Verktygstokig
· Norrbotten
· 879 inlägg
Det blev en beställning av hultafors tr 16, får se vad jag tycker om den (förhoppningsvis) senare i veckan!
Hade först en noname med runt handtag, som jag böjde när jag försökte dra ut en spik som gick i en kvist...
Den ersattes av en med glasfiberhandtag och kraftigt böjd klo, som gjorde jobbet men jag inte trivdes med.
Sen blev jag nyfiken på rak klo och lite mer tyngd, så köpte en 20oz från biltema av ren nyfikenhet.
Men... Jag kommer inte överens med tyngden, har spikpistol och fegar lite med djupet nu när jag sätter panel vilket innebär att någon spik per planka behöver slås in sista millimetern för hand (bättre än djupa gropar på 90% av spiken).
Hade först en noname med runt handtag, som jag böjde när jag försökte dra ut en spik som gick i en kvist...
Den ersattes av en med glasfiberhandtag och kraftigt böjd klo, som gjorde jobbet men jag inte trivdes med.
Sen blev jag nyfiken på rak klo och lite mer tyngd, så köpte en 20oz från biltema av ren nyfikenhet.
Men... Jag kommer inte överens med tyngden, har spikpistol och fegar lite med djupet nu när jag sätter panel vilket innebär att någon spik per planka behöver slås in sista millimetern för hand (bättre än djupa gropar på 90% av spiken).
Hulta TR 16 XL om den mest används till allmänt justerande och spikande upp tom 3” och en enstaka 4”. XL-skaftet passar de flesta karlanävarna, typ stlk 10. Kostar 6-700.mexitegel skrev:
Likaväl som vi debatterar sida upp och sida ner huruvida Bosch, Festool eller Mafell har den bästa kapsågen, eller luftpåfyllare för den delen (för de som kommer ihåg @MathiasS tråd) känns det rimligt att ägna det verktyg som kanske används allra mest en del uppmärksamhet också. Research är viktigt 😁.
Visst min hammare jag har funkar, men när man går från att renovera lite sporadiskt då och då till högintensivt tempo så känner jag att jag vill ha något riktigt bra i näven.
Vaughan tubstål 20oz med rak klo om det drar mer åt stomspikning med 4-5”. Lite dyrare men inom budget.
Det var väl ungefär vad jag skrev tidigare också, fast lite mer specificerat.
Estwing, vill man ha skador på handled och underarm så är den perfekt. Finns inget flex i den, stenhård i skaftet, vilket i längden är förödande på handled och arm. Har en hängande på verktygstavlan, använder den aldrig numera.mexitegel skrev:
Vaughan 16OZ alla dagar i veckan. Du behöver ingen 20 oz när det gäller Vaughan, den driver 5'' och 6'' utan problem om du även arbetar med handleden när du spikar. Dessutom flexar den som en gammal trähammare, så inga skador på handled och underarm.
Jag har 2st, men gillar den äldre bättre, lite kortare skaft som ger bättre balans när jag spikar. Men det är nog mera vana än fakta
Då måste det väl bli stekpannan som ska koras till bästa hammaren 🤔😉P PeCo59 skrev:
Men jag kan bjuda på ett seriöst tips på hur man träffar spiken rakt på utan att kröka den.
Ha alltid ett grovt sandpapper i fickan, rubba hammarhuvudet regelbundet så får ni bättre friktion mot spikhuvudet, galvade spikar kletar ner hammarhuvudet och tar bort friktionen.
Om ni inte förstår vad jag menar, smeta på lite olja på hammarhuvudet och spika ... då fattar ni varför friktionen är så viktig 😊
Jag är ingen avancerad användare av hammare och har aldrig köpt nån märkvärdig, men jag märker ju att jag gillar vissa hammare bättre än andra. Gemensamt för dom jag gillar är
* glasfiberskaft, vet inte varför men , det bara är såna på mina favoriter.
* plan träffyta, gärna ganska stor träffyta (jag siktar väl dåligt)
* lagom greppigt skaft av nåt plastigt gummi så att man inte behöver hålla så hårt, men Inte så greppigt att man får skavsår
* Liten 16 Oz för ”normal” spik upp till kanske 75 mm eller 100, annars tar jag en större om det finns.
* glasfiberskaft, vet inte varför men , det bara är såna på mina favoriter.
* plan träffyta, gärna ganska stor träffyta (jag siktar väl dåligt)
* lagom greppigt skaft av nåt plastigt gummi så att man inte behöver hålla så hårt, men Inte så greppigt att man får skavsår
* Liten 16 Oz för ”normal” spik upp till kanske 75 mm eller 100, annars tar jag en större om det finns.
Tyska skruvmejslar är bra men franska BOST är överlägset bäst. Ägs av Stanley nu, fast namnet Bost finns kvar på vissa marknader.VidarH skrev:
Min motfråga om hammare är: vad ska man med en sådan till? Ingen använder spik längre. Det finns numera specialskruv till allt, alla har en batteridriven skruvdragare. Jag har fem stycken sådana och använder mest de med litet 12-voltsbatteri i handtaget – överlägset bekväma.
Om man behöver en hammare ändå duger vad som helst, bara slagytan är svagt nedåtvinklad. Då har man råd med två, ofta är en fullstor snickarhammare för klumpig och en mindre lätthammare oftast ett bättre val.
En hammare jag däremot inte kan vara utan är en rejäl slägghammare med glasfiberskaft. Ofta räcker 1-2 lätta slag när något sitter fast.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Jag tror jag har 2 med svarta gummiskaft, antagligen stanley, suveräna 65 år gamla. Fick en Estwing med blått skaft. Usel, kan inte hängas fast på lanten, bräda el likv då bakänden (spikutdrag) är flackt utformad. Går ej hänga från sig, faller bara.mexitegel skrev:
Produkter som diskuteras: "spikutdrag"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Köp den dyraste. Då "måste" den vara bra.
Åtminstone rent psykologiskt.
Jag har använt lite olika hammare. Har en hultafors med rött skaft bl.a. Spikar inte så mycket så de flesta duger. Utom till att stifta fönsterglas. Där behövs lite special. Glashamnare eller motsvarande fyrkantig.
Vikten avgörs av vad hammaren ska användas till.
Åtminstone rent psykologiskt.
Jag har använt lite olika hammare. Har en hultafors med rött skaft bl.a. Spikar inte så mycket så de flesta duger. Utom till att stifta fönsterglas. Där behövs lite special. Glashamnare eller motsvarande fyrkantig.
Vikten avgörs av vad hammaren ska användas till.
Fast nu har ju vissa tillverkare insett detta redan och anpassat sina produkter efter den devisen...S star_daddy skrev:
https://www-de.wera.de/se/great-tools/koloss/
Fast jag skulle väl inte säga att man har råd med två bara för det. 😅
Du vet att det finns en särskild plats i helvetet för de som skruvar allt?S star_daddy skrev:Tyska skruvmejslar är bra men franska BOST är överlägset bäst. Ägs av Stanley nu, fast namnet Bost finns kvar på vissa marknader.
Min motfråga om hammare är: vad ska man med en sådan till? Ingen använder spik längre. Det finns numera specialskruv till allt, alla har en batteridriven skruvdragare. Jag har fem stycken sådana och använder mest de med litet 12-voltsbatteri i handtaget – överlägset bekväma.
Om man behöver en hammare ändå duger vad som helst, bara slagytan är svagt nedåtvinklad. Då har man råd med två, ofta är en fullstor snickarhammare för klumpig och en mindre lätthammare oftast ett bättre val.
En hammare jag däremot inte kan vara utan är en rejäl slägghammare med glasfiberskaft. Ofta räcker 1-2 lätta slag när något sitter fast.
Byter du skruvad råspont på ett tak så förstår du varför.
Precis, då är man screwed
.
Ursäkta min frånvaro i tråden, har behövt dra in stålars till min kommande investering i hammare. Men det börjar ändå utkristallisera sig lite här, även om många säger att hammare är personligt...
* 16 oz och långt skaft är att föredra
* Åsikterna om Estwing går isär men de som har Vaughan är nöjda.
* Rak klo har sina fördelar
Kvar att utreda är skaftets konstruktion, är tubstål bättre än glasfiber? Och så är frågan om spikhållare är en finess som har ett berättigande?
@heimlaga tips om Peddighaus var intressant, verkar vara bra hammare.
Står det lika väljer jag hellre tyskt än amerikanskt just nu.
Ursäkta min frånvaro i tråden, har behövt dra in stålars till min kommande investering i hammare. Men det börjar ändå utkristallisera sig lite här, även om många säger att hammare är personligt...
* 16 oz och långt skaft är att föredra
* Åsikterna om Estwing går isär men de som har Vaughan är nöjda.
* Rak klo har sina fördelar
Kvar att utreda är skaftets konstruktion, är tubstål bättre än glasfiber? Och så är frågan om spikhållare är en finess som har ett berättigande?
@heimlaga tips om Peddighaus var intressant, verkar vara bra hammare.
Står det lika väljer jag hellre tyskt än amerikanskt just nu.
Jag har ägt två märkeshammare med glasfiberskaft och jag har brutit av skaftet på bådamexitegel skrev:
Ingen dealbraker om det saknas. Har haft på ett par Douglashammare men aldrig använt.mexitegel skrev: