4 012 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Bästa allround-klingan på kryssmejseln?
Om skruvarna sitter löst och lätt åtkomliga kan man vara ganska fri i sitt val av mejsel, både vad det gäller typ och storlek. Jag skruvar till exempel ofta ur olika krysskruvar med flatmejslarna i armékniven. Det går.M Moribusken skrev:
Problemet är när skruven sitter fast, är lite sliten eller sitter dumt till. Då måste mejseln passa perfekt. Annars förstör man skruven totalt och får aldrig väck den på vanligt sätt.
Hur ofta har du användning för PH3?M Moribusken skrev:
Visst, jag har också PH3 (och PZ3 samt PH4/PZ4) men det är ju inte så att jag ser det som en av mina "top 4" mest använda mejslar...
Det finns bara en mejsel som klarar det och den är inte heller helt perfekt...M Moribusken skrev:Läste en tråd här på forumet där det diskuterades olika kryss-spår och bits till dessa. Tyvärr gav den tråden inte svar på min fråga, så det får bli en ny tråd.
Saken är den att jag håller på att fylla min verktygstavla i garaget och har nu kommit till skruvmejslarna. Har tänkt att ha 4st kryssmejslar. Frågan är då om jag ska ha PH eller PZ-klinga på dom? Vet att det hänger på skruvskallen, men om jag nu måste välja. Vilket är fungerar minst dåligt - en PZ mejsel i en PH-skalle eller en PH-mejsel i en PZ-skalle?
Har både PH och PZ-bits till skruvdragaren, så det är inga problem. Frågan är alltså vilken klinga man ska välja på en handmejsel för att klara "allmän skruvning", både på fordon och i hemmet?
Nån som har några tips?
Glad Påsk!/
Moribusken
Den ligger dock alltid i min inneverktygslåda som ensam skruvmejsel. En Rimac.
https://verktygsbutiken.nu/butik/rimac-mejsel-all-in-one-2/
Produkter som diskuteras: "bitsskruvmejsel"
Bitsskruvmejslar
Bitsskruvmejslar är en typ av skruvmejsel som är designade för att hålla utbytbara bits. Dessa verktyg är extremt mångsidiga, eftersom de kan användas med en mängd olika bits för att passa olika typer av skruvar.
Läs mer
En sån här är min absolut mest använda pryl, tillsammans med skruvdragare.
https://www.toolab.se/produkt/Wera-...XkE44KID_y6o7HFv3x5NtqnJ9a-rPTlBoC3eIQAvD_BwE
ska tilläggas att det finns en i verkstan, en på kontoret, en på jobb, en i varje bil
https://www.toolab.se/produkt/Wera-...XkE44KID_y6o7HFv3x5NtqnJ9a-rPTlBoC3eIQAvD_BwE
ska tilläggas att det finns en i verkstan, en på kontoret, en på jobb, en i varje bil
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Varför funderar du ens på att använda en felaktig typ av skruvmejsel? Har du inte en passande mejsel är det väl bara att använda ett passande bits.M Moribusken skrev:
Frågan känns lite som att fråga om en vänstersko passar bättre på högerfoten än vad en högersko gör på vänsterfoten...
På min tavla hänger 2st spårmejslar, PH1 & PH2 samt TX20 & TX25.
I nio fall av tio fungerar det att skruva PZ-skruv med PH-mejsel men när skruven är sliten eller sitter extra hårt så får man helt enkelt öppna vdrktygsvagnen...
I nio fall av tio fungerar det att skruva PZ-skruv med PH-mejsel men när skruven är sliten eller sitter extra hårt så får man helt enkelt öppna vdrktygsvagnen...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden