723 läst ·
6 svar
723 läst
6 svar
Bygga badrumskommod. Material?
Tänkte bygga egen kommod till badrummet. Vilket material funkar?
Björk/furuplywood, limfog…?
Och hur bäst behandla så det håller för fuktig miljö?
Björk/furuplywood, limfog…?
Och hur bäst behandla så det håller för fuktig miljö?
Furu är bättre än björk vad det gäller rötbeständighet så det är nog att föredra i fuktig miljö. Berorende på plywoodkvalité kan den släppa mellan lagren, så se till att få en som är ok i fuktiga miljöer.
Jag skulle gå på med först rå linolja (varm eller förtunnad för bättre inträngning), sedan kokt linolja (så man får ett lager som härdar) och sedan måla ovanpå det. Vill du ha träet synligt så är det bara på med mer kokt linolja som får härda (och sen får du rengöra ytan och dra på ett tunt lager till som underhåll då och då).
Jag skulle gå på med först rå linolja (varm eller förtunnad för bättre inträngning), sedan kokt linolja (så man får ett lager som härdar) och sedan måla ovanpå det. Vill du ha träet synligt så är det bara på med mer kokt linolja som får härda (och sen får du rengöra ytan och dra på ett tunt lager till som underhåll då och då).
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Medite Tricoya Extreme MDF
Den här skivan kan jag rekommendera. Har egen erfarenhet av att bygga med den och har haftvden i mitt kök i ett par år. Väldigt stark, står emot slag och stötar utan att bli märken. Och fuktstsbil som inget annat jag mött tidigare.
Nackdel är priset.
Den här skivan kan jag rekommendera. Har egen erfarenhet av att bygga med den och har haftvden i mitt kök i ett par år. Väldigt stark, står emot slag och stötar utan att bli märken. Och fuktstsbil som inget annat jag mött tidigare.
Nackdel är priset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden