Matti_75 Matti_75 skrev:
Köp en lättare hammare med längre skaft. Du får ett helt annat schvung med en sån
Håller med dig! Kör en estwing ultra framer 15oz men långt handtag typ 40cm
Man blir inte trött av att svinga den men samtidigt driver den bra pga längden

J jawen skrev:
När jag nämner hammare, så menar jag verktyget man slår i 2,5", 3", 4", 5", 6" spik med & inget annat.
Slägga, penhammare, murhammare, kulhammare o.s.v är områdesspecifika verktyg, som inte har med det "rena" ordet hammare att göra.
Du menar klohammare? En sån där snickarhammare som är det folk oftast tänker på när de hör ordet hammare.

J jawen skrev:
När jag nämner hammare, så menar jag verktyget man slår i 2,5", 3", 4", 5", 6" spik med & inget annat.
Slägga, penhammare, murhammare, kulhammare o.s.v är områdesspecifika verktyg, som inte har med det "rena" ordet hammare att göra.
Precis, det är min mening också och så frågan ska förstås. En snickarhammare, den som hänger i bältet 90% av tiden. Spika panel, reglar och you name it.

Jag tycker mig ändå skönja ett tema, långt skaft och tak klo. Vad är fördelen med den raka klon?

Jag såg att Peddighaus som du @heimlaga kör med hade någon form av ”halvklo”. Men jag misstänker att du ofta kanske snickrar lite ”grövre”?

Budget? Tja strax norr om tusenlappen är väl acceptabelt utan att veta bättre just nu… 😊

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Rak klo gör att du kommer åt bättre i hörn. Resten kommer du o märka. Du får åka o känna vilken som ligger bra i handen

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F
Varför krångla om man inte direkt har referenser? Blir lite hipster över det…. Du skall ha en bra hammare för dig.

Börja med en Hultafors TC 16oz om det nu är så att du får ont i armen. Den finns i tjockare grepp och har du handen för det greppet så håller du automatiskt lösare och sparar på armen. Vill du nödvändigtvis ha rak klys så gå på en Hultafors TR, den har även lite lägre skaft har jag för mig men det sliter lite mer arm med.

Likaväl som vi debatterar sida upp och sida ner huruvida Bosch, Festool eller Mafell har den bästa kapsågen, eller luftpåfyllare för den delen (för de som kommer ihåg @MathiasS tråd) känns det rimligt att ägna det verktyg som kanske används allra mest en del uppmärksamhet också. Research är viktigt 😁.

Visst min hammare jag har funkar, men när man går från att renovera lite sporadiskt då och då till högintensivt tempo så känner jag att jag vill ha något riktigt bra i näven.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Så, vilka hammare har du? Vilka är dina erfarenheter?
Att informera om vilka olika hammare jag har tillför knappast något. Fast som info har jag fler typer och storlekar av hammare än jag kan komma på såhär på rak arm. Anledningen är att ingen av dem är "absolut bäst" på allt. Utan jag väljer verktyg efter uppgift oavsett om det gäller hammare eller skruvmejsel.
Kan du svara initierat på min fråga eller är du bara här och tycker teoretiskt?
Jag vet inte om jag svarar initierat nog för dig. Det överlåter jag åt dig att avgöra. Men jag bygger mitt svar uteslutande på de hammare jag har och de jag har använt. Hammarteorier vet jag inte lika mycket om.
I vilka situationer använder du vilken hammare?
I alla situationer försöker jag välja den som passar bäst av de jag har. Som sagt väljer jag verktyg efter uppgift oavsett om det gäller hammare eller skruvmejsel. Men varför detta intresse av mig.

Det var du som skulle köpa hammare. Berätta istället om din situation där du skall ha hammaren. Alltså i vilken situation vill ha hammaren som är "absolut bäst"
När är en lite lättare med långt skaft att föredra framför motsatsen? 16 eller 20 Oz och varför? Upplys mig.
För att kunna få vettiga svar måste du berätta om din situation. Och om din erfarenhet.

Men rent generellt kräver ett längre skaft större skicklighet av den som håller i skaftet så behöver man fråga om just det kan det tyda på att det kan vara vettigt att välja ett kortare skaft.

Vad jag menar med mitt inlägg är att utan att veta vad du skall använda hammaren till finns ingen möjlighet att kunna svara vettigt på din fråga. Inte när du specifikt efterfrågar vad som är "absolut bäst".

Att teoretisera om 16 eller 20oz tror jag inte på. Dessutom skiljer det från person till person vad som är "absolut bäst", så rekommendationen är istället att prova sig fram.

Visst min hammare jag har funkar, men när man går från att renovera lite sporadiskt då och då till högintensivt tempo så känner jag att jag vill ha något riktigt bra i näven.
OK, nu fattar jag bättre vad du är ute efter

Rådet är väl precis som du säger . Man bör prova vad som ligger bäst i näven.

Skall man optimera ett snäpp till och inte är lika stark/skicklig med båda händerna kan man överväga om man skall kompromissa eller ha en hammare för varje hand

Äger denna och är väldigt nöjd. Rak klo är fint och 16 oz känns helt rätt som en all arounder.
Bra pris på Amazon. (om man nu vill köpa amerikanska produkter på en amerikansk sida i dessa tider)

ESTWING hammare med rak klo, 16 oz, slät yta och blått, stötdämpande grepp visas i en produktbild från Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Likaväl som vi debatterar sida upp och sida ner huruvida Bosch, Festool eller Mafell har den bästa kapsågen, eller luftpåfyllare för den delen (för de som kommer ihåg @MathiasS tråd) känns det rimligt att ägna det verktyg som kanske används allra mest en del uppmärksamhet också. Research är viktigt 😁.

Det är inte en knapp du trycker på, det är nåt du svingar. Sorterar man bort bottennapp (som Stanley Antivibration och annan skit) så är det högst individuellt.

Floby överskott har Tors för något mindre (vad jag har sett) pengar än övriga ställen. För 1000 kr får man några sådana och några från ett annat märke och det kan det vara värt för att prova sig fram.

Jag har en nyare Hultafors som snickarhammare men får man ont om man går från att slå I någon enstaka spik till att spika 8 h per dag behöver inte hammaren vara felet utan ovana. Jag hade t ex skapligt ont på konstiga ställen efter 50 kvadrat råspont. Det ör en klassisk orsak för överansträngning av strukturer att plötsligt göra något med mycket högre volym.

Floby överskottslager var ett intressant ställe. 150 kr/st för gamla rostiga moraknivar 😂.

• Wow
Alfredo
  • Laddar…
Vill du köpa kniv för att snickra köper du Hultafors med dubbelslidor så just de är inte så intressanta.

Länge sen jag jobbade med hammare, men jag slängde min i sjön vid ett bryggbygge och fick en ny, mins inte märke men det var en sån med massivt platt skaft, gillade den inte alls, det var nått med balansen som var fel, skaftet var för tungt.
Hade lite tur och hittade både en 16 och en 20 på en loppmarknad för 10:- st, samma som jag hade tidigare, True Tempre, ett märke som inte verkar finnas längre, men beg verkar ha ett bra andrahandsvärde.
Men som sagt, hammare är personligt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.