Är det inte bara att mäta från stolssitsen och ner på benen och sedan såga? Tumstock/mätband och fogsvans - klart?

ClasseClas
Ritsa med en Talmeter förutsatt att stolen är rak, dvs benen är lika långa. Ändra inte inställningen på Talmetern mellan ritsningarna på benen.

Allla förslag funkar, allt beror ju på om stolen är stabil från början. Är den rak, mät o såga, är den inte rak så är laserpasset enklast.

A
Alltså,. är jag alldeles för gammaldags? Laser för att kapa några stolsben?

En tumstock el talmeter, blyertspenna, kanske en kloss, och en vanlig fogsvans duger utmärkt. Ställ stolen plant, mät på ut och insida på varje ben och rita ett streck, kapa med fogsvansen. Klart!
Är det raka ben är det ju bara att göra en kloss med samma höjd som ska kapas bort, sätt pennan i kanten och för den runt benet så har du en perfekt markering.

Amarace skrev:

En tumstock el talmeter, blyertspenna, kanske en kloss, och en vanlig fogsvans duger utmärkt. Ställ stolen plant, mät på ut och insida på varje ben och rita ett streck, kapa med fogsvansen. Klart!
Är det raka ben är det ju bara att göra en kloss med samma höjd som ska kapas bort, sätt pennan i kanten och för den runt benet så har du en perfekt markering.
Du är gammal.

Klart man inte måste använda en laser för att kapa stolsben men det är

1. ett utmärkt skäl till att köpa en utan att ekonomichefen protesterar
2. ett utmärkt användningsområde när man redan har en.

Ja då är jag tydligen för gammal också. Skulle vilja se den stol som är kapad med laser, vinkelhake, mäta in benen från sitsen och att väga in sitsen med vattenpass.
Ja, herre min skapare, är det något kvar av benen efter detta? Hur många justeringar behövs göras innan benen liknar något (och är det nåt kvar?) Gör som Kent (snickarboden) har beskrivet så är det åtminstone något kvar av benen (eller skulle det bli en pall?) :D

Amarace skrev:

Behöver väl inte vara raka ben för att markering med kloss ska bli rätt? Funkar på alla former.

MathiasS skrev:
Du är gammal.

Klart man inte måste använda en laser för att kapa stolsben men det är

1. ett utmärkt skäl till att köpa en utan att ekonomichefen protesterar
2. ett utmärkt användningsområde när man redan har en.
Hur blir en laser lättare att markera efter än det är att markera med en penna på en kloss?

JanneL skrev:
Ja då är jag tydligen för gammal också. Skulle vilja se den stol som är kapad med laser, vinkelhake, mäta in benen från sitsen och att väga in sitsen med vattenpass.
Ja, herre min skapare, är det något kvar av benen efter detta? Hur många justeringar behövs göras innan benen liknar något (och är det nåt kvar?) Gör som Kent (snickarboden) har beskrivet så är det åtminstone något kvar av benen (eller skulle det bli en pall?) :D
Tja...att väga in sitsen på en stol tar inte många sekunder, speciellt inte om den är hyfsat ny, rak o fin. Så det arbetet tar jag gärna på mig. Vinkelhake, mäta från sitsen och framförallt laser hoppar jag:)

Att väga in möbeln spelar väl egentligen inte så stor roll på en stol, men eftersom jag alltid gör det på gamla bord och liknande, där en eventuell lutning är betydligt mer irriterande än på en stol, så känns det helt naturligt att plocka fram passet i denna situation också. Dessutom tar det inte lång tid att väga in möbeln.

P
Daniel sätt är rätt. Alla ni andra har tokfel.

I
Om du gör som du fått råd om, ställer stolen på ett bord, väger in sitsen i våg osv. så kan du göra så här när du fått märken på benen var du ska kapa. Kapa med fogsvans eller japansåg. Men innan du gör det, spänn en sytråd runt benen på samtliga märken och rita av efter den så att de får sågsnitten parallella på alla fyra benen. Annars spelar det ingen roll hur väl du väger och mäter. Den kommer att halta ändå.

Själv ritar jag inte av efter tråden, utan använder en bit maskeringstejp runt varje ben. Det är lätt att med ögat kolla att det lindas exakt rätt runt benen genom att rikta efter tråden.

Då stolarna kostade 105 kr/st på Myrorna så kändes en laser-lösning lite "overkill" denna gång.

Blev en kap/klyv-japansåg från Bauhaus (kostade bara lite mer än stolarna tillsammans ;) ) och sedan körde jag plant underlag / kloss / stålrits-varianten.

Blev perfekta snitt och stolarna är i våg och helt gungfria.

Tack för alla tips!

Daniel_N skrev:
Hur blir en laser lättare att markera efter än det är att markera med en penna på en kloss?
Vem har sagt att det är lättare?

Vem har roligast, du med träklossen eller jag med lasern? Sluta ta detta på sådant förbannat allvar, det finns ett dussin metoder som funkar utmärkt, använd någon av dom du gillar.

Annars så är det ju inte så dyrt med en pocketbok eller två :D

...Nu är ju stolarna enligt uppgift fixade men ...inte är det väl någon som tror på fullt allvar att de är HELT perfekta..bbits får nog prova ett par vändor till minst. Testa ALLA tips så har du en talmeter, vinkelhake, rits, laserpass osv. Meddela oss sedan när det perfekta sättet är utprovat.

Är stolen för låg? Skaffa nya barn som är kortare än de nuvarande, eller ställ in laserlinjen på kidsens ben.....

Eller så köper du dig en fin träsvarv för att tillverka nya ben i exakt längd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.