!

En riktig gårdspump skall klara av att stå ute året om, men de är "dyra" ca 3.500 och uppåt.
Pumpen cederbusch tipsar om har jag i min båt och den ger ett bra flöde, den kan också vara ute året om och det finns reservdelar. Men vet inte om den fungerar på vintern, använder den bara på sommaren.

Båda pumparna har begränsingar på sughöjder, 7m för den första och 5m för den andra.

Skall själv sätta in en gårdspump i min gamla brunn och kommer att ha den ute året om efter att testat en annan gammal gårdspump som stått ute minst 60 år.

Det finns billigare kopior som verkar bra, en bekant hade en sådan, denna tålde inte en vinter, så undvik.

• Gilla
Mackchirac
  • Laddar…
G
Redigerat:
Ja, en hederlig gårdspump klarar det utmärkt. Köp isåfall en riktig klassiker, kronanpumpen! http://www.gardspump.se/

Krilleman
En gårdspump är given! Men den måste stå på ett lock av hårt material, typ betong.

En beprövad produkt som har hållit år efter år i generationer! Personligen gillar jag att den fortfarande tillverkas och reservdelar är inte heller några problem. d^_^bd^_^bd^_^b

Tack för alla svar!

Ja, en gårdspump känns nog som rätt väg att gå. Jag har dock hört att de kan vara lite krångliga att få vatten ur om de inte använts på några dagar? Men det vet jag inte om det stämmer.

Hur är det sedan med att inspektera brunnen när man har en gårdspump installerad, kan tänka mig att det är bökigt att lyfta på locket med en pump och flera meter långt vattenrör fastsatt i locket...?

Tack så mycket för tipset om den billiga jula-pumpen, får bli en sådan tills dess att man skaffar en mer permanent lösning :).

G
Använder själv en liknande billig länspump som den jula har med bottenventil på sugslangen. Har fungerat utmärkt i några år. Men visst är en gårdspump betydligt mer estetisk tilltalande. (glöm inte bort bottenventil även till den)

Om den stått oanvänd och den har svårt att suga kan man hälla i lite vatten ovanifrån. Ha en spann med regn vatten jämte tex. Det går ju om nu inte brunns hålet är för litet att sätta brunnen lite mot kanten och gjuta ett större hål i andra delen där man sedan lägger ett till lock för inspektion

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.