32 951 läst ·
290 svar
33k läst
290 svar
Bästa ketchupen?
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Kyckling blir bäst i sous vide på 60 grader. Vid 60 grader dör bakterierna men du måste ligga på denna temp ett tag för att vara säker därför det är svårt utan sous vide. Sedan håller jag mig till kycklinglårfiléer, mycket saftigare än bröstrichardtenggren skrev:
Hur kör du kycklingen @AndersMalmgren, rå?
Kycklingsashimi ska väl vara riktigt najs enligt de som är matgeeks? Hade en kollega med stort matintresse som tjatade om det inför sin Japanresa.
Inget jag skulle äta, men äter man sushi så varför inte
Jag vill dock försvara Ketchup, det funkar till allt köttbaserat!![]()
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Fläskfilé är en rätt tråkig detalj dock, grisida osv är mycket mysigare.Huvudbrytaren skrev:
Möjligt att det är så att vi översteker fläsket överlag men i alla fall jag reagerar med ryggmärgen och det jag blivit lärd till och är väldigt negativ till understekt fläskkött och gillar inte dess smak. En fläskfile som jag litar på ursprunget till kan tänkas gå lite kortare så den är lätt rosa inuti.
När jag betalar för mat förväntar jag mig att få göra små justeringar av maten. Kocken kan inte veta hur mycket salt jag vill ha på maten. En bra kock underkryddar för att inte riskera att kundens mat blir för salt.AndersMalmgren skrev:
Nej det ska aldrig så hård är jag.Då kan man äta något annat om man inte vill äta det som det är tänkt
Det är likadant med folk som ber om salt och peppar på bordet. Det finns en anledning att det inte finns salt och peppar på bordet på finare restauranger, kocken har redan kryddat det precis som det ska vara. Även av samma anledning man inte frågar kunden om hur de vill ha det stekt på finare ställen för det är upp till kocken att bestämma.
![]()
Det går nämligen ganska lätt att lägga till salt till en maträtt, men det är mycket besvärligt att ta bort salt. Det här är någon som alla kanske inte känner till, men är en utmärkt kunskap att ta med sig när man ska laga mat åt andra.
Det är likadant med ketchup. Häll inte på ketchup när du lagar mat. Låt den som ska äta maten avgöra om ketchup behövs eller inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
P pmd skrev:När jag betalar för mat förväntar jag mig att få göra små justeringar av maten. Kocken kan inte veta hur mycket salt jag vill ha på maten. En bra kock underkryddar för att inte riskera att kundens mat blir för salt.
Det går nämligen ganska lätt att lägga till salt till en maträtt, men det är mycket besvärligt att ta bort salt. Det här är någon som alla kanske inte känner till, men är en utmärkt kunskap att ta med sig när man ska laga mat åt andra.
Det är likadant med ketchup. Häll inte på ketchup när du lagar mat. Låt den som ska äta maten avgöra om ketchup behövs eller inte.
Nej så funkar inte fine dining. Men ber du om salt så fixar de såklart det.
Ketchup har dock ingen plats på någon maträtt
Redigerat:
Fläsk är godast när det är knaprigt.Huvudbrytaren skrev:
Möjligt att det är så att vi översteker fläsket överlag men i alla fall jag reagerar med ryggmärgen och det jag blivit lärd till och är väldigt negativ till understekt fläskkött och gillar inte dess smak. En fläskfile som jag litar på ursprunget till kan tänkas gå lite kortare så den är lätt rosa inuti.
Trikiner har inte hittats i svensk tamgris sen 1994, så risken är nog ganska liten att få trikinos av lättstekt fläsk.
Salmonella är också mycket ovanligt i fläskkött, men det förekommer.
Det kan finnas andra parasiter också, även det är mycket ovanligt om slakten har gjorts på rätt sätt, men yersinios vill jag helst inte få.
I vildsvin (och vilda rovdjur, som t.ex. björn) är risken för trikiner större.
Folkhälsomyndighetens information om trikinos:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/trikinos-
Cattelin?Maria T skrev:
Kan det ha varit Gyllene Freden? Jag har aldrig ätit sniglar, mest hört (av snigelätare) att om man kommer i par - som att kan tänkas pussasså ska båda äta sniglarna.
Jag, ja jag flyttar fortfarande sniglarna från uppfarten så jag inte kör över dem.
Har Googlat som en galning - mitt barndomsminne med god fisk på restaurang i Gamla Stan hittar jag inte.
Men, den finns säkert där för den som är bättre än jag på att söka och har mer tålamod.
Bla sjötunga menuiere. Jobbat i branschen många år. Ingen ketchup
Redigerat:
Är det jobbigt att hålla den svansföringen, eller kom det med modersmjölken och är helt naturlig för dig? Tror inte alla kockar på ”finare” restauranger gått i skola hos dig. Jag har fått frågan om stekgrad ett antal gånger på ställen med både en och flera stjärnor. Samma sak med salt på borden, även om det oftare är en skål flingsalt och inte ett saltkar i duralexglas. Peppar däremot är numera rätt ovanligt på stjärnkrogar.AndersMalmgren skrev:
Det där med okryddat och blodigt är både äckligt och ohälsosamt.Hep skrev:
Är det jobbigt att hålla den svansföringen, eller kom det med modersmjölken och är helt naturlig för dig? Tror inte alla kockar på ”finare” restauranger gått i skola hos dig. Jag har fått frågan om stekgrad ett antal gånger på ställen med både en och flera stjärnor. Samma sak med salt på borden, även om det oftare är en skål flingsalt och inte ett saltkar i duralexglas. Peppar däremot är numera rätt ovanligt på stjärnkrogar.
Frågan är om en dos ketchup förbättrat ätkänslan
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Fine dining.
Är väl bara för turister och de som tror de är "övre klass".
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Anders Malmbergs.AndersMalmgren skrev:
Du som har koll på läget..
Vilken är nu den bästa ketchupen?
Är denna bra exempelvis?