14 236 läst ·
78 svar
14k läst
78 svar
Bästa mobiltelefonen som tillverkats har utsetts ...
Efter att ha suttit o pratat med en massa kollegor från jordens alla hörn förra helgen så kom diskussionen in på mobltelefoner förr o nu.
Där sitter vi alla med våra smartphones o gluttar o river oss i huvet över mindre bra saker och enades snart om att mobilerna var bättre förr.
Det tog nog bara 10min innan vi enades om att den bästa mobiltelefon som någonsin gjorts är
NOKIA 6310i
Batteritid o enkelhet gjorde den till en solklar vinnare.... inget tjaffs bara prata o smsa o ladda batteriet varje helg.d^_^b

Där sitter vi alla med våra smartphones o gluttar o river oss i huvet över mindre bra saker och enades snart om att mobilerna var bättre förr.
Det tog nog bara 10min innan vi enades om att den bästa mobiltelefon som någonsin gjorts är
NOKIA 6310i
Batteritid o enkelhet gjorde den till en solklar vinnare.... inget tjaffs bara prata o smsa o ladda batteriet varje helg.d^_^b

Ja den telefonen var lätt att gilla.
Öht hade Nokia flera vinnare vid den tiden.
Lite före 6310 så valde en privatperson med lite mer begränsad ekonomi en 5110 och en affärsman en 6110.
Om jag nu minns modellerna rätt. Men båda var utmärkta telefoner som enligt min mening var starten på en rad av Nokia's bästa telefoner, ever.
Några år senare slutade det bli bättre.
Öht hade Nokia flera vinnare vid den tiden.
Lite före 6310 så valde en privatperson med lite mer begränsad ekonomi en 5110 och en affärsman en 6110.
Om jag nu minns modellerna rätt. Men båda var utmärkta telefoner som enligt min mening var starten på en rad av Nokia's bästa telefoner, ever.
Några år senare slutade det bli bättre.
Uj... Vilka minnen.... Men glöm inte bort den äkta HAJFENAN... Tålde i princip allt.... enkel som synden själv, och hållbar..
En hissmontör jag känner tappade sin original hajfena från 4,e våningen rakt ned i betongplattan i schaktet. Han tänkte,,, jaha nu blir det till att leta efter en ny.... NOPE... Han gick ned, hittade mobilen, och såg,, hmm kontaktstycket i botten har hoppat ur... Han trycker tillbaka och testar telen.... Den funkade lika klockrent efter olyckan som före....
Själv är jag ingen Ericssonfreak, utan har haft en uppsjö med Nokior.. och endast 2 st Ericsson.... Sicket skit Ericsson gjorde med sin mellangeneration....
Men vilka minnen det väcker med detta mobilsnack..
En hissmontör jag känner tappade sin original hajfena från 4,e våningen rakt ned i betongplattan i schaktet. Han tänkte,,, jaha nu blir det till att leta efter en ny.... NOPE... Han gick ned, hittade mobilen, och såg,, hmm kontaktstycket i botten har hoppat ur... Han trycker tillbaka och testar telen.... Den funkade lika klockrent efter olyckan som före....
Själv är jag ingen Ericssonfreak, utan har haft en uppsjö med Nokior.. och endast 2 st Ericsson.... Sicket skit Ericsson gjorde med sin mellangeneration....
Men vilka minnen det väcker med detta mobilsnack..
Jag kom ihåg att jag och många med mig garvade åt annonseringen som något företag hade i slutet på 80-talet (säg kring -89), tror nästan det var Telia.
"I framtiden kommer 9 av 10 svenskar ha en mobiltelefon"
(Eller var det "Om 10 år ...", minns inte riktigt)
Lät i vilket fall helknasigt, då var majoriteten av telefonerna sådana där väskor som satt i bagageutrymmet i bilarna och kostade 15 tusen.
De nallar som kommit var Ericsson hotline nån panasonic och motorola, som kostade 25 tusen och var stora nästan som mjölkpaket.
Att ringa kostade väl ca 10kr/minut.
Nä det kändes inte troligt då, att nästan alla svenskar skulle ha en mobilnalle, t.o.m 7-8 åriga barn.
"I framtiden kommer 9 av 10 svenskar ha en mobiltelefon"
(Eller var det "Om 10 år ...", minns inte riktigt)
Lät i vilket fall helknasigt, då var majoriteten av telefonerna sådana där väskor som satt i bagageutrymmet i bilarna och kostade 15 tusen.
De nallar som kommit var Ericsson hotline nån panasonic och motorola, som kostade 25 tusen och var stora nästan som mjölkpaket.
Att ringa kostade väl ca 10kr/minut.
Nä det kändes inte troligt då, att nästan alla svenskar skulle ha en mobilnalle, t.o.m 7-8 åriga barn.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Om du vill ha en tålig telefon: http://www.sonimtech.com/Nimajneb skrev:
Jag tillhör dem som främst har telefonen att ringa med. Ibland kan det dock hända att jag skickar ett sms också. Extrafunktioner utöver det gör bara att telefonen drar mer ström. Jag har en Nokia 1200. Det märks att den börjar bli några år och batteriet inte längre är vad det har varit eftersom jag måste ladda den nästan varje vecka numera. Ett nytt batteri kostar ungefär lika mycket som hela telefonen kostade.
Jag har av och till varit lite sugen på en Sonim eller annan ip-klassad variant, men jag hinner ha sönder ganska många Nokia 1200 och liknande innan jag kommer upp i kostnaden av en tåligare.
Erik
Jag har av och till varit lite sugen på en Sonim eller annan ip-klassad variant, men jag hinner ha sönder ganska många Nokia 1200 och liknande innan jag kommer upp i kostnaden av en tåligare.
Erik
Redigerat:
Det är glädjande att hitta ännu en själsfrände i det avseendet, men jag tror inte att vi är i majoritet. Varenda människa i min omgivning tycker jag skaffar ny mobil allt som oftast. Många har den inte mer än något eller ett par år. Det tas värdelösa fotografier med den, lyssnas på radio i den och spelas spel på den. Somliga surfar på nätet med dem trots den för ändamålet undermåliga skärmen och tangentbordet. Batteriet tycks hålla något eller kanske ett par dygn. Jag tror att vi som vill ha enkla telefoner med lång standbytid är dels i minoritet och dels ointressanta för marknaden.Nimajneb skrev:
Erik
Sitter själv med en HTC Android telefon och den är jätterolig att leka med, men INGEN ska komma o påstå att det är en bättre telefon för att ringa med än tex den gamla hederliga 6310anAvemo skrev:Det är glädjande att hitta ännu en själsfrände i det avseendet, men jag tror inte att vi är i majoritet. Varenda människa i min omgivning tycker jag skaffar ny mobil allt som oftast. Många har den inte mer än något eller ett par år. Det tas värdelösa fotografier med den, lyssnas på radio i den och spelas spel på den. Somliga surfar på nätet med dem trots den för ändamålet undermåliga skärmen och tangentbordet. Batteriet tycks hålla något eller kanske ett par dygn. Jag tror att vi som vill ha enkla telefoner med lång standbytid är dels i minoritet och dels ointressanta för marknaden.
Erik