Topp, då ligger följande bra till för provspikning:

Estwing, https://www.amazon.se/ESTWING-Hammare-stötdämpande-grepp-E3-16S/dp/B0000224VG/

Peddighaus, https://industia.se/produkt/peddinghaus-snickarhammare/

Vaughan, https://www.varbergstra.se/produkt/snickarhammare-vaughan-solitt-stalskrak-klo-16oz/95305

Hultafors TR, https://hultafors.com/products/claw-hammer-tr

Klämde faktiskt på en välanvänd TR i helgen och noterade att handtaget var lite löst, precis som att nitarna som håller ihop handtaget och huvudet glappade. Någon som känner igen det?

mexitegel mexitegel skrev:
Klämde faktiskt på en välanvänd TR i helgen och noterade att handtaget var lite löst, precis som att nitarna som håller ihop handtaget och huvudet glappade. Någon som känner igen det?
En aning, verkar var någon tiondel mellan skaft och gummi men nitarna som håller nylondelen mot det smidda är inte lösa. Har aldrig märkt av det tidigare.
Har inte lyckats slita ut min TR16 ännu och kommer troligen inte heller lyckas :) En nära bild på en hammare med svart gummihandtag och metallhuvud, som hålls i en hand ovanför en mysig filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vikt av en hammare på en köksvåg visas som 713 gram, med display som visar även temperatur, 22.4°C.
Skapa konto
Hammare med måttband på träbord, visar längd mot enheten TR16.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Jag kan säga att jag hittade en "ny" Estwing läder 16 oz rak på en auktion för ett par hundra spänn. Helt uppenbarligen aldrig använd, ett rent konstverk enligt mig, Den har hamnat i en fin låda och får bli en examenspresent till dottern som går bygg, men det är 2 år kvar. Annars gillar jag rocket med 8-kantigt huvud bäst, hellre lite lättare versioner. Jag gillar verkligen inte tunga hammare.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Spikar inte så mkt nu för tiden, lite mer förr.

Först: alla proffshammare funkar såklrt att spika ihop ett hus med. Jag har dricit kanske 30.000 spik med estwing som jag gillar minst. Det gick utan större problem det med.

Estwing. Känns som hög kvalitet. Men dåligt grepp när det är det minsta blött. Evigt plingande. Evigt. Dålig dämpning.

Vaughan tubular steel handle. Köpte en för ca 20 år sedan. 16oz. Mkt skön att spika med. Skönt driv, utmärkt grepp. Had önskat att den hade rak klo, men inte så ofta problem. Jag är lite tveksam till hur mkt stryk skaftrt egentligen tåler, men inga problem so far.

Vaughan med glasfiberskaft ca 20 år gamla. Har 20oz o 24oz. Också bra om än inte riktigt samma som ocanstående. Bra grepp. Tveksam till hur glasfiberskaft tåler stryk, men jag är försiktig med dem o har haft noll problem.

Vet att moderna hammare idag brukar ha längre skaft o proportionellt lättare huvud. Har inte testat, men känns som stt det kan vara en bra sak.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
N
Jag är mycket nöjd med min Vaughan 20oz med smitt skaft. Har några Bacho också som fungerar bra men det är inte dom jag väljer i första hand. Jag har vant mig vid 20 oz och tycker att 16 känns för litet. Men det är ju personligt.
Jag gav 16oz hammare åt mina döttrar att spika med när dom var med o bygga men sen provade dom 20 oz hammare och ville inte byta tillbaka.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
allt är upp till användren

när man är ung och dum så vill man nästan spika med en 3kg slägga för är manligt 😂

sen när man spikar överhuvudet så märker man "ojsan 3kg är ingen höjdare"

går ner till en 22oz stanly och sedan ner till en 16oz med spikhåller

senare så testar men en leborgne nanovib spur 22oz igen men med brytklo för 2x4 och fyrkant perfekt för gjutformer den gilla man var inte nöjd

nu har man använt martinez m1 i 8år och kommer inte att byta =)

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
allt är upp till användren

när man är ung och dum så vill man nästan spika med en 3kg slägga för är manligt 😂

sen när man spikar överhuvudet så märker man "ojsan 3kg är ingen höjdare"

går ner till en 22oz stanly och sedan ner till en 16oz med spikhåller

senare så testar men en leborgne nanovib spur 22oz igen men med brytklo för 2x4 och fyrkant perfekt för gjutformer den gilla man var inte nöjd

nu har man använt martinez m1 i 8år och kommer inte att byta =)

Martinez verkar vara riktigt bra ergonomiskt, ägs av Hultafors tydligen.

P
H heimlaga skrev:
Som ni troligen vet vid det här laget så hatar jag skruvar [].
Tur för dig att ditt dagliga arbete har bra mothåll. :-)

P
Är sugen på att köpa en ny hammare - men vilken är absolut bäst?
Man måste göra en kalkyl. Priset på hammaren jämfört med kostnaden för hur många spikar man behöver kassera.

• Haha
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…

Estwing, [länk]

Peddighaus, [länk]

Vaughan, [länk]

Hultafors TR, [länk]

Min TR 16 är inte välanvänd men gummit sitter löst. Jag har bara spikat ca 35 kvadrat råspont och pappat nämnda tak som "stor" uppgift.
Så jag är inte direkt nöjd med kvalitén och skulle ha svårt att rekommendera den.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ser ut som 70 svåra år men servar fortfarande.
Estwing, Rockford II. 16oz

• En vintage Estwing Rockford II hammare på en hylla, med slitet handtag och stålhuvud. 16 oz vikt, använd men fortfarande funktionell.
    Skapa konto
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…

Estwing, [länk]

Peddighaus, [länk]

Vaughan, [länk]

Hultafors TR, [länk]

Vaughan skulle jag prova T16 istället. Estwing ultra är en annan att prova. Sedan en Stiletto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kikade på den estwingen men blev lite fundersam när banet (heter det så?) var lägre i förhållande till klon. Verkade lite dumt för trånga ställen? Och på tal om den, är det inte risk för märken efter det räfflade mönstret på banet? 🤔

Kikade på den estwingen men blev lite fundersam när banet (heter det så?) var lägre i förhållande till klon. Verkade lite dumt för trånga ställen? Och på tal om den, är det inte risk för märken efter det räfflade mönstret på banet? 🤔
Den finns med slätt huvud

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har använt stilettos 14 oz med titanhuvud och 18" träskaft i många år den är bland det trevligaste jag spikat med.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.