Lite en hur långt är ett snöre fråga men...

Vi håller på att fundera på exakt placeringen av vårt nya (trä)hus.
Eftersom vi har rätt stor yta att välja på så har vi möjlighet bestämma vilket underlag.
Förutsättningar för platserna:
1
En möjlig plats är där det är urberg i dager
Fördel: Stabilt underlag
Nackdel: Risken är att vi kommer behöva spränga (dyrt) är stor(min gissning som lekman) och det blir meckigt att dra in kulvertar till framtida vedpanna(kommer finnas i separat framtida byggnad) och pool(som ska värmas av BV)

2
Ca 10-15 m därifrån är det sedan länge ingenvuxen åkermark (med mestadels gran). Enligt en karta jag har lyckats gräva fram ska det vara urberg + 0-3m glaciärlera men jag ställer mig tveksam till att någon skulle ha lyckats odla om det är lera + att det är berg i dager bara några meter bort så borde det inte vara så tjock lera om det nu är lera.

Nackdelar: (liten) risk för behov att påla, inte lika stabilt även om det inte behövs någon pålning
Fördelar: ingen sprängning, lättare att i framtiden dra fram kulvertar mm. Mindre behov av utfyllnadsmassor

För mig känns det som att enklast och minst risk för extrakostnader med att köra på alt 2.

Tjena,

Det är inte alltid helt lätt att bestämma sig för plats.
Speciellt svårt är det att svara utan att kunna se tomtens beskaffenhet. Lite praktiska funderingar. Vart är högpunkterna i tomten? Sluttar den? Avloppsanslutning?
Sist men inte minst, solläge/estetiskt snygg position av huset.
Mycket att ta hänsyn till.

En viktig aspekt i det hela är ju om ni tänkt fylla ut/höja tomten någonstans?
Ska detta göras får ni material från sprängningen ni kan återanvända (=mindre inköp av tillförda massor).

Mvh

• Gilla
noone70
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Tjena,

Det är inte alltid helt lätt att bestämma sig för plats.
Speciellt svårt är det att svara utan att kunna se tomtens beskaffenhet. Lite praktiska funderingar. Vart är högpunkterna i tomten? Sluttar den? Avloppsanslutning?
Sist men inte minst, solläge/estetiskt snygg position av huset.
Mycket att ta hänsyn till.

En viktig aspekt i det hela är ju om ni tänkt fylla ut/höja tomten någonstans?
Ska detta göras får ni material från sprängningen ni kan återanvända (=mindre inköp av tillförda massor).

Mvh
Allt sånt är irrelevant utom fyllnadsmassorna (även om du har rätt i allt), jag är bara intresserad av just markens beskaffenhet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.