M Moribusken skrev:
Tack för alla erfarenheter och bra svar...

Det blev en kompromiss - PH1, PH2, PZ2 och PH3

Sen testade jag och min teori verkar stämma - PH funkar bättre i en PZ-skalle än tvärt om.

Glad Påsk på er :)

/Moribusken
Om skruvarna sitter löst och lätt åtkomliga kan man vara ganska fri i sitt val av mejsel, både vad det gäller typ och storlek. Jag skruvar till exempel ofta ur olika krysskruvar med flatmejslarna i armékniven. Det går.

Problemet är när skruven sitter fast, är lite sliten eller sitter dumt till. Då måste mejseln passa perfekt. Annars förstör man skruven totalt och får aldrig väck den på vanligt sätt.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
M Moribusken skrev:
Tack för alla erfarenheter och bra svar...

Det blev en kompromiss - PH1, PH2, PZ2 och PH3

Sen testade jag och min teori verkar stämma - PH funkar bättre i en PZ-skalle än tvärt om.

Glad Påsk på er :)

/Moribusken
Hur ofta har du användning för PH3?
Visst, jag har också PH3 (och PZ3 samt PH4/PZ4) men det är ju inte så att jag ser det som en av mina "top 4" mest använda mejslar...

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Cheesen
M Moribusken skrev:
Läste en tråd här på forumet där det diskuterades olika kryss-spår och bits till dessa. Tyvärr gav den tråden inte svar på min fråga, så det får bli en ny tråd:giggle:.

Saken är den att jag håller på att fylla min verktygstavla i garaget och har nu kommit till skruvmejslarna. Har tänkt att ha 4st kryssmejslar. Frågan är då om jag ska ha PH eller PZ-klinga på dom? Vet att det hänger på skruvskallen, men om jag nu måste välja. Vilket är fungerar minst dåligt - en PZ mejsel i en PH-skalle eller en PH-mejsel i en PZ-skalle?

Har både PH och PZ-bits till skruvdragaren, så det är inga problem. Frågan är alltså vilken klinga man ska välja på en handmejsel för att klara "allmän skruvning", både på fordon och i hemmet?

Nån som har några tips?

Glad Påsk!/
Moribusken
Det finns bara en mejsel som klarar det och den är inte heller helt perfekt...
Den ligger dock alltid i min inneverktygslåda som ensam skruvmejsel. En Rimac.
https://verktygsbutiken.nu/butik/rimac-mejsel-all-in-one-2/

När vårt hus byggdes, var det en jäkel som bara hade en PH-mejsel för alla PZ-skruvar. Därmed förstörde han alla skruvar. Fy bubblan.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur ofta har du användning för PH3?
Inte så ofta. Men den gången den verkligen behövs är man väldigt glad att man har den.

A andersmc skrev:
Inte så ofta. Men den gången den verkligen behövs är man väldigt glad att man har den.
Absolut och jag har både mejslar och bit's med det huvudet. Men om jag skulle prioritera 4 enstaka mejslar som jag använder mest och ha lättåtkomligt så skulle den inte platsa på den listan...

Man behöver absout ha minst 3 st av var modell. Philips och Pozidrive. Annars bara förstör man skruvskallar då man tar de lättåtkomliga skruvmejslarna.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
A andersmc skrev:
En sån har jag. Den är halvkass till allting. Men om man bara ska ha en mejsel i fickan när man går runt och letar efter jobb så är den en hygglig kompromiss.
Jag har också en och tycker dom du, den är rätt kass.

På tal om sabbade PH och PZ skallar.

Skruvmejsel med förstörd spets som inte greppar skruvskallen korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Moribusken skrev:
Varför funderar du ens på att använda en felaktig typ av skruvmejsel? Har du inte en passande mejsel är det väl bara att använda ett passande bits.

Frågan känns lite som att fråga om en vänstersko passar bättre på högerfoten än vad en högersko gör på vänsterfoten...

• Gilla
nivv och 2 till
  • Laddar…
På min tavla hänger 2st spårmejslar, PH1 & PH2 samt TX20 & TX25.
I nio fall av tio fungerar det att skruva PZ-skruv med PH-mejsel men när skruven är sliten eller sitter extra hårt så får man helt enkelt öppna vdrktygsvagnen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.