nikasp
Lågprioprojekt men jag blev sugen på att bygga nån enkel grillplats med plats för brasa och muurikka och sittbänkar samt simpelt tak. Alt ställning så man kan sätta en tarp över och ta det lite lugnt med eldandet.

Det här är vår baksida och första sommaren hann vi knappt använda den sidan men när det var mer snö eldade jag i grillen och skottade upp sittplatser i slänten. Riktigt mysigt och barnen gillar sånt skarpt.

Någon som har inspirationsbilder på liknande?

Jag kan troligen inte gräva ner mig bakom muren då det troligen är klippa under.

• Snötäckt trädgård med en mur och buskar, omgivna av träd och staket, under en klar vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Uteplats med pergola och soffor, omgiven av växter och lyktor vid ett hus.
Skapa konto

👍

• Gilla
  • Älska
Maggan Persson och 12 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[bild]

👍
Praktiskt med pergola över elden, eller inte?
Eller var ska brasan vara, AI missade den detaljen.

• Gilla
  • Haha
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
FredrikR FredrikR skrev:
Praktiskt med pergola över elden, eller inte?
Eller var ska brasan vara, AI missade den detaljen.
Vadå till skillnad från ditt inspirerande inlägg? Herregud

• Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
Uteplats med eldstad, skorsten och belysning under pergola, omgiven av gröna växter och blommor.

Med skorsten på eldstaden kan det funka?

• Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Nu var ju utgångspunkten vildmark och ingen glamping.

En enkel eldstad med en stenring och en trefot över räcker långt för barn. Eller så murar du en lite större eldstad för att få en bra yta för en stekhäll

Lägereld omgiven av stenar med en hängande kaffepanna över elden, omgiven av natur och trädstammar.
Skapa konto

Det finns ju några träd en presenning kan fästa i upptill på slänten. Det är lite för långt ut med till huset men visst går det med längre rep att spänna presenningen nedåt.

• Gilla
zimbas och 3 till
  • Laddar…
Har du tillgång till stockar kan du göra sittbänkar runt eldstaden.

Sittbänkar av stockar formade runt en eldstad i sten på en gräsmatta, omgivet av träd. Elden brinner med rök som stiger uppåt.
Skapa konto

Är det bara jord i slänten så gräver du så klart ut och bygger en håla med eldstaden framför.

Man skapar en eldstad i naturen med jord runt omkring. En person förbereder mat medan en hund står intill. Rök stiger från en improviserad skorsten.
Skapa konto

• Gilla
zimbas och 2 till
  • Laddar…
Rund sittgrupp utomhus med eldstad i mitten, omgiven av träd och grönska, med en soffa och en stor kruka på en träplattform.
Skapa konto

Vi har också den här varianten.

• Gilla
ulfben och 6 till
  • Laddar…
Sittbänkar fixar du med några störar eller slystammar som kapas i lagom längd och surras på ett underrede.

En vanlig eldring är praktisk som avgränsare.

Sen kommer resten med tiden tillsammans med barnen.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om du kan gräva dig ner och få en platt yta underlättar det förstås. Personligen skulle jag sikta på något enligt första bilden i inlägg 7.
Och tak är ju trevligt, men det förtar också väldigt mycket av vildmarkskänslan i det, så det kan vara värt att överväga.

nikasp
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Har du tillgång till stockar kan du göra sittbänkar runt eldstaden.

[bild]

Är det bara jord i slänten så gräver du så klart ut och bygger en håla med eldstaden framför.

[bild]
Tyvärr berg så kommer troligen inte ner mer än genom mossan.

• Gilla
Carl-henning Wallberg
  • Laddar…
Hej!

Gjorde en grillplats på baksidan lite snabbt för ett par år sen.. flyttade stenmuren så jag fick ett U och grävde ur och paddade bärlager med singel uppe. Inget kostsamt men väldigt trivsamt året runt! Jag hade gjort det i denna hörnan hos dig.

Snötäckt bakgård med stenmurar och en stege, omgiven av träd och vinterlandskap. En markering visar platsen för en grillplats.
Skapa konto

Stenmur i U-form som omger en öppen yta med jord och gräs, omgiven av träd och lövverk.
Skapa konto

Stenmur i U-form med en stencirkel i mitten på en grusad yta, omgiven av träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Stenmursomgärdad grillplats med singel på marken, omgiven av träd och buskar i trädgård.
Skapa konto

Grillplats med grusbelagd yta omgiven av stenmur. Två träsitsar och eldstad i mitten, beläget i skogsmiljö.
Skapa konto

Grillplats med rund eldstad av betong, omgiven av träbänkar och stenmurar, samt ved och stenar på grusunderlag i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Upplyst grillplats med glödande eld, snötäckt bakgård och måne i natthimlen.
Skapa konto

En utomhusgrillplats med en stenmur i U-form, en eldstad med grillgaller och en person som sitter på en bänk bland höstlöv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 15 till
  • Laddar…
AXS
Det finns fina eldstäder i plåt, inte alls så dyra om du googlar.

Ser trevligt ut och minskar röken ordentligt.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Tackar för tips och idéer!
D danchr skrev:
Hej!

Gjorde en grillplats på baksidan lite snabbt för ett par år sen.. flyttade stenmuren så jag fick ett U och grävde ur och paddade bärlager med singel uppe. Inget kostsamt men väldigt trivsamt året runt! Jag hade gjort det i denna hörnan hos dig.

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Mysigt!

nikasp nikasp skrev:
Tyvärr berg så kommer troligen inte ner mer än genom mossan.
Alltså ett perfekt tillfälle för inköp av borrhammare, stenkilar och en slägga så att du kan jämna ut berghällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.