Är väldigt nöjd med tipsen och att jag fått tips om dom viktigaste åtgärderna att börja labba med imorgon. Mycket tacksam för svaren!
@nanowire @jac
tack för de bra tipsen om GTS10an. Jag har mest snickrat sommartid och ute annars under altanen. Här skall tätas, sugas, klingskyddas o tappas ur damm.
Blir lite nyfiken hur Mattias (woodgears.ca) kan
mäta upp så lite damm kring sin bordssåg som inte har något klingskydd? Men dock är den tät och har ett utsug i botten. Men tät kan man ju göra GTS10 också. Kanske är det att dammet ligger kvar så nära klingan och inte faller ned som gör att ett klingskydd med utsug verkligen behövs?
Jag tror jag börjar fixa till en tät botten och montera ett stort utsug under botten för spånsugen. Sen tätar jag hela boxen och om det behövs monterar jag klingskyddet samt koppar på et utsug dit också.
@Andreas_kalmar
det skulle kunna vara aktuellt. Skulle du kunna PMa mig ett nummer och en tid som jag kan nå dig på och få lite info om dem? Någon bild vore kanon också, gärna någon som visar skicket på nuvarande filter.
@Ola_C
Låter som om våra hobbysnickerier har liknade förutsättningar gällande ventilationen. Ja någon luftrenare låter inte dumt i sånna lokaler även om de inte är blixtsnabba. Hade tänkt använda mina lungor länge till och gillar att kunna ta djupa andetag.
Blir ju lite småsugen på
den större, då den inte kostar så mycket mer... men den är betydligt klumpigare också.