AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det som är kul i Sverige är att även enklare ställen har bra koll, de kan matcha viner osv. Utomlands är det helt annan grej. USA ska vi inte tala om. Där kan ofta personalen inte alls något om viner och de förväntar sig att kunden har koll på vilka viner som passar deras meny,
Arbetsledning;)

P pmd skrev:
I vildsvin /…/ är risken för trikiner större.
Är den verkligen det. Vet ingen som fått positivt prov.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill man äta griskött så ska det vara genomstekt. Det är det senaste, och även det äldsta, rådet jag hört.
Ketchup å sin sida botar inga sjukdomar.

Igen Igen skrev:
Vill man äta griskött så ska det vara genomstekt. Det är det senaste, och även det äldsta, rådet jag hört.
Ketchup å sin sida botar inga sjukdomar.
Nej det är idioti. Iberico tex det är bara att förstöra och genomsteka det

• Haha
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nej det är idioti. Iberico tex det är bara att förstöra och genomsteka det
Får man sin bacon knaperstekt eller är som en rå sorgsen slamsa när man fin dinerar?

• Haha
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]
Så en på 10.000, och de dör på det stora hela vid frysning och tillagning under hög värme. Då antar jag att vi är relativt överens om att det är tämligen begränsad risk.

nikasp
Det går/gick åt en del Heinz hemma men nu sa 6-åringen helt plötsligt att hon inte tycker om ketchup mer. Hurra! tänkte jag. Äter ju helst nästan allt utan ketchup men en grillad i bröd med ketchup och starksenap tackar jag inte nej till.

nikasp nikasp skrev:
Det går/gick åt en del Heinz hemma men nu sa 6-åringen helt plötsligt att hon inte tycker om ketchup mer. Hurra! tänkte jag. Äter ju helst nästan allt utan ketchup men en grillad i bröd med ketchup och starksenap tackar jag inte nej till.
Senap det är en helt annan sak, vad är en croque monsieur utan sin dijonsenap eller julskinkan utan sin sötstarka senap

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
P
Ketchup har dock ingen plats på någon maträtt
Man kan förstås äta ketchup som den är, som en slags egen maträtt, men jag tror inte att den vinner på det.

• Haha
Igen
  • Laddar…
P
Det som är kul i Sverige är att även enklare ställen har bra koll, de kan matcha viner osv. Utomlands är det helt annan grej. USA ska vi inte tala om. Där kan ofta personalen inte alls något om viner och de förväntar sig att kunden har koll på vilka viner som passar deras meny,
Om stället har en somalier (det som förr hette sommelier) så har väl den hyfsad koll på vinerna även i USA?
Äkta "fine dining" har jag tyvärr ingen erfarenhet av i USA ety jag mest har rest med bil utanför tätorterna.

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Se länken till Folkhälsomyndigheten i inlägget du kommenterade.

Samt detta:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/arets-forsta-fynd-av-trikinvildsvin-20200203/

Om man köper vildsvinskött så bör man kräva att få se testresultat. Det är lagkrav på att sådant kött som säljs ska testas. Om man ska äta vildsvinskött som man själv har skjutit så är det nog en bra idé att testa det först.

Eller knapersteka det.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Är det jobbigt att hålla den svansföringen, eller kom det med modersmjölken och är helt naturlig för dig? Tror inte alla kockar på ”finare” restauranger gått i skola hos dig. Jag har fått frågan om stekgrad ett antal gånger på ställen med både en och flera stjärnor. Samma sak med salt på borden, även om det oftare är en skål flingsalt och inte ett saltkar i duralexglas. Peppar däremot är numera rätt ovanligt på stjärnkrogar.
Strikta regler för matlagning är bara tramsigt. det är som att knyta ihop båda skornas skosnören med varandra när man ska ut och gå.

Tumregler är bra att utgå ifrån så att man slipper göra om alla historiens kockars misstag innan man har fått till något som går att äta, men annars är huvudregeln: om det är gott så är det bra.

Eller: det är bra om det är gott. ;)

• Gilla
Igen
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Vilken är nu den bästa ketchupen?

Är denna bra exempelvis?
Jag är inte Anders, men vill svara ändå. Den där ketchupen är bättre än de flesta helt enkelt pga designen av flaskan. En flaska som kan förvaras med korken neråt tar bort massor av frustration när man ska använda den. (Gäller mycket mer än ketchupflaskor).

Annars är ketchup klart överskattat, enligt min uppfattning. Häromveckan använde jag en liten klick ketchup till något som jag faktiskt inte minns vad det var. Det var nog första gången på långt över tio år som jag åt ketchup.

Men, "to each his (or hers) own". Jag gnäller inte på att folk gillar ketchup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.