Hej,

Jag skall bygga källare direkt på utsprängt berg och har försökt ta reda på hur man förebygger ev. problem med radon. Jag har pratat med konstruktörer, byggare och flera företag som jobbar med just radon(mätning/sanering) och får tyvärr lika många olika svar.

De flesta verkar dock luta åt att det inte är lönt att göra så mycket mätningar _innan_ man bygger utan bättre att förbereda och/eller förebygga ev. problem som kan komma senare. Det verkar vara svårare att mäta _innan_ när man bygger direkt på berg/spräng än om man bygger ovanpå jord, trots att radonet kommer från berget.
Sedan verkar de flesta vara överens om att det är genomföringarna i plattan som är det mest kritiska. Har man ett lätt undertryck så "sugs" radonet upp genom plattan via genomföringarna (ex. avlopp).

Men de olika förslag på lösningar som kommit upp är:
1. Gjut en standardplatta, 100mm och lägg radonslang i dräneringen under. Det är så nästan alla gör och det duger. Blir det problem så koppla en sug till slangen
2. Som ovan, men man skall ha radonduk för att vara säker!
3. Gjut 200mm platta och skippa radonduk, men behåll slang för extra säkerhet.

Vad bör man göra? Synpunkter?

Bonusfråga:
I mitt fall är källarvåningen lite speciell då det kommer att finnas ett inspektionsutrymme mellan källarvägg och bergväggen direkt utanför, dvs. det kommer att finnas luft där och möjlighet att även ventilera utrymmet. Så ev. radon som kommer upp under platta/drännering borde man väl kunna bli av med denna vägen, även utan radonslang?

Jag skulle absolut göra #1 och även överväga radonduk.

konstigare än så behöver man inte göra det.

Radonduk skulle jag bara överväga om det var konstaterad högradonmark.

Ibland mäter man på berget med gammaspektrometer men jag är nog också tveksam till vad mätning ger precis som andra sagt till dig. Instämmer att täta genomföringar är viktiga. Sen kan mätningar i omkringliggande hus ge ledtrådar. Vissa kommuner har mätresultat på nätet.

Mitt råd jag kan ge är att se till att armeringsnätet till plattan blir dimensionerad för sprickvidd, tex 0,2 mm. Vanligt "villanät" uppfyller inte detta.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
W witten skrev:
Radonduk skulle jag bara överväga om det var konstaterad högradonmark.

Ibland mäter man på berget med gammaspektrometer men jag är nog också tveksam till vad mätning ger precis som andra sagt till dig. Instämmer att täta genomföringar är viktiga. Sen kan mätningar i omkringliggande hus ge ledtrådar. Vissa kommuner har mätresultat på nätet.

Mitt råd jag kan ge är att se till att armeringsnätet till plattan blir dimensionerad för sprickvidd, tex 0,2 mm. Vanligt "villanät" uppfyller inte detta.
Jo, det är dessutom tänkt att vara ett exponerat betonggolv så kontruktören har tagit höjd för att få bort även småsprickor genom att öka armeringen. Jag har också förstått det som att man mest kör duk vid konstaterade "problemområden".Nu verkar det som att min kontruktör vill ha "både hängslen och livrem" med antingen tjock platta eller duk + slang i bägge fall.
Jag kan iof förstå poängen och resonemanget att det är väldigt mycket lättare och billigare och förebygga innan problmen uppstår, men kan ju också tänka att man kan inte "ta höjd" för alla problem för då blir totalen orimligt dyr.
....och jag är väl inte skitnervös för radon, men visst kanske man kör lite säkrare när man bygger åt sig själv...

....men rör är självklart för det kostar 300spänn att lägga ner, markduk kostar 100kr kvm så ej heller det är skitdyrt. Tjockare platta kan jag inte snabbräkna på men det borde vara en större kostnad? Om du ändå behöver den för att slippa sprickor är ju det ett annat designval.

Rör och duk måste ju vara småpotatis i totalen?

B
Slangen kostar ju i princip ingenting (vi betalade 800kr för radonslang när vi byggde), och det verkar vara standard på vissa ställen i Sverige att man lägger slang. Då har man en hyffsad lösning om det skulle visa sig vara mycket radon på platsen. Hos oss visade långtidsmätningar <20 Bq/m3, så slangen blir bara en arkeologisk kuriositet.

Radonmatta är betydligt dyrare. De priser jag sett ligger på 35-60kr/m2.

Men om konstruktören vill skydda mot radon (mer än med bara en slang), så kanske det finns fog för detta? Är det högriskmark så hade jag utan tvekan kört både slang och radonmatta, kanske även med tjockare platta om det finns fog för det. Det är så enkelt att skydda sig mot, och så krångligt att fixa senare. Även om man har en FTX-anläggning så oroar sig många eftersom radonen ändå ska in och vända i huset.

(hade jag fått bygga nytt igen så hade jag kört en platta med bruten köldbrygga från kantbalken, typ med U-element, och kanske 400mm under plattan. Och lagt radonduk om jag inte vet att det är ett lågriskområde).

Slang är standard i Stockholmsområdet, och kostar småpotatis i sammanhanget.

Radonduk kostar flis, dessutom är tejpen och genomföringarna gjorda av guld (kostar som sådana iaf). En idé kan vara att köpa till radontätningar i EDPM som gjuts in runt rörgenomföringar. Kostar någon/några hundralappar styck, inte gratis men kan vara en god idé.

Jo, alla är väl överens om att det skall vara slang.
Marken generellt är klassad som låg-medel, men en del säger att det inte spelar så stor roll då lokala avikelser kan förekomma...
Har verkligen inte undersökt mycket kring radonduk, men sett priser på allt från 35-120kr/kvm... sedan tillkommer tejper, genomföringar och arbete, så worst case är det kanske 30kkr för mig (175kvm platta), vilket är nog mycket för att jag vill fundera om det är värt det.

Sedan funderar jag mycket på om inte mitt specialfall där dränneringen under huset kommer att stå i direkt förbindelse med ett utrymme som kan ventileras borde vara en bättre lösning än både slang och duk (dvs. man kan skippa duk) då man isf kan sätta undertryck på hela dräneringen/grunden?

Men svårt/jobbigt läge att "gå emot" sin egen konstruktör, som inte gett mycket bättre förklaring än att det "är säkrast så", vilket iof är sant, men nu är det ju inte han som betalar för det...

Tyvärr missförstår en del projektörer sin roll när de väljer en lösning med motiveringen att den är säkrast.

Det du kan göra är att skicka ett mail där du skriftligen befriar konstruktören från ansvaret gällande radon.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.