?? Det står ju att det finns TVÅ kompletta konstruktioner som är godkända av PER.... ( sidan 16 )

Ardexsmitten skrev:
?? Det står ju att det finns TVÅ kompletta konstruktioner som är godkända av PER.... ( sidan 16 )
Två kompletta med minerit VT, men rapporten är från 2005 så det kan ju ha tillkommit en sedan dess.

Men även Alfix, Ardex, Bostik och LIP har godkänande för våtrumssystem se sid 15.

/Patrik

Ardexsmitten skrev:
Rapporten är från 2005, så en av de tre godkända konstruktionerna kanske har tillkommit sedan dess.

Edit; Pasta hann före..:)

Pasta skrev:
Men även Alfix, Ardex, Bostik och LIP har godkänande för våtrumssystem se sid 15.
/Patrik
"Godkända hos ett av de större byggföretagen i Sverige".. Vet inte hur relevant det är. Och sen vet jag inte hur du menar, för det är ju bara några exempel på godkända våtrumssystem, vi vet ju att det finns massor med godkända våtrumssystem..?

Nu tror jag inte vi ska haka upp oss på den här rapporten, den är knappast "up to date", och som du säger jon_h, det är väl knappas relevant om man har fiskat upp informationen hos en större byggfirma...
Jag läste igenom hela rapporten, och märkte att den finska delen var väldigt kort, kanske pga språkbekymmer, och det gör den ju inte mera trovärdig! Jag, som ålänning, står ju med ena benet i sverige och andra i finland, och skulle villa påstå att finland ligger lika långt framme som sverige, vad gäller kunskap om våtutrymmen och dess utformning. Men läser man rapporten kan man ju få fel uppfattning om det.

Ja, oavsett vilket så kommer de nya branschreglerna inom några månader, och då blir det ju jätteförändringar i vilka system som kommer vara godkända. Då kanske det kommer bli lite tydligare hur det funkar med de olika systemen och dess underlag. Hoppas bara tillverkarna hänger med med sina monteringsanvisningar och liknande dokumentation, så det inte blir en massa motsägelser.

Märkligt för övrigt att det här stora företaget inte har godkänt alla PER-godkända system för sitt bruk. Och märkligt att deras åsikt om vilka system som de vill använda får stå med i rapporten.

jon_h, ja det e märkligt. Jag var in en sväng på den finska hemsidan ( även om jag inte kan finska), och där hittade jag en lista, från 2004, på godkända fuktskydd i finland vid den tidpunkten som fungerar med minerit VT, och de flesta aktörer på den finska marknaden fanns med!
Nu är det ju så att den här skivan, Minerit Vt i sverige, kaakeliluja i finland, har funnits med på marknaden ett bra tag...tror jag stötte på den i början av 90 talet första gången, så man tycker ju att den borde vara godkänd av alla som godkänner gipsskivor.
Om Ålands Landskapsregering får igenom det, så kommer Åland att börja använda Sveriges byggregler i år. Det ser jag som ett stort framsteg!
Sen är det bara att vänta på dom nya reglerna, och hoppas på att dom är någorlunda lätta att tolka!

Har suttit och läst den här tråden nu och blir alldeles snurrig. Vi ska ju bygga till badrum och tvättstuga i sommar och jag som hade tänkt sätta upp vanliga gipsväggar.... Men jag har några frågor som ni kanske kan svara på.

Masterboard eller Minerit Vt, är det istället för gips alltså? Om jag förstått det rätt?

Sätter man upp dom skivorna direkt mot reglarna eller ska det vara nåt mer imellan?

Räcker det att sätta upp sånna skivor mot ytterväggen? Eller kanske bara där sjävla duschen och ev badkaret ska stå?

Osså sista frågan, är det samma regler för tätskickt i tvättstugor som i badrum?

carlbanan skrev:
Masterboard eller Minerit Vt, är det istället för gips alltså? Om jag förstått det rätt?
Jepp.

carlbanan skrev:
Sätter man upp dom skivorna direkt mot reglarna eller ska det vara nåt mer imellan?
Du kan sätta dem direkt mot reglarna om det är max 450 mm c/c.

carlbanan skrev:
Räcker det att sätta upp sånna skivor mot ytterväggen? Eller kanske bara där sjävla duschen och ev badkaret ska stå?
Räcker och räcker.. Till att börja med, vill du bygga enligt de regler som gäller just nu så får du ju fortfarande använda gips överallt och godtyckligt godkänt tätskikt. Men i och med att man vet att detta orsakar problem under vissa omständigheter, så kanske det är smart att göra som reglerna snart kommer kräva, fast redan nu. I så fall ska du ha fuktokänsliga skivor mellan tätskikt och diffusionsspärr, alltså i hela ytterväggen. Du kan köra vanligt gips i duschen, (tror inte detta kommer ändras i de nya reglerna, men jag är inte helt säker) om den är mot en innervägg, men det kan vara att rekommendera att kosta på fuktokänslig skiva trots det. Och du bör använda ett tätskikt som har högre ångmotstånd, till exempel Deitermann.

carlbanan skrev:
Osså sista frågan, är det samma regler för tätskickt i tvättstugor som i badrum?
Nej, reglerna är inte samma om inte tvättstugan räknas som våtrum. Och det beror på hur den kommer användas.

Efter att ha pratat med en kille på PCI förstod jag att de nya kraven på 1 000 000 s/m är tufft för alla tillverkare att nå upp till men man har nya system på gång som ska säkerställa att ångtätheten når fullt tillräckliga nivåer. Fördelen med de nya kraven är alla dessa leverantörer måste anstänga sig för att se till att våra badrum är täta i framtiden. Är det någon som vet var man kan få tag på PCI produkter i Skåne?

Hejsan...

jag hakar på denna tråden och återgår till orginalfrågan...

i mitt fall så vill jag ha tips på hur väggarna i mitt nyrenoverade badrum skall se ut... de befintliga ytterväggarna är av tegel, dvs oisoerade, vilket jag gärna oxå vill fixa till.

Så frågan är hur jag skall bygga upp väggen, jag planerar att ha kakel som ytmaterial...

1. tegel
2. luftspalt
3. isolering
4. någon skiva
5. fuktspärrar enligt någon tillverkare
6. Kakel

sen ska man ju regla upp väggen, skall det vara av trä? eller måste jag använda metall reglar!?

Hur ska man göra, några tips?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.