Farstatjej90
Om det nu kommer nya köldmedel som har låg klimatpåverkan, när tas det orättvisa förbudet för privatpersoner att installera bort?🤔

• Gilla
  • Älska
craftsboy och 11 till
  • Laddar…
I kolumnen storlek har du angivit antalet kilowatt värmepumpen är på, verkar som du bara tittat på benämningen på pumpen och sedan skrivit det som storlek.

Olika tillverkare anger benämningen beroende på utetemp osv, så det känns inte seriöst att jämföra på det sättet.

Enligt NIBE så ger deras S2125-12 max 9,7kW och inte 12kW vid 55graders framledning tex.

Om man läser på Qvantum så specar dom SCOP på både 35° och 55° enligt EN14825

blackadder blackadder skrev:
Om man läser på Qvantum så specar dom SCOP på både 35° och 55° enligt EN14825
Enligt Robin så är det inte för kallt klimat som de andra är, vilket gör det orättvist när man jämför.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Enligt Robin så är det inte för kallt klimat som de andra är, vilket gör det orättvist när man jämför.
Då är det nog någonting jag missar, både CTC och NIBE anger ju också sitt SCOP enligt EN14825

Då är det nog någonting jag missar, både CTC och NIBE anger ju också sitt SCOP enligt EN14825
Jag har passat vidare din fråga, ber att få återkomma.

Redibo Redibo skrev:
EN14825 innehåller väl olika exempelklimat? Quantum skriver uttryckligen "medelklimat" i sin spec: [länk]
Ja, men det gör ju Daikin också?

Vilken är den bästa bergvärmepumpen då för en normalvilla i mellansverige på 150-200m²?
Vad ska man titta på förutom COP värde? Vad borgar för lång livslängd?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det nu kommer nya köldmedel som har låg klimatpåverkan, när tas det orättvisa förbudet för privatpersoner att installera bort?🤔
Orättvist eller inte, jag tänker inte lägga mig i den diskussionen men det kommer inte att tas bort. F-gas kommer vara kvar med separata tillägg för co2, amoniak och r290.

Redigerat:
Ja, men det gör ju Daikin också?
Daikin redovisar både medel och kallt klimatområde i sina dokument på hemsidan

Huddingebo Huddingebo skrev:
Vilken är den bästa bergvärmepumpen då för en normalvilla i mellansverige på 150-200m²?
Beror alldeles på vad huset har för energibehov och vad det är för system i dag, golvvärme, radiatorer, rörsystem, vv behov mm men säg att ditt behov är 10kW då kan du typ ta Nibe, CTC, Daikin, Bosch, Viessman, m.fl och vara nöjd med vilket som. Kan det skilja i besparing, ja absolut men troligtvis inte mer än några hundralappar hit eller dit det som däremot kan få stor påverkan är valet av rätt installatör livslängd är såklart en viktig faktor Daikin, Mitsubishi tillverkar väl en 80-90% av allt i maskinerna själva, Nibe m.fl är Lego behöver absolut inte betyda att det ena är sämre än det andra men återigen så landar det på installatören som ska se till att det väljs korrekt pump för huset som sedan får möjlighet att jobba optimalt....

Redigerat:
Hoppas det blir totalförbud på dessa vidriga luftvärmepumpar innan hela Sveriges huspark har en sån där låtande plåtburk på väggen. Stör grannar. FÖRSTÖR fina gamla områden med timrade hus! Så himla smaklöst. Där man en gång i tiden såg en mysig brasa eldas så sitter nu en billig plåtburk på fasaden - helt malplacerad.

• Haha
  • Gilla
Grumsaren och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Här kan du jämföra bergvärmepumpar och läsa mer: https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar

• Älska
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.