32 472 läst ·
290 svar
32k läst
290 svar
Bästa ketchupen?
ArbetsledningAndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Den äts lufttorkadUnikt namn skrev:
https://www.lindahlsdeli.se/mat-dryck/kott-och-chark/spansk-chark/jamon-iberico-cebo-med-ben
Det går/gick åt en del Heinz hemma men nu sa 6-åringen helt plötsligt att hon inte tycker om ketchup mer. Hurra! tänkte jag. Äter ju helst nästan allt utan ketchup men en grillad i bröd med ketchup och starksenap tackar jag inte nej till.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Senap det är en helt annan sak, vad är en croque monsieur utan sin dijonsenap eller julskinkan utan sin sötstarka senapnikasp skrev:
Om stället har en somalier (det som förr hette sommelier) så har väl den hyfsad koll på vinerna även i USA?AndersMalmgren skrev:
Äkta "fine dining" har jag tyvärr ingen erfarenhet av i USA ety jag mest har rest med bil utanför tätorterna.
Se länken till Folkhälsomyndigheten i inlägget du kommenterade.Nötegårdsgubben skrev:
Samt detta:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/arets-forsta-fynd-av-trikinvildsvin-20200203/
Om man köper vildsvinskött så bör man kräva att få se testresultat. Det är lagkrav på att sådant kött som säljs ska testas. Om man ska äta vildsvinskött som man själv har skjutit så är det nog en bra idé att testa det först.
Eller knapersteka det.
Strikta regler för matlagning är bara tramsigt. det är som att knyta ihop båda skornas skosnören med varandra när man ska ut och gå.Hep skrev:
Är det jobbigt att hålla den svansföringen, eller kom det med modersmjölken och är helt naturlig för dig? Tror inte alla kockar på ”finare” restauranger gått i skola hos dig. Jag har fått frågan om stekgrad ett antal gånger på ställen med både en och flera stjärnor. Samma sak med salt på borden, även om det oftare är en skål flingsalt och inte ett saltkar i duralexglas. Peppar däremot är numera rätt ovanligt på stjärnkrogar.
Tumregler är bra att utgå ifrån så att man slipper göra om alla historiens kockars misstag innan man har fått till något som går att äta, men annars är huvudregeln: om det är gott så är det bra.
Eller: det är bra om det är gott.
Jag är inte Anders, men vill svara ändå. Den där ketchupen är bättre än de flesta helt enkelt pga designen av flaskan. En flaska som kan förvaras med korken neråt tar bort massor av frustration när man ska använda den. (Gäller mycket mer än ketchupflaskor).E El-Löken66 skrev:
Annars är ketchup klart överskattat, enligt min uppfattning. Häromveckan använde jag en liten klick ketchup till något som jag faktiskt inte minns vad det var. Det var nog första gången på långt över tio år som jag åt ketchup.
Men, "to each his (or hers) own". Jag gnäller inte på att folk gillar ketchup.