Hej, bor sedan i påskas i ett tvåplanshus byggt på 20-talet,boytan är c:a 200 kvm + c:a 50 kvm källare där der står en Eryl dubbelpanna på 35 kW från 1981 med två elpatroner inbyggda. Pannan har nog mest gått med olja, och de senaste åren på elpatronerna.
Jag har funderat på att komplettera med en pelletsbrännare, Ulma,Roslagsbrännaren eller liknande.
Har "gratis" ved och undrar om det är nå´n vits att ansluta acctankar till denna "gamla" panna för att kunna elda ved på ett vettigt sätt?
Ska även installera täljstenskamin på åtminstone ett plan, troligtvis båda. Dessutom kanske vi inte kommer att bo här i all evighet, så en alltför stor investering i ett modernt vedsystem känns inte aktuellt då nästa köpare kanske inte vill hålla på med vedhantering.

Kort och gott lyder frågan: Hur tycker ni att jag lämpligast förbättrar nuvarande värmesystem?

Tack på förhand!
Johan

H
jag skulle stoppa in en pelletsbrännare. Inte svårare än att en normalhändig person kan göra det själv. De flesta brännartillverkare kräver mer eller mindre att en installatör ska göra jobbet men då blir det dyrt.
Roslagsbrännaren och någon annan fabrikant ger dig full garanti även vid självinstallation.
Roslagsbrännaren har en erkänt bra telefonsupport för självinstallatörer och 4 års garanti på allt.
Många andra brännartillverkare räknar roster, brännarrör och tändelement som förbrukningsdelar och en del fabrikat har ordentligt dyra ersättningdelar.
Eryl är väl inte den sämsta kombipannan att elda ved i men det är väldigt långt ifrån egenskaperna hos en riktig vedpanna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.